Oplev

Nikolaj Hübbe sætter Sylfiden i nyt lys

- 09/02/2010

Fotoudstilling på Det Kongelige Teater

Hvis du har brug for at komme ud i byen uden at det hele handler om modeuge, er her et godt bud.
I en ny udstilling på Det Kongelige Teater, ‘La Sylphide – Still Life’, nyfortolker balletmester Nikolaj Hübbe og den London-baserede kunstfotograf Paul Wesolek danske August Bournonvilles klassiske ballet Sylfiden fra 1836. ELLE har taget en snak med dem.

Af: Josephine Aarkrogh
Foto: Paul Wesolek/Det Kongelige Teater

Balletten ses ikke bare i et nyt lys; netop lys er også et vigtigt teknisk element for Paul Wesolek, som har brugt en særlig teknik, hvor han ‘maler’ på danserne med lys.

“Ved at bruge film med store formater, med lukkeren helt åben, som giver lang eksponering, og lommelygter, bliver rytmiske former for bevægelse, varierende i tempo, distance og vinkel, visuelle i et fuldstændig mørkt rum,” siger Paul Wesolek om tankerne bag kameraet.

Resultatet er 20 utroligt smukke sort/hvide billeder, hvor balletmester på Den Kongelige Ballet, Nikolaj Hübbe, har instrueret danserne foran kameraet. Han fortolkede senest Sylfiden i en iscenesættelse i 2004, men nu får den altså et helt nyt udtryk i form af stillbilleder.

“Den Kongelige Ballet har haft Sylfiden på repertoiret i mere end 170 år, og derfor er det vigtigt hele tiden at finde nye vinkler, så balletten beholder sit værd også i en nutidig kontekst. Paul Wesoleks stil og fortolkning af historien greb mig med det samme, og det var uhyre interessant at ‘fryse’ nøje udvalgte scener til ét eneste fotografi – at lade al den fortælling, historie og bevægelse samle sig i ét billede,” fortæller Hübbe.

Og Paul Wesolek supplerer:
“Efter at have arbejdet med minimale mængder lys på kroppen i et stykke tid er jeg blevet nysgerrig omkring den magt, lyset har til at berøre den menneskelige forms sprog, mens jeg også bliver mere klar over, hvilken effekt positive og negative rum har på et billede.”

Samtidig med udstillingen spiller balletten Sylfiden på Gamle Scene, så der er mulighed for at se de to vidt forskellige fortolkninger af samme historie, på samme tid, for som Nikolaj Hübbe svarer, når man spørger, om ikke ballet bør opleves i bevægelse:

“Ballet bør opleves på alle måder! Men naturligvis er det bjergtagende at sidde i mørket og se disse dedikerede kunstnere folde sig ud på scenen. Det er en oplevelse i nuet og den er ny hver gang takket være dansernes personlighed og kropslige fortolkninger.”

Du kan se billederne på Det Kongelige Teater i perioden 12.-26. februar, komplet med komponist Sune Martins nyfortolkning den originale musik fra balletten.

‘La Sylphide – Still Life’, 12.-26. februar 2010, Sceneindgangen, August Bournonvilles Passage, Det Kongelige Teater, entre: gratis.