Kultur

Obama-effekten på catwalken

- 16/03/2009

Uffes ordstrøm

OBAMA FLYTTER IND i det hvide hus… den er feset ind. Det interessante er, at det sandsynligvis kommer til at have en afsmittende effekt på modeindustrien. Flere sorte modeller på coveret af især amerikanske glittede
magasiner og på catwalken i Paris. Målinger viser ellers, at hver gang, amerikansk Vogue har dristet sig til at sætte en sort pige på coveret, er omsætningen dalet væsentligt. Nederen! Derfor har man udelukkende
gjort det, når det var allermest nødvendigt og for at udstråle politisk korrekthed på den der kokette amerikanske måde. Men grundet Obama-effekten spås det naturligvis, at alt det er historie. Der er
åbenbart ingen grænser for, hvad den nye Messias kan tage æren for. Sort er den nye sort, om man så må sige, og det er dejligt nyt for den hotteste sorte model lige nu – engelske Jourdan Dunn – der kan takke Obama for, at hendes karriere nu sidder i yderst behagelig katapult-position. Og Naomi Campbell? Det forlyder, at hun ikke kan mønstre nogen seriøs konkurrence over for Jourdan for tiden, da hun momentant dyrker en slags ‘kontrær spisevægring’.

ANDERLEDES FORHOLDER DET SIG for Halle Berry, der som bekendt var den første sorte kvinde, der – tårevædet og hulkende – modtog en Oscar. Efter fødslen af sin lille datter har hun allerede smidt den overflødige polstring og vil nu forære os alle lidt af sin juice. I form af en parfume forstås! Den slags kendis-parfumer har tradition for at blive bragende succeser i USA, hvor masserne gerne vil hælde lidt

Black is the new black – og modellen
Jourdan Dunn det nye pletskud.

flydende stjernestøv bag ørerne. Det kan de gøre fra marts, hvor parfumen med det lident innovative navn ‘Halle’ kommer på markedet. Vi europæere er langt mere distante over for den slags og føler det intimiderende at lugte af en navngiven person. Vi foretrækker de mere distingverede designerparfumer.

OG HVAD KAN I DEN FORBINDELSE være en bedre nyhed end at det franske übermærke Balenciaga endelig lancerer en ny parfume? Det er sådan set ikke sket siden 1946 med husets legendariske klassiker Dix. Ganske vist skal verden først dufte af Balenciaga til foråret 2010, men med den coolfaktor, det lille elitære modehus i øjeblikket nyder, bliver duften en succes, uanset hvordan den nu engang kommer til at lugte. Hvad er det, man siger – image is everything! Hvis varerne skal sælge i fremtiden, skal samtlige luksusmodehuse inklusive Balenciaga til at tænke lidt over de nye pengestærke markeder. Mangt et fint europæisk modehus er for længst blevet reddet af de nyrige russere og sidst en horde af dugfriske kinesiske millionærer.

MEN HVEM HAR TÆNKT PÅ INDIEN? O.k., indrømmet – Indien associerer man ikke lige med stærk kapital og forbrugere i luksusklassen, men den er skam god nok. Her er masser af økonomisk potentiale, hvis man skal analysere den procession af ekstravagante mærker, der for tiden kæmper om markedsandele i byer som New Delhi og Mumbai.
Dior, Versace og Chanel har allerede slået sig ned, og meget snart følger navne som Armani, Hermès, Cartier og Lanvin trop. Om få år har verden således fået endnu et nyt modemekka
– i Indien af alle steder!

HELDIGVIS BLIVER VI MIDDELMÅDIGE europæiske fattigrøve ikke forbigået, når artsfællen – europæeren og superdesigneren Karl Lagerfeld – for tredje år i træk(!) fejrer 50-året for Chanels ikoniske quiltede 2.55-taske. Han har nemlig fået toparkitekten Zaha Hadid til at designe en slags mobil ufo-lignende tingest – en kunstinstallation i sig selv – hvor 18 kunstnere udstiller specielt fremstillede kunstværker inspireret af tasken. Kunst-ufoen har lige stået i New Yorks Central Park, men i 2009 bliver den sat op i London for at ende sin verdenstour i modens hovedstad (i hvert fald indtil videre …!), Paris. I anledning af
jubilæet har Karl designet fi re limited edition ‘2.55’-tasker, hvoraf den dyreste koster 31.500 – nej ikke indiske rupier. Dollar!