Kultur

4 unge danskere: “Sådan fik vi succes online”

- 24/08/2016

Din alder er ingen hindring for at skabe en succesfuld forretning, hvilket disse fire unge danskere er levende beviser på. Her kan du møde bloggeren, YouTuberen, webshopejeren og Instagram-fænomenet, der alle har opnået kæmpe succes via de sociale medier ...

I september-udgaven af ELLE er temaet alder og generationer, og vi fokuserer bl.a. på, at alder blot er et tal og derfor ikke skal definere dig som person, uanset om du er ung eller gammel. Her sætter vi derfor fokus på fire danskere, der via internettet har skabt sig en god forretning i en meget ung alder.

Fælles for dem er, at de alle fire startede deres rejse mod succes og berømmelse via de sociale medier Facebook, Instagram og YouTube.

Læs også: Dét lavede stjernerne, før de blev kendte

At være ‘berømt’ er nemlig ikke længere forbeholdt skuespillere, designere og modeller m.m., for igennem de sociale medier kan enhver nu promovere sig selv og sit budskab med et museklik. Kunsten er dog at fange folks opmærksomhed og opbygge sig en fanskare af trofaste følgere. Dette er præcist, hvad de fire danskere har gjort – på hver deres unikke måde.

De fire unge danskere er bloggeren Sandra Willer, Webshopejeren Cecilie Villadsen, Instagram-fænomenet og sangeren Benjamin Lasnier og YouTuberen Kristine Sloth.

Se også: Derfor har Justin Bieber slettet sin Instagram-profil

Antallet af følgere på deres online-profiler vokser dag for dag, og pengene ruller ind, bl.a. fra firmaer, der sponsorerer de unge succesfulde mennesker, som i bytte reklamerer for deres produkter.

Men hvordan har lige netop disse ‘almindelige’ unge mennesker båret sig ad med at få stor succes gennem de sociale medier?

I dag er en ung alder ingen hindring for at opnå succes, tværtimod. For det, der også kendetegner de fire danskeres historier er, at de har nogenlunde samme alder som deres målgruppe – generation Y og Z. De to generationer får primært deres informationer og nyheder via de sociale medier, og derfor gælder det om at fange deres opmærksomhed netop dér.

Se også: Se Kim Kardashians utrolige forvandling gennem årene

Du behøver ikke at have et egentligt talent for at blive et såkaldt internet-fænomen, men det er vigtigt at skille sig ud i en eller anden forstand. Det har Cecilie, Kristine, Benjamin og Sandra gjort, og deres mange trofaste følgere har medvirket til, at de fire danskere i dag kan leve af deres online-tilstedeværelse. Du finder deres historier i galleriet nedenfor.

Men det kræver hårdt arbejde og dedikation at være på toppen i den digitale verden, for der er store forventninger til aktivitet og aktualitet, såsom daglige indlæg, videoer, billeder osv. og så skal ’forholdet’ til følgere, fans og kunder selvfølgelig også plejes – og helst i øjenhøjde.

Læs også: Emilie Lilja: “Her er mit nye træningsunivers”

Tendensen viser også, at det heller ikke længere er nok at være dedikeret til ét socialt medie. I dag bruges de sociale medier nemlig sjældent uafhængigt af hinanden, og det kan derfor have en forstærkende effekt, når man er tilstede på flere platforme. Facebook kan f.eks. bruges til ‘tease’ sine følgere med en ny YouTube-video eller Instagram kan bruges til at vise nye ting på webshoppen, reklamere for det seneste blogindlæg eller linke til den nyeste sang på Spotify osv.

I galleriet kan du blive klogere på de fire danskeres levebrød, deres vej til succes og desuden se, hvor mange følgere de har på de forskellige sociale medier.

Psst … Klik eller ‘swipe’ dig igennem galleriet.