Kunst, bøger og musik

Esben Weile-Kjær: “Alle værkerne har forbindelse til barndommens fantasi. (..) Det sidste værk er en ny djævel-version af en Diddl”

- 25/04/2025

Esben Weile-Kjær er en af tidens mest fremtrædende danske billedkunstnere, og han har trods sin unge alder allerede opnået stor international anerkendelse. Nu vender han blikket hjemad mod Tegners Museums i Dronningmølle, når han træder ind i museets brutalistiske univers med en humoristisk, popkulturel og queer-inspireret kommentar. Udstillingen Rainbow Tornado byder på en maksimalistisk intervention, hvor store mængder glimmer og fantasi udfordrer det monumentale og maskuline i Rudolph Tegners univers. I forbindelse med udstillingen har vi stillet Esben Weile-Kjær tre spørgsmål om udstillingen.

 

Hvilken inspiration trækker du på?

Udstillingens centrale værk er en 10 meter høj tornado-formet skulptur lavet af multifarvet glitter. Omkring den ligger tre 190 cm lange tryllestave i rustfri stål, hvis form er en til en som de tre mest masseproducerede tryllestave i verden, der kan købes i stort set alle udklædnings- og legetøjsbutikker. Det sidste værk er en ny djævel-version af en Diddl, som er en del af den serie, jeg har arbejdet på igennem de sidste fire år. Alle værkerne har altså direkte forbindelse til barndommens fantasi. De er på en måde alle en objektgørelse af den fantasi eller forestillingsevne. Spektaklet ligget i den mere eller mindre brutale oversættelse til materialer og størrelse. Stålets hårdhed. Tornadoens ødelæggende potentiale. Djævlen som symbol.

Hvorfor skal vi se på Rudolph Tegners værker i et nyt lys?

Når jeg som nutidskunstner bliver inviteret ind for at udstille blandt en fast samling af værker, tænker jeg, det er for at skabe en kontrast som forhåbentlig kan få os til at forstå værkerne i kontekst af samtiden. Jeg er interesseret i Tegners voldsomme og dramatiske billedsprog. Jeg har altid tænkt værkerne som queer i deres leg med stereotyper og klicheer. Det står jeg måske alene med, men jeg håber, mine værker kan være med til at få dem til at virke endnu mere queer. At mine værker kan være med til at dele det blik.

Hvordan bruger du glitter i udstillingen?

Hovedværket består af 700 meter glimmerforhæng monteret på en 10 meter høj aluminiumskonstruktion. Glimmeren er i alle mulige forskellige farver og kommer forhåbentligt til at stå og bevæge sig stille og roligt som en gigantisk uro centralt i det store ottekantede hovedrum på museet. Glimmerens lette flygtighed er en total kontrast til alt den tunge gips og bronze, der dominerer samlingen. Glitter kan dække over sporene af en lang nat og samtidig gøre noget betagende og dragende. Tegner var selv dramatisk og teatralsk, og jeg vil skabe en ny form for drama i hans univers. En glitrende snekugle, der rystes og vækker nye tanker.

Esben Weile Kjær, Rainbow Tornado, Tegners Museum, 14. april – 19. oktober 2025.

Læs ogå

Maryam De Sarre: “Da jeg trådte ud af bilen, kom der så mange minder tilbage, og det fik mig til at føle mig hjemme”