Kultur

Interview: Chris Pedersen om Afrikas nye kreative miljøer

- 04/09/2015

I en ny programserie på DRK undersøger modeskribent, Chris Pedersen, Afrikas nye kreative miljøer, og ELLE har mødt ham til en snak om den kulturelle forandring og hvilke designere, du skal holde øje med...

Den 2. oktober har DRKs nye programserie Afrika er det nye sort præmiere, og her følger vi Chris Pedersens rejse gennem Afrikas nye kreative miljøer i hans forsøg på at svare på, hvorfor moden fra det store kontinent er i fokus lige nu. 

Programserien lægger op til udstillingen AFRIKA på Louisiana, hvor Chris også vil holde foredrag om modeindustriens nye blik på det farverige kontinent. ELLE har mødt Chris til en snak om programserien, Afrikas nye kultur, og hvilke kunstere, du skal følge på Instagram…

Hvem skal komme til dit foredrag?

Det skal alle, som har lyst til at få en anden vinkel på det afrikanske kontinent. Vi er vokset op med den mørke fortælling om Afrika. Krig, sygdomme, fattigdom og ustabile politiske forhold. Men i løbet af de seneste år er der kommet større fokus på ungdomskultur, kunst, design, musik og mode fra de afrikanske lande (der er 55 og over en milliard mennesker). Museer som netop Louisiana, Vitra-museet i Basel og FIT har skabt udstillingen om det moderne urbane Afrika, og medier som CNN, Vogue Italia, Paper Magazine og Style.com har været med til at føre en lang række afrikanske formgivere og kulturfolk frem i vesten. Det drejer sig blandt andre om designere som Adama Paris, Christie Brown, Maki Oh, forfattere som Chimamanda Ngochi Adichie og Taiye Selasi og social media-personligheder som 2 Many Siblings og La Frohemien, som er med til at redefinere narrativet om det moderne Afrika. Copenhagen Dox havde faktisk sidste år fokus på afrikanske dokumentarfilm. Så det er en større kulturel fortælling, som vores programmer læner sig op af.

Hvorfor er Afrika det nye sort?

Altså sammen med min redaktion har jeg researchet og arbejdet på projektet i et år, og det er en kompleks historie. Men økonomi er en kæmpe faktor. Flere af de mest vækstende økonomier på verdensplan ligger i Afrika, og man taler om en ’nye afrikansk middelklasse’. Det betyder jo at vi et kapitalistisk verdenssamfund pludselig bliver interesserede i Afrika både som vækstmarked og som destination. Det og så vel også en generel nysgerrighed omkring et kontinent, som meget få af os egentling kender så meget til.

Hvad kan afrikansk mode ift fx skandinavisk mode?

Jeg har oplevet den som dynamisk, farverig og selvsikker. De unge designere arbejder i ekstrem grad med de traditionelle tekstiler og print, men i moderne silhuetter, der appelerer på tværs af kontinenter. Men farverne er generelt det største sammenfald. Et helt utroligt miks, der ligger meget langt fra den skandinaviske æstetik.

Hvad har gjort størst indtryk på din rejse?

Helt ærligt. ALT. Jeg har kun rejst i USA og Europa, og jeg har været ved at blive blæst bagover af energiren  i storbyerne, farverne, duftene og larmen. Der er en intens energi, som jeg aldrig har oplevet før. Det har været utroligt. Og så har det jo været et kæmpe privilegium at møde en masse unge kreative mennesker, som er opsatte på at bruge deres kunst og kreativitet til at gøre en forskel for deres respektive hjemlande. Der er en social og kulturel bevidsthed, som vi desværre har glemt lidt i Danmark. At kunst og kreativitet ikke kun handler om at ’udtrykke sig selv’, men at det også er et middel til forandring.

Hvem skal man holde øje med lige nu?

Mange af de unge kreative bruger instagram og et par af de mest interessante er:

LaFrohemien

2ManySiblings

AdamaParis

SellyRabyKane

Omar_Viktor

LisaFolawiyo

Maki.Oh

AnAfricanCity