Kultur

Hvad kan jeg blive?

- 31/08/2010

ELLER: fra stylist til celebstylist til celeb til designer … VELKOMMEN TIL MODEVERDENENS VELKLÆDTE JOBROTATIONSORDNING

DER ER STYLISTER, OG SÅ ER DER CELEBRITYSTYLISTER.
Og celebritystylister, der selv bliver celebs. Og så er der stylistcelebs, der bliver designere … ! Og masser af celebs, der tror, de er designere, som virkelig har brug for en god stylist! Forvirret?
Så læs lige lidt videre, og mød indbegrebet af den nye ‘stylist-goes-celeb-goes-designer’-trend – fænomenet Rachel Zoe.
Den amerikanske stylist startede karrieren med at style celebs som Lindsay Lohan, Nicole Richie, Cameron Diaz, Kate Hudson og Demi Moore, men landede i 2008 sit eget tv-show, The Rachel Zoe Project, der nu kører på tredje sæson. Med et snuptag blev stylisten næsten lige så kendt (og tynd) som de kendisser, hun stylede … Den 39-årige Hollywood-baserede modemogul er nu – med en lukrativ designeraftale i næven – næsten nået i mål med det eftertragtede karriere-hattrick. Til efteråret 2011 kan vi alle således købe alt det, Rachel synes er chikt inden for tøj, sko og accessories, der gerne skulle lokke det amerikanske midtermassemarked til kasseapparaterne. Kan du sige ‘ka-tjiiing’?!

OGSÅ DEN KENDTE AMERIKANSKE DESIGNERL’WREN SCOTT
(der måler 1,93 cm!) startede som celebritystylist, men fik først rigtig galop i designerkarrieren, da hun begyndte at date Mick Jagger – Ja, dén Mick! Tro endelig ikke, at ‘stylist-goes-celeb-goes-designer’-trenden kun findes i USA. Stylisterne Trinny og Susannah, der har haft deres eget tv-show i
England, er sprunget ud som designere af lingeri i shapewaredepartementet med succes. Og i lille Danmark har stylist Simon Rasmussen netop detoneret som designer med eget show under modeugen … ! Tak Simon, fordi vi nu kan sige, at vi er helt med på trenden!

KARL LAGERFELD ER EN BEFAREN DESIGNER,
men tjener gerne lidt ekstra lommepenge på at fotografere (‘designergoes-celeb-goes-photographer’). Ikke blot sine egne elitære kampagner
og modeserier for verdens hotteste modeblade, men nu også for pjalteproletariatets postordrefirma nummer et, det franske 3 Suisses, der seriøst kører frem med foræringspriser, somstår i skærende kontrast til designerens image. Og se nu der, på bagsiden af kataloget poserer Karl oven i købet siddende på en meget billig vaskemaskine! OMG! Og jeg, som troede, at Mads Christensen poserende i uforståeligt højtaljede bukser foran et
køkken med det mærkelige navn Invita, var topmålet af stilistisk uorden …

DER ER OGSÅ GANG I ‘DESIGNER-GOES-CELEB-GOES-MODEL’-MODELLEN.

MÅSKE SUCCESEN VILLE VÆRE HJEMME,
hvis han bookede verdens mest populære model lige nu – hollandske Lara Stone – som blikfang. Hun er kendetegnet ved en ikke ubetydelig barmstørrelse og et enormt mellemrum mellem fortænderne. Giganten Calvin Klein er dog kommet alle andre i forkøbet. Firmaet vil ikke dele Lara med ANYf***ingBODY, så de har simpelthen købt rettighederne til den 27-åriges ansigt, krop (og sjæl) for en længere periode. Dermed er Lara Stone Calvins ejendom, men er til gengæld ubetinget skudt op i modens stratosfære som verdens nyeste supermodel. Det kan trygt bekræftes,
at hun kommer til at grine hele vejen til banken.

PÅ PRIVATFRONTEN ER DER OGSÅ RIGELIGT AT HYLE AF GRIN OVER.
Den heldige model er nemlig netop blevet gift (i en Givenchycouture-robe til ca. 400.000 kr.!) med den engelske komiker David Williams kendt fra kultserien Little Britain. Og således kan det bekræftes, at der ikke er nogen retfærdighed til i denne verden.