Mød modelmutteren over dem alle - Carole White ...
Hun er kvinden bag de største supermodeller og har været med til at ændre dit syn på, hvad en model kan.
Mød legendariske Carole White, medejer af et af Englands mest respekterede modelbureauer, Premier Model Management, der har skabt navne som Claudia Schiffer, Cindy Crawford, Christy Turlington og Linda Evangelista og passet på divaen over dem alle i mere end 17 år: Naomi Campbell.
ELLE: Hvad kræver det af en pige for at blive topmodel? Hvordan bliver man en Cindy?
CW: Jeg tror, det kræver en masse vilje og beslutsomhed, men mest af alt en god personlighed. Man skal kunne skille sig ud, specielt nu om dage, hvor der er så mange modeller. Kunder vil være sikre på, at de ikke får en sur og indadvendt pige ud på deres skydning. Hun skal være ekstremt professionel med en vindende karakter og have masser af ambition. For at have ‘staying power’ i branchen skal du også være meget velovervejet, i forhold til hvordan du markedsfører dig selv, og sørge for at have de rigtige rådgivere omkring dig.
ELLE: Hvordan er det lykkedes Claudia, Naomi og Christy m.fl. at forblive i branchen?
CW: De er helt unikke piger. Altså, de kom fra en tid, hvor kampagnepiger ikke gik catwalk. Dengang var det udelukkende catwalkmodeller, der gik
shows, og fotomodeller, der skød kampagner og lignende. Gianni Versace ændrede det, da han besluttede, at han ville have alle fotomodellerne i sit show. Normalt blev catwalkpigerne aldrig brugt til fotos – det var helt adskilt. De havde tilmed deres helt egne bureauer. Gianni gik også skridtet videre og fik supermodellerne til at bære hans tøj privat, så han ændrede faktisk alt. Nu er deres navne jo så kendte, at de alene kan sælge tøj. Og selv i dag er de jo stadig fantastisk smukke.
ELLE: Hvad gør en model professionel?
CW: Når pigerne starter meget unge, bliver de jo lidt formet. Lidt af deres agent, men det er også noget, der skal komme naturligt til dem. De professionelle piger kender vigtigheden af at holde sig i form. At have en stram og tonet krop. De møder altid op med lakerede negle og pedicurede fødder – altid supergroomede. De ved, at deres job er at få tøj til at se godt ud. De ved også, hvilket lys de ser bedst ud i, hvilken der er deres bedste side, og sparrer med fotografen for at få det optimale resultat. Derudover skal man være superpålidelig og møde til tiden. Ikke at Naomi lige formåede det … men hun slap jo af sted med det, fordi hendes navn var så stort.
ELLE: Hvad var din karrieres vendepunkt?
CW: Det var nok, da vi var med til at lave George Michaels musikvideo ‘Freedom’. Der formåede jeg at booke supermodeller, der ikke engang var repræsenteret af os! De var repræsenteret af Elite i New York, men jeg kendte George og var fast besluttet på at hjælpe ham. Så vi overbeviste deres agenter om, at dette ville blive helt unikt. De blev naturligvis godt betalt, men … jeg tror, det var vendepunktet for Premier Model Management.
ELLE: Hvem tror du er branchens næste topmodel?
CW: Lige for tiden er jeg utrolig stolt af en ny engelsk pige, vi har fundet. Hun hedder Lara Mullen og har kun været model i otte uger, men i dag skyder hun britisk Vogue, og forleden dag skød hun 14 sider for ID Magasine plus forside. Det er helt vildt. Hun har også skudt Dazed & Confused Magazine.
Carole White