Film og TV

Hvis du kun skal se én serie hele efteråret, så lad det være Netflix’ ’Unbelivable’ – ELLE mødte hovedrollen

- 12/09/2019

Netflix’ nyeste skud på stammen er miniserien ’Unbelivable’. Hovedrollen spilles af den 22-årige stjerne in spe, Kaitlyn Dever, og rollen som det unge voldtægtsoffer, Marie Adler, der betvivles på sin troværdighed, var den hidtil sværeste i Devers karriere. Det fortalte hun til ELLE, da vi mødte hende i København – sammen med seriens instruktør og executive producer. Bliv klogere på ’Unbelievable’ og de tre kvinder bag her…

Fredag den 13. september 2019 lander Netflix’ nyeste serie ’Unbelievable’ på streamingtjenesten, og efter at have set miniseriens otte afsnit (op til flere gange) anbefaler vi dig ikke at have for mange planer i dagene efter premieren – for vi garanterer dig, at du ikke vil have lyst til andet end at bure dig inde til en solid omgang ’binge watch’.

’Unbelievable’ er inspireret af de virkelige hændelser, som den Pulitzervindende artikel ‘An Ubelievable Story of Rape’ portrætterede i 2015. Det er en historie om overfald og voldtægt, og hvad der henholdsvis sker når den følgende efterforskning går forfærdelig glat versus hvad der sker, når den går godt. 

Den 22-årige amerikanske skuespillerinde Kaitlyn Dever, som du måske allerede kender fra dramaet ‘Beautiful Boy’ (hvor hun spiller overfor den Oscar-nominerede Timothée Chalamet) eller komedien ‘Booksmart’, besidder hovedrollen i ’Unbelievable’, hvor hun spiller teenageren Marie Adler, der i første episode anmelder en voldtægt til politiet, som både efterforskerne og hendes tætteste netværk hurtigt begynder at betvivle sandheden i. ‘Unbelievable’ fortæller historien om den unge kvinde, der langsomt bliver drevet derud, hvor hun indrømmer, at anmeldelsen var falsk bare for at slippe for flere afhøringer. 

Mange kilometer væk møder efterforskerne Grace Rasmussen og Karen Duvall (der spilles af Emmy-vinderne Toni Collette og Merrit Wever) hinanden, mens de efterforsker flere lignende tilfælde af overfald og voldtægt, og de begynder hurtigt at overveje, om der er en serievoldtægtsmand løs.

Foto: Netflix grace_karen_unbelievable_netflix_elle_dk.jpg

Toni Collette og Merrit Wever som Grace Rasmussen og Karen Duvall.

Mini-serien er blandt andet instrueret af Susannah Grant (kvinden bag Julia Roberts-filmen Erin Brockovich), mens Sarah Timberman er executive producer.

ELLE mødte de tre kvinder Kaitlyn Dever, Susannah Grant og Sarah Timberman i København kort før seriens premiere til en snak om ’Unbelievable’:

Interview med Kaitlyn Dever:

Fortæl om ’Unbelievable’ og hvorfor du gerne ville spille Marie?

Da jeg først fik manuskriptet, kunne jeg slet ikke lægge det fra mig, og folk der har set serien, har haft det på samme måde. De har slet ikke kunne stoppe med at se den. Jeg fik manuskriptet, mens jeg arbejdede på komediefilmen ‘Booksmart’, og det er altid meget spændende at få tilstedt noget som det her, for der er desværre ikke mange så tiltrækkende karakterer som Marie. Bare det at få muligheden for at gå til audition på den her rolle var virkelig spændende, men det endte faktisk med, at jeg fik rollen efter første audition, hvilket aldrig nogensinde sker for mig. Jeg plejer at få et ’call back’ til næste audition og igen til næste, men her fik jeg rollen med det samme. Jeg gik direkte i gang med at forberede mig, hvilket var meget spændende. Jeg læste den bogen, som ’Unbelievable’ udspringer fra og lyttede til podcasten om sagen (This American Life-episoden ‘Anatomy of Doubt’, red.). Jeg havde så meget materiale på Marie, og det knuste bare mit hjerte. Jeg havde en instinktiv kontakt til karakteren, og jeg vidste, at det ville blive enormt svært at lave den her serie, men også meget tilfredsstillende, fordi jeg allerede der var klar over, at det her var noget, jeg ville blive stolt over at være en del af.

Foto: Netflix marie_adler_kaitlyn_devner_unbelievable_netflix_elle_dk.jpg

Hvordan var din oplevelse med denne her karakter i forhold til dit tidligere arbejde?

Jeg kom aldrig rigtig ud af Maries ’mind set’, og det er den sværeste rolle, jeg har spillet i min karriere. Mit hjerte knuste for den virkelige Marie, og jeg følte så meget med hende. Jeg vidste, at jeg måtte glemme mig selv og lægge al min energi i at gøre det bedste, jeg kunne, fordi jeg gjorde det for hende. Det handlede ikke om mig, hvilket jeg hele tiden huskede på. Jeg siger, at det var svært med en meget stor bevidsthed om, at det var svært for mig, fordi det lå så lagt fra det, jeg ellers har prøvet som skuespillerinde, men at det slet ikke kan måles med det, den virkelige Marie var udsat for. Jeg tror, jeg følte den stærke forbindelse, fordi jeg fandt hende så inspirerende. Hun er den modigste person, jeg nogensinde har hørt om.

I første episode skal Marie fortælle selve hændelsesforløbet omkring voldtægten om og om igen. Det er smertefuldt at se på. Hvordan var det for dig at filme?

Det var et chokerende element for mig. Jeg var ikke klar over, hvor mange gange, og til hvor mange forskellige personer, et offer for en seksuel forbrydelse skal fortælle om hændelsen. Det er meget svært, og jeg ved slet ikke, hvordan virkelige mennesker gennemgår det. Hospitalsscenerne lige efter Maries overfald var også meget øjenåbnere for mig. De kreative beslutninger, der blev taget på settet i forhold til, hvordan vi skød de scener, synes jeg, var geniale. Marie får med det samme taget billeder af sin krop og taget blodprøver, og man ser alle de her ting, der bliver taget fra hende, lige efter hun allerede har fået taget noget fra sig. Det er nærmest som om, hun bliver udsat for et overgreb igen. Afhøringsscenerne med efterforskerne var også meget svære. Vi havde sat meget tid af til dem, så der ikke var nogen stress i forhold til at få scenerne i kassen på en bestemt tid.

Foto: Netflix unbelivable_kaitlyn_devner_elle_dk.jpg

Som Maries advokat siger, så beskylder man ikke ofre for f.eks. indbrud for at lyve, så hvorfor tror du, det sker med voldtægtsofre?

Der er ikke altid mange beviser efter en voldtægt, og i Maries tilfælde undersøgte de ikke engang beviserne. Forhåbentligt kan serien ændre på måden, vi taler om det her på, og åbne folks øjne, så de ikke behandler ofre som mistænkte med det samme. Jeg håber, serien vil fordre bedre kommunikation og gøre, at folk lytter mere til hinanden.

Hvordan var det at arbejde med så mange kvinder heriblandt den Oscar-vindende instruktør Susannah Grant?

Det var fantastisk! Jeg er så glad for at arbejde i en tid, hvor kvinder er en del af så store historier, og vi får muligheden for at fortælle dem. Jeg har også lige arbejdet med skuespillerinden Olivia Wilde i filmen Booksmart, og alle de her kvinder er bare så inspirerende. Jeg tror ikke, de får lov til at være en del af de her projekter, fordi de er kvinder, men fordi de er de bedste til jobbet. At arbejde med Susannah Grant, Toni Collette og Merrit Wever (de to kvindelige efterforskere, red.) var så inspirerende, og jeg sugede til mig fra deres store erfaring og talent. Jeg har ingen scener med Toni Collette og Merrit Wever, hvilket giver mening, når man ser serien, men derimod med flere mandlige skuespillere, men noget af det, der er så fint ved serien er, at det ikke bliver sat op som en kamp mellem mænd og kvinder.

Hvad bringer fremtiden for dig?

Jeg har arbejdet på mange spændende projekter de seneste år, som har været meget betydningsfulde for de mennesker, der har set dem, og det er altid dejligt at lave noget, som får folk til at føle sig set og hørt – og jeg tror, mange mennesker vil have det sådan med ’Unbelievable’. Jeg vil bare gerne være en del af projekter, der skubber til noget, men også blive ved med at have det sjovt, mens jeg gør det.

Læs også: Her er danskernes 20 favoritserier i 2019.

Interview med instruktør Susannah Grant og executive producer Sarah Timberman:

Fortæl om ’Unbelievable’ og hvorfor I gerne ville lave den her serie?

Susannah: Serien er baseret på bogen “An Unbelievable Story of Rape,” skrevet af T. Christian Miller og Ken Armstrong, som de meget fortjent vandt en Pulitzerpris for. Det er sådan en vigtig historie, der fremstiller en forfærdelig virkelighed, som jeg tror, vi er klar til at se i øjnene. Vi blev enige om, at skabelsen af denne her serie ville være en god måde at bruge et par år af vores liv.

Sarah:  Absolut! Alle der har været med i projektet har haft det på samme måde. Jeg ringede til David Stapf, som er chef for CBS TV-studios og bad ham læse manuskriptet, og han ringede med det samme og sagde, at han var med på den. Det ville hjælpe at have en partner, så vi sendte den til Netflix. De læste den om morgenen, og om eftermiddagen var de med ombord. Vi oplevede så meget støtte i forhold til det her projekt. Alt det her skete før ’Me too-bevægelsen’, men desværre er det jo en historie, der er lige så relevant i dag, som den var for 10-20 år siden.

Susannah: Ligesom serien desværre er relevant over hele verden.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann susannah-grant-sarah-timberman-unbelievable-netflix-elle-dk.jpg

Susannah Grant og Sarah Timberman.

Hvordan er det anderledes at arbejde på en sag, der er inspireret af virkelige hændelser?

Susannah: Jeg har prøvet det før. Det er ’tricky’, for det er en balancegang mellem at portrættere den virkelige person og at fortælle historien. Jeg prøver altid at gå til jobbet med forståelsen af, at jeg prøver at ære sandheden i den persons oplevelse. Det betyder ikke, at alle facts skal være 100% korrekte, for det kan man ikke, når man sætter det ind i en dramatisk struktur. Folk lever slet ikke den slags dramatiske liv i virkeligheden, så man er nødt til at ændre på virkeligheden, og i ’Unbelievable’ ændrede vi på mange ting, for at passe på de implicerede parters privatliv.

Sarah: Vi prøvede at være så tro mod den virkelige historie, når det kom til efterforskningen, som overhovedet muligt. Og i den her sag er sandheden desværre lige så dragende og overbevisende, som fiktion normalt er.

I ’Unbelievable’ er det de kvindelige efterforskere, der tager sagen alvorligt, mens de mandlige efterforskere tvivler på sit offers troværdighed. Hvorfor det?

Susannah: Det var sådan, det skete i virkeligheden. Det er nok relevant, men hvad der i hvert fald er relevant, er forskellen på erfaring, som de forskellige efterforskere havde i forhold til at opklare voldtægtssager. Maries efterforsker havde arbejdet på 2-3 voldtægtssager førhen, mens de kvindelige efterforskere tilsammen havde årtiers erfaring. Men det var også vigtigt for os at vise, at kvinderne havde stor støtte fra de mandlige medlemmer af deres team. Jeg ville ikke have, at den her serie skulle blive en kønskamp. Jeg synes ikke, køn er en irrelevant pointe, men det er bestemt ikke den vigtigste.

Sarah: Hele historien kom til os på grund af det grundige arbejde fra to mandlige journalister, og vi bruger også mandlige instruktørerne i serien, så det er ikke det, det handler om.

Hvordan var det at arbejde med Kaitlyn Dever?

Sarah: Jeg har kendt hende og arbejdet sammen med hende, siden hun var 13 år. Hun er velsignet med en enorm gave, og hun har sådan et bredt spekter. Vi sætter virkelig stor pris på det ansvar, hun gik til rollen med. Hun lavede virkelig sine lektier til denne her rolle! Der er mange lag i Maries karakter, særligt på grund af den bagage hun kommer med allerede inden overgrebet, og Kaitlyn gjorde det bare til perfektion.

Susannah: Hun får det til at se så nemt ud, når hun arbejder, det er sådan en fornøjelse at være på set med hende. Hvad man ikke ved, når man ser hende i filmen Booksmart og i ’Unbelievable’, hvor hun spiller to meget forskellige roller, er, at hun indspillede nogle af scenerne på samme dag. Det er utroligt. Hun fik rollen efter sin første audition, for der var absolut ingen i rummet, der overvejede, om der kunne være andre derude til denne her rolle efter vores møde med hende.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann kaitlyn-dever-unbelievable-elle-dk.jpg

Kaitlyn Dever.

Susannah du har arbejdet med historier omkring kvinder, der søger retfærdighed før f.eks. med Julie Roberts-filmen Erin Brockovich. Hvorfor er det et vigtigt emne for dig?

Susannah: Jeg tænker aldrig på det som kvinder, der søger retfærdighed. Det handler om magtforskelle i vores kultur. Ofte er de personer, der har oddsene imod dem, kvinder, men der er også masser af mænd, der har oddsene imod dem. Men det, der interesserer mig, er folk, der kæmper for at udjævne de forskelle.

Hvad er jeres håb med ’Unbelievable’?

Susannah: Jeg håber, der er mange mennesker, der ser den.

Sarah: Ja, Netflix er jo i 190 lande. Jeg håber, folk bliver rørt af den, og at den kan være med til at udfase nogle gamle myter om seksuelle overgreb.

Susannah: Jeg føler, vi lever i en tid, hvor folk er klar til at kigge i de mørke kroge af vores samfund. Det er tid til at åbne skabet og hive de ting ud, som vi har gemt væk. Folk har en stor appetit til at rydde op i det, så jeg elsker ideen om at være en del af den bølge.

‘Unbelievable’ lander på Netflix fredag den 13. september 2019, men mens du venter, kan du se traileren til mini-serien herunder: