Du kender Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag fra tv-serien ’29’, der fik 5 sæsoner, men nu er de for første gang aktuelle med en spillefilm: 'Elsker dig for tiden'. Vi mødte dem til en snak om den romantiske komedie som genre, nye målgrupper og deres respektive yndlingsscener.
Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag mødtes på Nørgaards Højskole i 2008, da de begge var 20 år. I dag er de 35 og har arbejdet fast sammen i 7 år. De klikkede, fordi de havde den samme humor, og fordi de begge mente det med skuespillet alvorligt. Du kender dem fra tv-serien ’29’, der fik 5 sæsoner, men nu er de for første gang aktuelle med en spillefilm.
’Elsker dig for tiden’ er en romantisk komedie anno 2022. Vi følger den kreative københavnerkvinde Anna (Julie Rudbæk) og Hvidovre-håndværkeren Thomas (Kasper Dalsgaard), der bliver forelskede i hinanden. Men i modsætning til de klassiske romantiske komedier, vi kender fra 00’erne, bliver det ikke ved med at være dates med udkig over byen og guitarspil, der dominerer forholdet.
Vi mødte Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag til en snak om ’Elsker dig for tiden’, der får premiere i de danske biografter den 22. december.
Fortæl om filmen?
Jesper: Vi ville gerne lave en romantisk komedie, fordi vi beundrer den genre, som vi selv er vokset op med. Den har været med til at forme vores idé om kærlighed og forelskelse. Det romantiske ideal stammer rigtig meget derfra. Med ’29’ prøvede vi at bringe virkeligheden ind i det format, serien blev lavet ud fra, og nu ville vi så gerne prøve at bringe virkeligheden ind i den romantiske komedie: Hvad sker der, når virkeligheden banker på? Selv om man har er forelsket og alt er skønt, men når mandagen så rammer, og vi skal håndtere konflikterne: Alt det, der ikke er med i de romantiske komedier, vi har set.
Julie: Det er jo de romantiske komedier, der har skabt vores høje forventninger, og så er vi blevet skuffet, fordi virkeligheden ikke lever op til det. Og det synes vi, var interessant at tage med i en romantisk film. Det ér godt, og der ér nogle romantiske elementer, men der er også tvivl og kompromiser. Vi vil gerne både lave drama og komedie.
Jesper: Vi var helt klar over, vi måtte ikke fjerne det traditionelle element af en romantisk komedie, så romantikken er der. Og derfor bliver det også stærkere, når det så begynder at gå galt.
Julie: Der har ikke været særlig mange romantiske komedier de sidste 10 år. Slet ikke til vores generation, som vi har kunne spejle os i. Vi synes, den her film mangler, så det må der også være andre i 30’erne, der synes. Og så håber vi, der sker det, som der skete med ’29’: At temaet er så alment genkendeligt og universelt, at flere generationer vil kunne se med.
Jesper: Det handler jo også om, hvordan man lancerer en film. Tit er det enten et Bille August-drama, hvor der virkelig skal føles, eller en komedie, hvor du skal tisse i bukserne af grin. Den her kan lidt begge dele. Det er Bille August, der tisser i bukserne af grin.
Tit er det enten et Bille August-drama, hvor der virkelig skal føles, eller en komedie, hvor du skal tisse i bukserne af grin. Det her er Bille August, der tisser i bukserne af grin.
Fortæl om jeres karakterer?
Jesper: Vi vidste godt, vi ikke kunne stå overfor hinanden igen, det ville lugte for meget af Julie og Jesper. Vi havde brug for noget frisk, og da vi så fandt Kasper Dalsgaard (der spiller den mandlige hovedrolle Thomas, red.), tænkte vi, det kunne blive rigtig fedt. Sofie Jo Kaufmanas’ karakter er i øvrigt en hilsen til Paprika Steens karakter, Stella, i ‘Den Eneste Ene’-filmen og min karakter, Nikolaj, er et nik til hele håndværkermiljøet.
Julie: Vi har ambitioner om både at spille og producere noget andet end ’29’, og vise at vi ikke kun kan spille overfor hinanden, så derfor var det bare nu. Det var også smart ift. produktionen, fordi vi nærmest ikke havde nogle scener sammen, så vi kunne lettere instruere hinanden.
Hvordan adskiller ’Elsker dig for tiden’ sig fra ’29’?
Julie: ’29’ talte især til det unge københavnersegment, der minder om os selv. Med ’Elsker dig for tiden’ ville vi gerne fange et andet publikum også. Hvidovre fylder fx en del i filmen, og det er også for at portrættere nogle andre typer.
Jesper: Vi er jo selv to kreative københavnere, der aldrig har været på en byggeplads i Hvidovre, så det var også vigtigt for os at gøre det ordentligt, så vi ikke talte ned til nogen, og forvente det var sådan nogle, der gik rundt med undercut og vapede.
Julie: Det gør din karakter jo så …
Jesper: Ja … men vi får fremstillet ham på en ordentlig måde.
Kan I genkende jer selv i jeres karakterer?
Julie: Der er mange sider, jeg kan genkende i både mig selv og Julie-karakteren fra ’29’ i Anna fra ’Elsker dig for tiden’.
Jesper: De fleste har nok både en kyniker og en romantiker i sig i dag. Vi er dem begge to.
Julie: Hele ideen til den her film kommer jo af de holdninger, Jesper og jeg har til kærligheden og parforholdet. Vi minder om Anna og Thomas ift. den splittelse, vi faktisk føler ift. kærligheden … På den ene side er vi Thomas, vi ønsker os og drømmer om den store romantik og det perfekte parforhold og børn. På den anden side er vi Anna, der stiller spørgsmålstegn ved, om lykken egentlig er at finde en partner og leve sammen for evigt.
Hvor meget inddrager I jeres egne erfaringer?
Julie: Alt, hvad vi laver, udspringer af samtaler, oplevelser og observationer, vi har gjort os. I ’29’ var der mange hverdagsscener, men filmen udspringer mere af de tanker, vi og folk omkring os har. Vi følger med i, hvad folk taler om og debatterer. Hvor bevæger parforholdet sig hen for tiden? Podcasten ’Hjertefilmmer for voksne’ er jo så populær, for folk vil gerne tale om parforholdet. Vi bruger også Jytte Vikkelsøe i filmen.
Hvad gør I som co-instruktører, hvis I er uenige om, hvad der er sjovt?
Jesper: Vi har arbejdet sammen i 7 år, så 9 ud af 10 gange er er vi enige. Hvis det ikke var sådan, havde vi nok ikke arbejdet samme så længe.
Julie: Vi har da kampe, men tit er det i manusfasen, så når vi er ude på optagelser, har vi taget det meste. Og ellers snakker vi om det, det er jo meget sundt hele tiden at have en, der stiller spørgsmålstegn ved det, man vil, i modsætning til hvis man bare bestemmer alt selv.
Jesper: Det er en tryghed mere end det er et problem.
Vi følger med i, hvad folk taler om og debatterer. Hvor bevæger parforholdet sig hen for tiden?
Har I en yndlingsscene i filmen?
Jesper: Min foregår i sommerhuset, hvor vi alle sammen sidder ved bordet. Magnus Haugaards karakter (Kasper, red.) fortæller ferieanekdote nummer 76, mens hans parforhold langsomt går i stykker. Pludselig bliver der drama, og nogen sidder og lyver, og så kommer Katinka Petersens karakter (Stephanie, red.) med en kommentar, der viser, at hendes rolle ikke har forstået en skid. Der er så meget på spil i den scene. Det er fucking sjovt.
Julie: Det er svært at lave sådan en scene, alle karakterer har gang i noget, og det er pinligt og cringe og virkelig sjovt. Min yndlingsscene er middagen til housewarmingen, men jeg kan også godt lide, når der kommer lidt mere drama på. Det er sjovt, og pludselig bliver det meget alvorligt og ubehageligt. Vi lokker folk ind med grin, grin, grin og så: bang. Alvor. Det er der, det bliver den største mavepuster.
Jesper: Vi kan godt lide at lave den der: Ha ha ha avvvvvv.
Julie, hvad er Jesper bedst til?
Julie: Han er en god skriver, han er en god spiller, og han er en god instruktør. Jeg kan ikke vælge. Men jeg synes, han er en rigtig god instruktør! Han er god til at have overblikket og have styr på holdet. Jeg er meget tryg ved at blive instrueret af ham, og han kender mig. Han er god til at få folk derhen, hvor de bliver rigtig gode.
Jesper: Ej tak, hvor er du sød.
Jesper, hvad beundrer du mest ved Julie?
Jesper: Hendes evne til at holde mange bolde i luften samtidig med meget høj kvalitet. Der er noget produktionsmæssigt, vi lige skal huske her, der er noget klippemæssigt i den her scene, vi lige skal have styr på, hun har overskud til at spille det selv, mens hun kommunikerer med mig om det, og hun har en forståelse for manus på samme tid. Det tror jeg altså ikke, der er særlig mange, der kan. Julie kan balancere det hele på en gang.
Hvad bliver det næste?
Julie: Vi er i fuld gang med en tv-serie til DR1, som vi begynder at optage i januar, og som får premiere i efteråret 2023. Den hedder ’Bag enhver mand’ og er en ensemble-/workplace-serie, der handler om restaurationsbranchen. Tematisk er det noget helt andet, end det det vi tidligere har lavet. Den handler om køn, magt og forandring i samfundet. Jesper spiller den gamle chefkok, der ikke vil ændre noget som helst, fordi han sidder varmt og trygt i stolen, men så kommer der en kvinde ind og siger, nu gør vi sådan her og rykker en hel masse. Det er min karakter, der bliver ansat som souschef. Humormæssigt er det stadig vores DNA, men det er også en kommentar til kønskampen og samarbejdet og kompleksiteten i wokesamfundet: Er jeg feminist nok? Er jeg søstersolidarisk nok nu? Den splittelse er ret interessant.