Annonceringen af den nye dramaserie kommer præcis et år efter modehusets virale skandale
Sjældent har et modehus oplevet så meget negativ omtale, som da modehuset Balenciaga i 2022 lancerede deres årlige julekampagne med styles fra deres nye kollektion.
For det var ikke de ustyrligt høje priser, der fik folk i det røde felt. Det var derimod en række billeder, der viste børn med ting tydeligt inspireret af BDSM, der gjorde modehuset det mest hadede længe og fik flere forbrugere til at boykotte det ellers populære luksusmærke.
Og det stoppede ikke her. For mens folk på internettet diskuterede sagen, havde de involverede parter svært ved at placere ansvaret, da Balenciaga mente, at det lå hos det kreative hold bag kampagnen og vice versa.
Samtidig blev sagen så alvorlig, at branchemediet Business of Fashion endda trak deres pris til chefdesigner Denma tilbage, der ellers skulle have modtaget ‘Global Voices Award’ ved mediets årlige ‘BoF Voices’-konference.
Siden er modehuset dalet på popularitetsskalaen, mens Demna på diskret vis annoncerede en ny retning for både sine kollektioner og sine shows, fordi han mente, at mode i høj grad er blevet en form for underholdning, og derfor vil skærpe sit fokus på kunsten at lave tøj. Selvom han ikke direkte nævner skandalen, kan spektaklet omkring modehuset meget vel have en finger med i spillet.
Modehuset lever dog i bedste velgående, og til januar 2024 kan populariteten meget vel stige endnu mere. Her får serien ‘Chistóbal Balenciaga’ nemlig premiere den 19. januar på Disney, som vil handle om designeren af samme navn, der stod bag det spanske modehus.
Her møder vi Balenciaga første gang i Paris i 1937, efter han er flyttet til den franske hovedstad fra Madrid og San Sebastián, hvor han har kreeret kjoler til den spanske overklasse. Men overgangen fra spansk extravagance til fransk sofistikation er ikke helt ligetil, og vi kommer derfor til at følge ham på hans rejse fra ambitiøs modeskaber til en af sin generations vigtigste designere.
På trods af aldersforskellen, er der altså ikke langt fra modehusets skaber til den nuværende chefdesigner, da de begge to bliver krediteret for at have en særlig stemme i den internationale modeindustri og dermed sætte en stor, fed streg under deres arv. Men alt det bliver vi nok en hel del klogere på, når serien rammer streamingtjenesten i det nye år.
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.