Instruktørparret bag den franske succes, De Urørlige, har atter skabt en varm og vedkommende komedie, der bringer beskueren op over Paris' tage og ned i kanalens mørke dyb. ELLEs kulturskribent har talt med Eric Toledano om premierefilmen, Samba, lånte identiteter og menneskets performative karakter.
”Ah bon. ELLE”, indleder Eric Toledano anerkendende og nikker, da ELLEs udsendte melder sin ankomst på vegne af det oprindeligt franske kvindemagasin. ”Det læser min kone”, beretter han godmodigt og tager plads på Hammerichsgades modernistiske hotelbygnings kønne første sal.
Det er dagen før filmen Sambas danske premiere, og det franske instruktørpar, Eric Toledano og Olivier Nakache, der skabte den filmiske perle, De Urørlige, danner atter fælles front med ønsket om at skabe en varm og vedkommende komedie. En vanskelig kunst, der dog mestres med ynde i denne nye fortælling om modsætninger, der mødes om retten til at høre hjemme.
Læs også: Hermés præsenterer årets udstilling: Wanderland
Samba indledes med en lang, virtuos kameraføring, der leder beskueren gennem et kønt glitrende bryllupsarrangement. En smukt dekoreret kage skæres og føres ad labyrintiske gange til det travle køkken, hvor filmens hovedrolleindehaver, den senegalesiske immigrant, Samba, stabler husets brugte, klirrende spisestel. Som bag en teaterscenes smukt draperede bagtæppe og kønne kulisser synes Samba at være tildelt rollen som rekvisitør, der blandt mange betinger enhver vellykket forestilling.
”Den performative fremtræden er dog ikke blot henvist til teaterscenens gulve”, konstaterer Eric Toledano og henviser til titelrollens ønske om at blive kaldt ved eget navn: “Et ønske, Samba dog må opgive til fordel for lånte identiteter, hvis dokumentation kan give ham arbejde, inden den ønskede arbejdstilladelse er i hænde.”
Læs også: Oplev Gardar Eide Einarssons kunstneriske tæppefald
”Samba må som karakterskuespilleren forhandle og købe sig til en egnet identitet, der kan tillade ham at blive i landet”, beretter Toledano, hvis film som følge af hovedrolleindehaverens kvaler bringer beskueren op over Paris’ tage og ned i kanalens mørke dyb. ”Vi må alle tillægge os forskelligartede identiteter”, fortsætter han og beskriver verden som en skueplads, hvor hver mand og kvinde har sin entré, sin sortie og et sæt af roller, der alle må besættes.
”Denne maskerade er en blandt de realiteter, som Olivier Nakache og jeg ønsker at anskueliggøre”, fortæller instruktøren. ”Med filmmediet og vores dygtige skuespillere, heriblandt Charlotte Gainsbourg og Omar Sy, har vi dog tilsat et sødestof og således forsødet temaets smag”, fortæller Toledano med reference til filmens lune og sødmefulde behandling af fortællingen om Paris’ navnløse immigranter.”Med lune har vi ønsket at berøre et følsomt emne, og film kan og bør netop stille spørgsmål til og om samfundet – for måske kan vores alles roller justeres og eksistere under andre og bedre vilkår”.
Læs også: New Shelter Plan præsenterer udstillingen Wilderness
Samba er en umage kærlighedshistorie om bånd, der knyttes, når samfundet knager og hæmmer lys som mørk. En vedkommende, sjælden følsom og kandiseret komedie, som du bør se i en biograf nær dig. Du kan naturligvis se mere om filmen her.
Se billeder fra instruktørparrets nyeste film i galleriet – brug pilene eller ‘swipe’ for at se mere.