Celebrity

Verdens 8. mest forhadte kampagne

- 31/05/2012

Sophie Dahl begejstrede mange - men forargede måske endnu flere i 2000.

Sophie Dahl begejstrede mange – men forargede måske endnu flere med Yves Saint Laurent i 2000.
Kampagnen med smukke Sophie Dahl – modellen, som også kaldes for ‘dronningen af elevatorvægt’ – som skulle promovere fashionbrandet Yves Saint Laurent og blev lanceret i 2000, er den 8. mest beklagede reklame i verden nogensinde.

Det er første gang, at en reklame fra modeindustrien havner på denne liste over, hvilke reklamer der har modtaget flest klager.

Den omtalte kampagne viser rødhårede og frodige Sophie Dahl uden en trævl på kroppen – kun iført YSL-sko og ditto halskæde.
Efter 948 klager til ASA samme år blev det kun tilladt at vise billedet i kvinde-magasiner …

Tom Fords Opium visual er med på listen over det britiske reklamenævn ASAs mest kontroversielle reklamer.

Jeg ville have en der så ud som om, at hun havde fået alt for meget af det hele – for meget mad, for meget sex, for meget kærlighed. Jeg mener, dette er en kvinde der ikke benægter sig selv noget som helst, sagde designeren Tom Ford om sin muse Sophie Dahl, da han præsenterede verden for sin fortolkning af Yves Saint Laurents duftklassiker Opium i 2000.

Fords ønske om at forevige dekadencens ånd blev legemliggjort af en orgasmisk Sophie Dahl, der lå som et stykke marcipan på et leje af pels. Det britiske reklamenævn ASA modtog nemlig intet mindre end 948 klager i kølvandet på Fords kontroversielle Opium reklame.

ASA – Advertising Standard Authority, der kan fejre 50 års fødselsdag i år, har i anledning af jubilæet netop offentliggjort en top 10 over de reklamer, der er faldet briterne for brystet. Tom Fords Opium reklame indtager ottendepladsen.

Pornografisk, anstødelig, mandschauvinistisk og til fare for trafikanter er blot et udpluk af de eder, som ASA modtog fra vrede forbrugere, da Opium reklamen så dagens lys i 2000.

Jeg synes at fotoet er smukt…det blev anskuet som værende anti-kvinde, men var faktisk meget ’empowering’ for kvinder, har Sophie Dahl siden udtalt om det store ståhej over lidt ‘tits and ass’.

Førstepladsen over ASA mest kontroversielle reklamer indtages i øvrigt hverken af baller eller blasfemi, men er en Kentucky Fried Chicken reklame fra 2005, hvor et antal callcenter-medarbejdere synger med munden fuld af kylling. En forteelse, der gjorde 1671 britiske forbrugere rødglødende…

Læs meget mere om Sophie Dahl her

Hvad synes I om billedet?
Er det cool – eller for meget?