Colin Firths smukke kone står bag initiativet GCC, som gør den røde løber grønnere
Livia Firth er ikke bare smuk, hun har hjertet på det rette sted, og hun kæmper en sej værdikamp, som skal gøre røde løbere verden over mere grønne.
Italienske Livia er egentlig bedst kendt som Colin Firths kone, men hun er ved at skabe et navn for sig selv, som pioner for bæredygtig mode. Det skyldes især initiativet GCC (Green Carpet Challenge), som hun startede i 2009 på opfordring af og sammen med miljøskribenten Lucy Siegle fra den engelske avis The Observer. Colin Firth havde lige været nomineret til en Golden Globe for sin hovedrolle i Tom Fords debutfilm ‘A Single Man’. Han var for alvor blevet en kæmpe stjerne i USA, efter i mange år primært at have medvirket i engelske produktioner. Livia ville bruge den inflydelse, hun fik via sit efternavn, til at skabe mere opmærksomhed omkring bæredygtighed og ansvar. Og nu havde hun en mulighed.
Allerede inden GCC blev grundlagt, havde Livia arbejdet med bæredygtig mode. Hendes bror grundlagde nemlig i 2007 firmaet Eco Ages, en butik med lækre og bæredygtige varer. Livia blev involveret, og det skulle altså ende med for alvor at være et langsigtet karriereskift for den tidligere filmproducer.
Green Carpet Challenge
GCC går i korte træk ud på at gøre den røde løber grøn. Livias rolle er blandt andet at overtale kendte kvinder til at vælge en bæredygtig kjoleløsning og formidle bæredygtige krav til designere – samt at sørge for, at de overholder betingelserne. For at skabe så meget opmærksomhed som muligt omkring bæredygtig mode, vælger Livia og Lucy designere, som verden allerede kender og respekterer. Der er tale Chanel, Valentino, Saint Laurent, Gucci, Lanvin, ja, man kunne næsten blive ved, for der er snart ikke nogen af de største modehuse, som ikke har været involveret i Livias bæredygtige projekt.
“Nogle af dem er venner eller personer, jeg beundrer, som Tom Ford. Andre er ikoniske brands,” siger Livia Firth til ELLE i denne måneds magasin. Hun tilføjer: “Jeg prøver at arbejde sammen med dem, som kvinder vil lægge mærke til.”
Og når man får de store modehuse til at deltage, skyldes det blandt andet, at de stjerner, som Livia har lokket med på ideen, er stjerner som Meryl Streep, Julianne Moore og Emily Blunt. Det vil Livia Firth gerne udnytte, så ud over at gøre den røde løber mere grøn, sætter hun stjernernes kjoler på auktion, og overskuddet går til velgørenhed.
“Vi skaffede en masse penge til Oxfam, så det er også et fantastisk filantropisk værktøj,” siger hun til ELLE.
Læs ELLEs store interview med Livia Firth i dit april-nummer.