Birgitte Hjort Sørensen klæder sig efter sit humør og elsker tøj, men Birgitte Hjort Sørensen læser ikke selv modeblade.
ELLE har talt med skuespilleren Birgitte Hjort Sørensen om mode, selvbillede og livet som skuespiller.
“Jeg elsker tøj og det udtryk, der er i det. Jeg er meget en humørdresser, der tager det på, jeg er i humør til den dag. En overgang læste jeg også en masse modeblade, men jeg følte, det skabte et behov i mig for hele tiden at købe en masse nyt. Det handlede ikke om, hvad jeg selv godt kunne lide, men om, at der var de her
musthaves, som man skulle have for at være med på noderne. Det stod jeg lidt af på,” siger Birgitte Hjort Sørensen, der meget passende vælger ordet ‘egenrådig’, da hun bliver bedt om at sætte et par beskrivende ord på sig selv.
Fuld fart på
Et andet ord er ‘ambitiøs’, hvilket bliver bekræftet af et hurtigt blik på hendes imponerende liste over projekter, siden hun blev færdiguddannet på Statens Teaterskole for fem år siden. Allerede et halvt år før afgang blev hun castet som seje og sexede Roxie Hart i musicalen Chicago på Det Ny Teater – en rolle, hun året efter gentog på Cambridge Theatre i London. Siden fulgte filmdebuten i komedien Ved verdens ende, det store gennembrud som den ambitiøse journalist Katrine i tv-serien Borgen og nu altså en hovedrolle som Marie Krøyer i Bille Augusts film af samme navn – foruden en række andre roller på teater og film.
I 2010 interviewede ELLE Birgitte Hjort Sørensen i forbindelse med hendes premiere på film.
Kvinden i spejlet
At Birgitte Hjort Sørensen er ualmindeligt pæn, med sine fyldige læber og skrå katteøjne, har nok heller ikke ligefrem skadet hendes karriere. Men det er ikke noget, hun selv går op i.
“Det er en ydre ting; noget, andre går op i. Men selvfølgelig handler en stor del af de roller, man umiddelbart
får tilbudt, om, hvordan man ser ud, og så skal man være god til at sige: ‘Jeg kan også noget andet’. Der er helt klart flest job til kønne piger, hvorimod mændene godt må være en lille smule grimme eller sådan lidt ‘rough’ i det. Men samtidig kan der være en fare for, at man hænger fast i at være kæresten eller ‘hende den pæne’. Der tror jeg, at man selv skal gå forrest og prøve at gå kontra,” siger Birgitte Hjort Sørensen og skynder sig at tilføje, at hun absolut ikke har noget at klage over, “jeg synes, jeg har været meget privilegeret. Jeg har lavet mange forskellige roller, der ikke nødvendigvis har haft noget at gøre med mit udseende.”
Birgitte Hjort Sørensen går mere op i at være sund og stærk nok til at kunne klare lange optagedage og krævende roller, derfor dyrker hun pulsing pilates hos Frida Hallqvist Pilates Studio, kettlebelltræning og løb.
Forfængeligheden og ønsket om at matche et bestemt kropsideal har hun forsøgt at lægge bag sig.
“Jeg kommer aldrig til at ligne de kvinder, jeg bliver mødt med i modebladene. Jeg har bare større lår og en større numse. Og hvis man bliver ved med at synes, at idealet er de der teenagekroppe, så bliver man rigtig ked af det. Det blev jeg i hvert fald en overgang, hvor det fyldte alt for meget. Så jeg har arbejdet med at give slip og sige: ‘Jeg ser ud, som jeg gør’. Jeg vil ikke tvinge min krop til at være noget, den ikke er,” siger Birgitte Hjort Sørensen, der er opmærksom på, at hun arbejder i en branche, hvor man – især som kvinde – hele tiden bliver konfronteret med billedet af sig selv udefra.
“Bare sådan noget med, at jeg bruger meget tid foran et spejl i løbet af en dag – så kan man blive rigtig uheldigt opmærksom på små detaljer, som er ligegyldige for andre, som ‘hvorfor er der aldrig nogen der har sagt, at mit ene øje er så meget større end det andet?'”
I efteråret var ELLE i Tanzania med Louis Nielsen for at forære brugte briller til de mange fattige, svagtsende mennesker, som kunne bruge dem der.
Med i bagagen havde vi blandt andre Birgitte Hjort Sørensens briller.
Se her, hvordan brillerne kom fra Birgittes næse til Mary Mbalakeles!