Kender du Goop - Gwyenth Paltrow drøn-populære livsstilsunivers, som er let at blive fan af? ELLE giver dig her 'The Goop 101' med alt du skal vide om superstjernens inspirerende univers!
Den skønne Gwyenth Paltrow, som du kan møde i et stort interview i månedens ELLE, har siden 2008 drevet livsstils-sitet og brandet Goop.com. Et univers, med perfekt synergi af mindfullness, sundhed og personlige (og fabelagtige) guides. Den Oscar-vindende skuespillerinde har nemlig stort set lagt skuespiltalentet på hylden, og i stedet dyrket et andet talent: nemlig talentet for at formidle alt som sundhed, zen og mindfulness i en æsteisk og moderne indpakning, der taler til alle fans af en sund og udpræget lækker livsstil. Alt dette findes i Gwyneth Paltrows populære online univers, Goop. Og hvis du ikke allerede kender det, så kan vi godt afsløre, at det er et vanedannene bekendtskab!
I efteråret 2008 lancerede Gwyneth Paltrow for første gang et ugentligt nyhedsbrev i en søgen efter et upartisk forum, hvor superstjernen kunne organisere og dele sine tanker og oplevelser. Nyhedsbrevet berørte emner som rejser, sundhed, opskrifter og shopping, og var til en start kun målrettet hendes nære venner og omgangskreds. Men folk omkring hende begyndte at vise interesse for nyhedsmailen, og derfra begyndte hendes private hobby pludselig at spirre til en forretningsidé.
Derfor lancerede Gwyneth Paltrow websitet Goop.com, som til en start fungerede som en forlængelse af den ugentlige mail. Her opfordrede hun i høj grad læserne til at nurse om deres indre ’jeg’, og i ægte zen-stil guidede hun dem til sundhed og mindfullness med inspiration fra nogle af de mange eksperter, hun havde mødt igennem sin egen karriere. Gwyneth Paltrow udnyttede på perfekt vis den stigende brug af internettet, og kunne, med få midler, nå ud til et langt bredere publikum ved at bruge de digitale medier til at distribuere sine budskaber.
Gennem årene blev Goop omdannet fra et site i blogformat til et fuldtudviklet livsstilsunivers, som i dag både er et brand med egen makeuplinje, ud over at være et online livstils-site, som tilbyder sine læsere en perfekt kombination af produkter og tilhørende relevant indhold. Gwyneth Paltrow inddrager i høj grad eksperter fra sit store netværk til at guide og rådgive læserne i alt fra kost, sundhed, shopping og rejse-oplevelser. Og selvom sitet er et andet end det var i 2008, så er torsdags-mailen stadig en fast del af den måde, hun kommunikerer med sine læsere på.
Goop er vokset betydeligt siden sitet i 2008 blev lanceret som et nyhedsbrev, og det betyder at der i dag står et helt fast lille ekspertteam bag Goop.com. Det digitale univers indeholder særligt udvalgte styles fra Gwyneth Paltrows yndlingsdesignere, hendes egen organiske hudplejeserie, opskrifter på juices og sunde hverdagsretter og en masse andre livsstilsprodukter, som superstjernen selv har blåstemplet.
På Goop er indholdet opdelt let og overskueligt i sektioner som; ‘Do’, ‘Make’, ‘Go’, ‘Be’, ‘Get’ og ‘See’, der intuitivt rummer emner som rejser, shopping, madlavning og mindfulness. Kan man andet end instinktivt at elske det?
Læs også: Gwyneth Paltrow og Anna Wintour skaber et nyt livvstilsmagasin
Senest er er Gwyneth Paltrow teamet op med Condé Nasts kreative direktør og chefredaktør for amerikanske Vogue Anna Wintour, omkring en kommende printudgave af Goop. Et spændende samarbejde, der vil betyde at Goop.com nu også vil udkomme i magasinformat fire gange om året, hvori der vil være sektioner som, dem man kender fra Goop.com som træning, madlavning, og opskrifter, mode og design og selvfølgelig emner som wellness og rejser. Dette vil rykke til Goop’s grænser, og med sikkerhed få kanaliseret Gwyneth Paltrow budskaber ud på en helt ny måde.
Hvis du vil lære Gwyneth Paltrow bedre at kende og læse om hendes fascinerende karriere og personlige udvilking, så skynd dig at få fat i ELLEs juni-magasin (på gaden i maj måned), hvor der er et stort solo-interview med verdensstjernen.