Da grundlæggeren af onlinemediet Goodmoods, Julia Rouzaud, flyttede ind i sit parisiske hjem var det med en ambition om at skabe en indretning i tråd med lejlighedens oprindelige 1930’-arkitektur, men samtidig føre den ind i en moderne tid tilsat et strejf af 1970’erne, som hun har en særlig kærlighed til. Om det lykkes? Se med her.
I 10 år har Julia Rouzaud opsnuset trends og inspireret design- og interiørinteresserede via Goodmoods, hendes onlinemedie, der kombinerer inspiration, kuratering og kunstnerisk ledelse. Med en passioneret baggrund, hvor både hendes bedstemor var antikvitetshandler og hendes mor indretningsarkitekt, har hun altid dyrket sansen for iscenesættelse og æstetik. Nu tager hun et skridt videre med lanceringen af Julia Rouzaud Studio, som er dedikeret til udviklingen af både private og offentlige rum – fra indretningsarkitektur og dekoration til kunst kuratering. ”Det er en naturlig forlængelse af det arbejde, jeg allerede lavede for brands gennem Goodmoods,” forklarer hun. ”Nu leger jeg kulissepige. Lige nu arbejder jeg på en vingård i Californien og på forvandlingen af et palæ i Reims.” Man ved, at hendes ordrebog snart er fyldt…
TRENDSÆTTER
Trendsætter Julia Rouzaud tager også selv fat og designer møbler. I hjemmet ses hendes orange lakerede træsofa. På væggen hængeret maleri af René Roche og et par væglamper fra serien Disc and A Sense of Detail. Grafiske linjer præger indgangen mellem tæppet, der hænger som et gobelin fra Les Editions de Tapis, sofabordet ”45”, der er blevet til en bænk lavet af Carvalho-fineret lamelplade signeret af Cara Davide fra Vero International, og gulvlampen Angel Wing fra 1954 af Alvar Aalto hos Artek. Til højre står et specialfremstillet skab med bikageformet panel og kontordør dekoreret med pynt fra Schumacher.
Julia Rouzaud bor selv i en bygning fra 1930’erne, hvilket inspirerede hende til en indretning, der var i tråd med den oprindelige arkitektur. ”Stedet havde været frosset fast i sin tid. Alt skulle gentænkes, fra rumcirkulationen til plantegningen, men jeg ville bevare stedets ånd,” forklarer hun. Hun renoverede således med lige dele respekt for det originale og moderne mod: lister ved bygningens indgang er genfortolket i stuen, trævinduer klone tidentisk, køkken designet som et servicekontor fra 1930’erne medet brudt flisegulv, anigree-træværk for at skabe specialopbevaring same møbler fra Swedish Grace-perioden.
SWEDISH GRACE ELEGANCE
I den art deco-inspirerende stue fik Julia Rouzaud travertinpejsen lavet efter mål hos Toscana & Tradition med udskårne spejle i 1930’er stil som baggrund. Den er omgivet af bogreoler, hvori en vase af Eltore Sottsass, skandinavisk keramik og geometriske litografier af den italienske maler Alberto Magnelli står. I midten et maleri af René Roche. I forgrunden åbner de marmorerede og ombetrukkede sorte lænestole rummet op til to sofaer, der også er ombetrukket, og en gammel opiumseng omdannet til et sofabord. På toppen står Albarello-potten fra Cosein-corso og en colombiansk kurv lavet af Werregue-palmefibre. Til venstre, oven på et svensk møbler fra 1930’erne, fire gouacher af Géraldine Roussel. Modsat står et billede fundet på et loppemarked og en væglampe af Johanna de Clisson hos Hiromi. Tæppet er fra Nordic Knots.
FORTSATTE MED IDEERNE
Over rammen på skydedørene, der åbner ud til spisestuen, har Julia Rouzaud genskabt den liste, der pryder indgangen til bygningen. Omkring det special lakerede bord blev de lakerede træstole af Kazuhide Takahama ombetrukket med Tutsi-fløjl af David Kaihoi for Schumacher. Over skænken fra 1950’erne og på væggen med paneler af hør og silke, nærmere bestemt Dedarstof, er der dyretapeter fra Les Editions de Tapis og et sæt bambuslampetter, Uchiva, fra 1970’erne af Ingo Maurer. Messing ophænget er Carmela fra Danke Galerie.
VED OPRINDELSEN
For at fordybe sig i et univers fra 1930’erne valgte Julia Rouzaud et cremefarvet Cubex-køkken, en sandblæst træbordplade, en bordeauxrød vægfarve og et brudt flisegulv a la terrazzo.
TILBAGE TIL VINDUET
Skrivebordet i træ og metal fra Note Design Studio, der er placeret på et uldtæppe fra Nordic Knots er bevidst placeret i et hjørne af stuen. På det står 70’er-Flu-lampen af Giuliana Gramigna. De nye trævinduer er dekoreret med persienner og gardiner.
VARIATIONER AF TRAVERTIN
Spejl- og træpanelerne afspejler elegancen i badeværelset, hvor travertin er i fokus – både i gulvets layout, badekarrets beklædning og den specialfremstillede bordplade. Alt fra Tuscan & Tradition og baseret på træfinermøbler. Tre lamper fuldender den raffinerede indretning med, fra venstre mod højre, væglampen Frame OW af Violaine d’Harcourt, et ophæng af Gino Sarfatti fra Flos og væglampen Nuvol Double af Mauricio Obarrio fra Contain. Hvad angår farver, fordybede Julia Rouzaud sig i fotografierne af Yves Saint Laurent og Pierre Bergés bolig fra i 70’erne på Rue de Babylone og tilegnede sig den gennemgående palette af beige, træ og creme.
FLØJLSPOTE
For at forstørre soveværelset falder den samme lyse maling fra loftet ned på væggene. Rummet, der emmer af karamelfarver, er en oase af blødhed med sit raffia-tapet fra CMO, der matcher de beige nuancer på den specialfremstillede seng dekoreret med fløjl, gardinerne fra Schumacher og tæppet fra Les Editions de Tapis. Kun det fuchsia-farvede sengetæppe fra Pierre Frey bryder skalaen. Til venstre står en skandinavisk stol sammen med lænestolen Paimio, designet i 1930’erne af Alvar Aalto.