Kender du ikke allerede Kay Bojesen, har du garanteret stiftet bekendtskab med hans kække abe i træ, der de sidste 65 år har svunget sig ind i mange danske hjem. Eller du har spist med hans ikoniske bestik ’Grand Prix’. Den danske designer står dog også bag en række skåle og fade i sølv og stål, som nu genfortolkes i et helt nyt materiale, så du kan få endnu mere dansk design på bordet.
Den danske designer Kay Bojesen er måske bedst kendt for sit legetøj i træ, og især aben, der siden den blev født i 1951 har svunget sig ind i mange danske hjem, må siges at være ikonisk.
Siden karrieren tog fart i starten af 1930´erne har han designet enkle og funktionelle objekter i sølv, træ og stål, og allerede før han formgav de legesyge trædyr, havde han opnået succes med bestikserien ’Grand Prix’, der vandt en førsteplads ved verdensudstillingen i Milano i 1951. Bojesens design var nytænkende for sin tid, men med rene og enkle linjer holder hans formgivning den dag i dag.
Nu bliver enkelte af hans skåle og fade relanceret i hvidt porcelæn. Vi har mødt kvinden bag, Sus Bojesen Rosenqvist, der står i spidsen for Kay Bojensen-brandet og i øvrigt er designerens barnebarn, til en snak om Bojesens designarv, den nye kollektion og fornyelse af klassisk design.
Læs også: ELLE Decoration guider: interiørshopping i Malmø
Hvorfra fik du idéen til en relancering af Bojesens klassiske sølvskåle?
Idéen lå lige til højrebenet, da en af Kay Bojesens mottoer netop var, at hans ting skulle være til glæde for de mange. Det vidste han jo, at sølvet ikke var, og han kastede sig derfor selv over nye materialer. Han ønskede at gøre livet lettere for husmoderen, hvilket der ikke var mange mænd, der tænkte på i slut 1930´erne, -40´erne og -50´erne.
Hvilken rolle spillede Kay Bojesen – både som person og designer – i sin samtid?
Bojesen var en af de første, der præsenterede funktionalismen, som han fandt inspiration til efter mange rejser rundt i Europa. Han kastede sig som sagt over nye materialer lige så snart, det var muligt; sølvbestikket blev til stålbestik og barnekruset og -tallerkenen i sølv blev produceret i melamin. På trods af tidens udvikling forblev sølvet dog hans fortrukne materiale, navnlig i samspil med træ.
Hvorfor faldt materialevalget på porcelæn til relanceringen?
Vi valgte hvidt porcelæn, da det – udover at være nemt at holde – er nemt at sammensætte med andet porcelæn grundet skålenes og fadenes bløde formsprog. Man behøver ikke at kaste sig over alle delene på en gang – de passer bare ind – om det så er på middagsbordet, med grene i vindueskarmen eller til bilnøgler og briller i entreen.
Kan du fortælle lidt om din relation til Kay Bojesen?
Kay Bojesen var min farfar. Jeg har dog aldrig mødt ham, da han døde i 1958, men jeg har altid være omgivet hans design. I de sidste 35 år har jeg mere eller mindre på daglig basis beskæftiget mig med ham og hans ting. I 2011 gik jeg full-time ind i hans univers og startede mit firma Kay Bojesen ApS, hvor jeg producerer hans ’Grand Prix’-bestik og hans sortiment i sølv. De sidste 2 år har jeg arbejdet videre med hans sølvunivers og til en start valgt fire ting ud, som jeg har produceret i porcelæn, samt en lille sølvgarder, der nu kan fås i håndpoleret stål.
Artiklen fortsætter efter billedet
Kay Bojesen-skålenes bløde og organiske former – og dermed deres sjæl og designhistorie – er bibeholdt, men i det nye materiale bliver de langt mere moderne og passer smukt ind i et stiligt hjem anno 2017.
Læs også: Favoritter: 11 boligfund i årets lyserøde ‘it’-nuance
Det er dog ikke kun Bojesens service, der stadig begejstrer, men også hans legetøj i træ. Den ikoniske abe har venner i form af både sangfugle, elefanter, flodheste og gravhunde. Aben er dog stadig favoritten – den produceres i dag hos danske Rosendahl, og de har også anerkendt jungledyrets succes. Den er originalt skabt i teak- og limbatræ, men har netop fået to søstre i hhv. eg/ahorn og eg/røget eg. Nu kan du altså vælge den abe, der passer bedst ind i lige netop dit hjem, eller give din abe en ny ven i julegave, hvis du allerede har en hængende derhjemme.