Interiør

“En farve ikke blot er en farve”- direktør Joakim Lassen om Montanas nye farver

- 23/07/2019

I år er et helt specielt et af slagsen for den danske møbelvirksomhed Montana. Som noget helt særligt har Montana præsenteret sin nye farvepalette – en begivenhed, der kun sker en gang hvert 8. år. ELLE Decoration har talt med direktør Joakim Lassen om de nye farver.

Du kender dem for de farverige reolsystemer, der kan kombineres på et utal af måder. Men vidste du, at Montana faktisk kun lancerer nye farver en gang hvert 8. år? Under dette års 3 Days of Design præsenterede de deres helt nye farvepalette, som består af 30 nye farver. ELLE Decoration har taget en snak med Montanas direktør Joakim Lassen om de nye farver, som er skabt i samarbejde med tekstil- og farvedesigner Margrethe Odgaard.

Hvorfor er det noget helt særligt, når Montana lancerer nye farver?

”Farver er dybt forankret i Montanas DNA. Det er farverne, i tæt samspil med vores møblers modulærbare egenskaber, der tegner Montana som brand. Og så er det en sjælden begivenhed. Det er 8 år siden vi sidst fik nye farver.”

Hvordan sikrer i jer, at i får skabt en kollektion af farver, der både er aktuel nu, men som også holder om 5 år? 

”Det er vigtigt at farverne taler til vores sanser, og at de matcher andre materialer som træ, sten, tekstil, læder og glas, som vi også bruger i vores boligindretning. Den kreative proces med udviklingen af farverne, har altså taget sit udgangspunkt i troen på, at vi som mennesker længes efter at blive hørt og have et rum. Det var essentielt, at farverne på alle mulige måder taler til sanserne. Farvenavnene understøtter også dette – de er billedskabende, og de fleste refererer til naturen og er lette at huske og udtale: Truffle, Pomelo, Chamomile, Oyster, Mushroom og Pine. Margrethe Odgaard har med andre ord ikke lavet en farvepalette der taler direkte ind i tidens trends og tendenser, men som evner at indgå i et større og mere universelt perspektiv.”

“Tager man de helt store briller på, kan man sige at vi lever i en tid, der er defineret af teknologi og utallige timer tilbragt bag en skærm. Men en modbevægelse er på vej. Behovet for natur, for stimulering af vores sanser og mere fysisk berøring i vores omgivelser er et modsvar til den bedøvelse af sanser, som er konsekvensen af støt stigende skærmtid. Vi søger i stedet måder, hvorpå stimulering af vores sanser kan reducere stress-symptomer. Og det kan de rigtige farver faktisk hjælpe os med.”

Læs også: Interview med designer Julie Fagerholt: ”Sommer i Danmark er lig med fordybelse og tid til at gøre alt det, man drømmer om at have tid til i hverdagen”

Hvordan har det været at arbejde sammen med Margrethe Odgaard?

”Vi har sammen med Margrethe arbejdet på paletten i 2 år, og det har været en frugtbar og givende proces, som har lært os, at en farve ikke blot er en farve. Farver knytter sig til vores sanser, så som følelse, smag og fornemmelse. Farverne er udviklet i samarbejde med Montanas designteam – og Margrethe har fået frie tøjler og fuld tillid i processen. Vi er meget glade for den måde Margrethe har forholdt sig til Montanas identitet og arv og samtidig løftet vores farve-DNA til et nyt niveau”.

Hvad tager i med jer fra samarbejdet?

”Samarbejdet med Margrethe foresætter. Vi bliver ved med at opdage nye farvesammensætninger, nye muligheder i paletten og med vores fælles passion for farver, tror jeg aldrig vores samarbejde slutter.”

Facts om Montanas farver:
Montanas farvepalette består af 40 lakfarver og 2 finerer. Alle farverne relaterer sig til hinanden og kan kombineres i det uendelige. Den nye palette består af 10 basisfarver fra den tidligere kollektion, samt 30 helt nye lakfarver designet i samarbejde med ekspert og farvealkymist Margrethe Odgaard.

Alle Montanas lakfarver er vandbaserede og miljøvenlige og en del af den miljøcertificering, EU-Blomsten, som Montana nyligt har opnået som en af de første møbelbrands i Europa. EU-Blomsten inkluderer hele Montana Systemet, CO16 og Montana Free reolsystemet.