Karriere

Mette Hardie: “Vi drømte om at lave et produkt, der ikke bare var bedre for menneskers sundhed, også for miljøet. Vi bruger kun økologisk frugt, for det økologiske landbrug booster biodiversiteten og bruger ingen pesticider, der kan forurene vores grundvand”

- 05/12/2025

Det kan være svært at definere hvad den gode ide er, men i Mette Hardie's tilfælde er gode påfund bygget af passion og hårdt arbejde. Hun har iværksat egen virksomhed, fordi hun virkelig troede på deres idé, og fordi de turde satse, gå til ekstremerne og dedikere al deres vågne tid på at dygtiggøre sig indenfor deres felt. Mette Hardie og hendes ægtemand har skabt Noda, en økologisk og sukkerfri læskedrik, for at tage kampen op mod alverdens sodavand.

Blå bog

Mette Hardie, 54 år, medstifter af og Brand Director i Noda. Født og opvokset i Hareskov. Læste Dansk og Medievidenskab på hhv. Odense Universitet og KUA uden at færdiggøre. Har boet i London i 12 år og i San Fransisco i fire år. Flyttede til Danmark i 2016. Bor på Østerbro med sin mand, Norman. Parret har fire børn, hvoraf én, samthunden Albie, bor hjemme.

Da Mette Hardies mand, Norman Hardie, fandt frem til opskriften på en helt ny og sukkerfri læskedrik i sin søgen efter noget meningsfuldt oven på en lang karriere i Londons og San Franciscos banking verden, tilsluttede hun sig iværksætterprojektet. Hun fandt på navnet, Noda, som er en forkortelse af “Not a Soda”, og så var ambitionen ligesom lagt: De ville konkurrere med alverdens sodavand. Fem år senere er meget lykkes for ægteparret, men ideerne og drømmene er der endnu flere af.

Jeg havde aldrig været særlig glad for sodavand og læskedrikke og drak det meget sjældent, da ideen til Noda begyndte at ulme. Min mand, Norman, er diabetiker, og han har drukket mange Coke Zeros i sit liv. Det var en kombination af, at han søgte et sundere drikke-alternativ og havde en lyst til at skabe noget menings fyldt efter en lang karriere i banking, der fik ham på sporet af en iværksætterdrøm. På det tidspunkt boede vi i USA, og nogle af vores venner introducerede os for en energidrik, de havde investeret i. Norman var interesseret og ville tage det med til Danmark og forsøge at sælge det der. Da han kiggede nærmere på indholdet af drinken, blev han i tvivl om, hvorvidt det var det rigtige projekt for ham. I stedet indkøbte vi alle tænkelige læskedrikke: fra vitaminvand og energidrikke til lemonader, isteer og sodavand –økologiske og konventionelle. Smagte på dem og nærstuderede ingredienslisterne. Konklusionen var tydelig: Hvis ikke der blev brugt sødemidler og konserveringsmidler, var der store mængder af sukker i drikkene – også i de økologiske.

“Selv produkter, der markedsførte sig som sunde, var ofte fulde af raffineret sukker. Når man sammenlignede dem med en Cola eller RedBull, var ingredienslisten alarmerende ens”

Selv produkter, der markedsførte sig som sunde, var ofte fulde af raffineret sukker. Når man sammenlignede dem med en Cola eller RedBull, var ingredienslisten alarmerende ens. Norman begyndte at eksperimentere med danskvand og ægte frugt aroma ude i vores køkken. Han sødede kun med økologisk frugtjuice, aldrig sukker eller sirup, da han nåede frem til noget, vi syntes smagte mega lækkert. Gennem nogle gode kontakter fik han produceret de første prøver – jeg havde travlt med at integrere vores fire børn, der ikke talte dansk, i danske institutioner og tage mig af en omfattende renovering af vores nye hus. Opskriften skulle være med lavt kalorie indhold, og det skulle være noget, Norman kunne drikke, uden at hans blodsukker flippede ud. I bund og grund det produkt, vi ikke selv kunne finde på markedet. Da jeg, som aldrig har haft trang til læskedrikke, smagte hans opskrift med grapefrugt, blev jeg betaget. Det smagte lækkert, var friskt og ikke for sødt. Det var mildt, men ikke kedeligt, og man kunne tydelig smage, at det var ægte frugt. Det var anderledes end alt, jeg kendte i forvejen.

“Noda bryder med konventionerne ved at sige nej til den etablerede læskedrik. Vi ville skabe en helt ny kategori af drikkevare, intet produkt på markedet var som vores”

Da Norman havde styr på opskriften, blev det sværere, for hvordan markedsfører man et produkt, der ikke findes i forvejen? Derefter fulgte en virkelig udfordrende tid med et fejlslagent brandingforsøg. Det var fristende at give op. Men også umuligt, for det var et vigtigt produkt, som vi vidste kunne gøre en forskel. Og vi elskede at drikke det. Her kom jeg med i kampen og lå nærmest søvnløs i ugevis, mens jeg prøvede at finde en løsning. Så kom jeg på Noda (kort for “Not a Soda”,red.), og så lå jeg søvnløs af spænding i stedet, for jeg troede virkelig på det. Det var et navn, der ville hjælpe os med at fortælle vores historie. Det markerede klart og tydeligt, at vi var noget nyt. Hele verden ved, hvad en soda er. Noda bryder med konventionerne ved at sige nej til den etablerede læskedrik. Vi ville skabe en helt ny kategori af drikkevare, intet produkt på markedet var som vores.

Men hvordan gør man så det, når man er oppe imod giganter; enorme bryggerier med alverdens midler? Vi er et halvgammelt ægtepar, der ikke havde skyggen af erfaring fra branchen. Samtidig var det svært at få den rette hjælp til branding, og vi havde kun navnet, ikke Nodas visuelle identitet eller noget af alt det andet, der skulle til. Så jeg tegnede vores første labels i Keynote (softwareapp, red.), de var ikke perfekte, og jeg er heller ikke designer, men det blev godt nok til at få os ud over stepperne.

Foto: Kavian Borhani

Vi ville ikke forsøge at sælge i supermarkeder i begyndelsen, for du får kun hyldeplads, hvis hylderne bliver tømt ofte nok. I stedet ville vi sælge til caféer og restauranter og til virksomheder, der kunne tilbyde Noda til deres medarbejdere og til møder. En uge før vi var klar til at sende de første dåser ud, lukkede Mette Frederiksen landet – coronaepidemien ramte Danmark. Vi måtte finde på noget andet, så en af vores sønner og jeg oprettede en Instagram-profil, vi lavede en webshop, og begyndte at sælge lidt gennem der. Samtidigt skrev jeg til Claus Meyer, som jeg havde mødt kort forinden via en bekendt, og spurgte ham, om han ville prøve Noda. Det ville han gerne, og han skrev, at han syntes, at de var lækre. Det endte med at han bestilte Noda til hans drive in bio-arrangementer ude i Nordhavn. Sådan fik vi solgt de første 10.000 dåser. Siden åbnede landet igen, og et af landets største advokatfirmaer bestilte en god portion Noda, og derefter fulgte virksomheder fra flere og flere brancher; startups, tech, design og mode.

“I juli måned i år solgte Meny i Nordhavn 4.328 dåser Noda. Det er rigtig mange. Det er oppe at konkurrere med Pepsi og Coca Cola og i nogle tilfælde overgå dem”

Vores drøm var at få Noda ind i Irma som den første dagligvarebutik. Vi fik et møde i kalenderen, efter jeg havde skrevet i kontaktformularen på Irmas hjemmeside, at de manglede vores produkt. Da Norman og jeg stod ude hos Coop ved nogle høje mødeborde med Noda og vores præsentation under armen – vi havde argumenterne klar og sommerfugle i maven – blev vi mødt af den kategoriansvarlige i Coop, som helt kort sagde: “Irma vil have dem.” Det var så vildt. De lavede en test i 20 af butikkerne, og det gik rigtig, rigtig godt, så de var klar til at sende dem ud til flere butikker. Men i stedet lukkede Irma. Det var virkelig trist – både rent personligt og professionelt. Vi havde sat alt ind på det samarbejde. Norman tog affære. Han fyldte bilen med produkter og kørte ud til landets største Meny-butikker og fik solgt Noda til 30 af dem. Det blev starten på vores kapitel indenfor detailhandel, som kun er gået fremad siden.

I juli måned i år solgte Meny i Nordhavn 4.328 dåser Noda. Det er rigtig mange. Det er oppe at konkurrere med Pepsi og Coca Cola og i nogle tilfælde overgå dem. Fra starten havde vi meget store drømme for Noda, men jeg havde aldrig troet, at vi ville opnå den slags resultater på så få år. I vores mest etablerede butikker, har Noda en markedsandel, der overstiger 10 % i læskedrikke. For os er det helt vildt. Vi er lige begyndt på vores eksportrejse og har fået foden inden for i en god kæde i Tyskland, og vi sælger også i Holland, Belgien, Sverige og Norge. Og vi vil udvide til endnu flere markeder i den nære fremtid. Men der er også masser der skal ske herhjemme.

“Dåser med BPA (hormonforstyr-rende stof, red.) er endelig ved at blive forbudt, men vi har altid sagt nej til BPA, også selvom det kostede os mere”

Vi drømte om at lave et produkt, der ikke bare var bedre for menneskers sundhed, også for miljøet. Vi bruger kun økologisk frugt, for det økologiske landbrug booster biodiversiteten og bruger ingen pesticider, der kan forurene vores grundvand. Vi startede Noda med nogle stærke kerneværdier, og dem fastholder vi. Dåser med BPA (hormonforstyr-rende stof, red.) er endelig ved at blive forbudt, men vi har altid sagt nej til BPA, også selvom det kostede os mere. Hvor vi er lige nu, kan vi sende en stor stak produkter til et Røde Kors-event, når de spørger os. Det er dejligt at få lov at bidrage, og det prioriterer vi, selvom vi godt ved, det ikke flytter bjerge. Vores mål er at gøre det så godt, at Noda kan blive en virksomhed, der kan give noget tilbage på en meget større skala. Det tror vi på kan ske, og vi glæder os.

Læs ogå

Malthe Geppel og Christopher Lyngbye vil bringe mindre alkohol ind i Københavns natteliv: “Vi vil spille en væsentlig rolle i det københavnske kultur- og natteliv, men vi har ikke brug for at være nattelivskonger”

Læs ogå

Mind Studio-ejer Joshua Daniel Finzel: “Vi har mange anmeldelser om, at folk oplever sundere hud, stærkere immunforsvar, dybere søvn og bedre koncentrationsevne og fokus”