Mode

Danske Freja Beha er tilbage i front for Saint Laurent SS17-kampagne

- 13/01/2017

Freja Beha debuterede som model som 17-årig, og siden har hun arbejdet for nogle af de største internationale modehuse. Nu er hun tilbage i spotlightet - og tilmed i front for Saint Laurents SS17-kampagne med et stærkt budskab bag. Læs mere om den smukke model her...

Den 29-årige model Freja Beha er kendt og elsket for sit cool og androgyne look. Hun debuterede som model som 17-årig, hvor hun var i front for Miu Mius kollektion i 2005. Beha har siden været fast inventar i både de internationale modemagasiner og på de store catwalks for modehuse som Prada, Louis Vuitton, Max Mara, Hugo Boss, Chanel og – ikke mindst – på forsiden af Vogue.

Med en perlerække af andre danske modeller, der er støget til tops internationalt så som Caroline Brasch, Nadja Bender og Josephine Skriver, har opmærksomheden på Freja Beha været lidt forminsket de seneste år, selvom hun bestemt ikke har været ude af gamet. Men nu er hun for alvor tilbage, og laver et “comeback” med manér i front for Saint Laurents SS17-kampagne, som netop er blevet offentliggjort. Men der er meget mere end en cool kampagnemodel at komme efter i Saint Laurents nye kampagne. Den har nemlig et budskab, som vi ELLEsker!

Læs også: Set på Instagram: Saint Laurent LA Show

I kampagnen ses danske Beha topløs med et stærkt, men roligt blik. Billedet er indbegrebet af Anthony Vaccarellos (chefdesigner for Saint Laurent) seksuelle revolution, og tapper lige ind i en tidsånd, hvor der er stor fokus på seksuel frigjorthed og ligestilling globalt – særligt kvinders ret til eksempelvis at vise brystvorter offentligt. 

Det er ikke kun Saint Laurent, der tager budskabet med ind i deres kampagner: Balmain med chefdesigner Olivier Rousteign i front har nemlig også indkapslet den frygtløse, feministiske æstetik i sin SS17-kampagne med gennemsigtige klæder og stærke kvinder. Og vi behøver vidst ikke at minde om Dior-revolutionen under Paris Fashion Week i sensommeren 2016, hvor statement T-shirten med teksten “We should all be feminists” blev the-talk-of-the-town. 

Læs også: Bag om t-shirten, der blev talk-of-the-town under Paris Fashion Week

Den seksuelt frigjorte bølge er særligt populær på de sociale medier, og især på Instagram, hvor det nye hashtag #FreeTheNipple brager derudaf, og hvor kendisser som Rihanna og Miley Cyrus og “almindelige” brugere flittigt deler billeder. Bag hashtagget på de sociale medier er en global ligestillingskampagne, som kæmper for kvinders ret til at vise brystvorter i offentligheden, og Saint Laurents SS17-kampagne kan ses som en direkte forlængelse af trenden på de sociale medier. 

Se også: Nye emojis til kvinder, der vil være andet (og mere) end prinsesser

At store og anerkendte modehuse nu hopper med på #FreeTheNipple-bølgen er altså et stærkt budskab, som kan være skelsættende i kampen om ligestilling. 

Se de smukke kampagner fra Saint Laurent og Balmain med stærke budskaber bag i galleriet nedenfor…