Mode

Fairtrade og økologi to-go

- 09/02/2010

Kaffe og te med god samvittighed

Kun hver sjette dansker er ligeglad med arbejdsforholdene i de lande, deres kaffe kommer fra.
Det har Reitan Servicehandel Danmark valgt at tage alvorligt, og fra d. 25. februar har de sat sig for at sikre forbrugerne, at to-go kaffen i alle 7-Eleven-butikker i Danmark er både økologisk og Fairtrade-mærket. Det er da til at tage og føle på!

I løbet af de sidste par år er det faktisk blevet mere og mere almindeligt at kunne finde “grønne” produkter henne om hjørnet i sin lokale 7-Eleven. Det betyder ikke, at kæden er ved at udvikle sig til et helsekoncept, understreger den administrerende direktør Jesper Østergaard. For 7-Eleven handler det om at have fingeren på pulsen og give forbrugerne det, de gerne vil have. Og så skader det jo ikke, at man hjælper bønderne i den tredje verden samtidig.

Det er blandt andet derfor, at danske forbrugere fremover er sikret bæredygtig og økologisk kaffe to-go. Uanset om man er til sort kaffe eller én af kaffespecialiteterne Café Latte, Cappuccino eller Latte Macchiato.
– “Forbrugerne forventer, at de i en 7-Eleven butik kan købe produkter, som de ikke kan købe andre steder. Økologi og fairtrade er på hastig fremmarch, og det er en positiv tendens, vi gerne vil understøtte på vores egne præmisser. Derfor har vi udvidet vores samarbejde med Fairtrade Mærket Danmark, så vores kunder fremover kan få velsmagende og bæredygtig økologisk kaffe to go”, siger Jesper Østergaard, som er adm. direktør, Reitan Servicehandel Danmark, som bl.a. ejer 7-Eleven i Danmark.

God og bæredygtig kaffe og te i HELE Danmark
– “At 7-Eleven vælger at satse på Fairtrade-mærket kaffe har stor betydning for de bønder, der dyrker kaffen. Det betyder også, at Fairtrade kan gøre en forskel på en større skala”, siger Judith Kyst, generalsekretær i Fairtrade Mærket Danmark.
Sidste år steg salget af Fairtrade-mærkede varer med omkring 5 %. Det tal forventer Fairtrade Mærket Danmark vil stige endnu mere i løbet af i år.

Til te-drikkerne har 7-Eleven netop indgået en aftale med det populære brand Pukka, som siden 2008 har vundet adskillige guldmedaljer for den gode smag ved “Great Taste Awards”. Til en start kan det danske te-folk vælge mellem fire varianter i 7-Eleven – alle sammen 100 % økologisk og fri for konservering, kunstig duft og aromastoffer. Navnet Pukka er i øvrigt Hindi og betyder autentisk, ægte eller i daglig tale topkvalitet.

Se meget mere her.