Diors nye chefdesigner, Maria Grazia Chiuri, sikrede, at hun med sin debutkollektion for Dior ikke bliver glemt foreløbigt. Særligt T-shirten med sloganet "We should all be feminists" blev dét alle talte om til Paris Fashion Week, og slog tonen an for, at statement T-shirten bliver et it-item næste sæson.
Med den netop overståede modeuge i Paris, blev der sat et punktum for efterårets kavalkade af store internationale modeuger. En tendens lyste særligt op på podierne fra New York til Paris, nemlig ”statement T-shirten”, der med stærke budskaber gik igen på flere catwalks og satte en tyk streg under, at moden anno 2017 i højere grad end nogensinde før, har noget på hjerte.
Det mest udtalte – og omtalte – budskab fremviste Dior under showet i Paris fredag d. 30. september, hvor det hæderkronede franske modehus sendte modellerne ned ad catwalken i Maria Grazia Chiuris debutkollektion. En debut-kollektion fra en ny chefdesigner er i sig selv værd at holde øje med, men Chiuri fik for alvor hele modeverden frem i stilletterne, med noget så simpelt som en hvid T-shirt.
Læs også: Moderedaktørens outfits fra Paris Fashion Week
ELLEs Creative Editor, Marie Louise Wedel Bruun siger: ”Alene det, at det var Maria Gracia Chiuri og ikke hendes mandlige makker fra Valentino, Pierpaolo Piccioli, der blev hapset til chefdesignerstolen hos Dior, var lidt af et statement i sig selv. Nu har hun så skabt en kollektion, hvor de første indgange havde klare referencer til fægtekostumer – og lidt senere med den nu så berømte T-shirt med teksten ’We should all be feminists’. Begge dele peger på kvindekamp – men på humoristisk og über-æstetisk vis.”
”Feminist” T-shirten, der lynhurtigt blev det mest instagrammede øjeblik fra den parisiske modeuge, var kombineret med en sensuel see-through-nederdel overbroderet med dyr som slanger (á la Biblen) og svaner (á la den græske mytologi) samt hummere og krebs (á la designeren Elsa Schiaparelli), hvilket nok heller ikke var tilfældigt, siger ELLEs Malou. Dior-kollektionen havde et budskab om evighed og skabelse og kvindelig kreativitet over sig, og bar tydelige referencer til den revolution og udvikling, der finder sted i det berømte modehus, hvor der indtil nu udelukkende har siddet mandlige designere i chefstolen. Der var tale om en sand ’Dio(r)evolution’, som også var påtrykt en T-shirt i kollektionen. Der skal nok blive rift om, at få fingrene i Diors mod(erigt)ige statements, når kollektionen rammer butikkerne til foråret. Gid det var se-nu-køb-nu!
Læs også: Derfor er Kendall Jenner ikke på catwalken i Paris
Diors T-shirt tager prisen for det mest politiske budskab under modeugerne, men det parisiske modehus var langt fra det eneste, der sendte modellerne ned af podierne med følelserne helt uden på tøjet. I galleriet nedenfor har vi samlet et udvalg af de statements, der netop er vist i London, New York, Milano og Paris og helt sikkert vi blive spottet i gadebilledet næste sæson.