Hjemme hos Marie Worsaae: Et byhus midt i København
Af Louise T. Jakobsen - 04/08/2016
Home / Interiør / Bolig / Hjemme hos Marie Worsaae: Et byhus midt i København
Hjemme hos Aiayu-medejer, Marie Worsaae, er hver en detalje håndplukket. Om det er nyt eller gammelt, fra Bolivia eller Frankrig betyder ikke så meget for hende, så længe der er en hæderlig historie med. Læs meget mere lige her og få et eksklusivt kig med ind i Maries smukke hjem ...
I juni-udgaven af ELLE Decoration har ELLEs skribenter, Camilla Tange Peylecke og Mette Skjødt, mødt Marie Worsaae, som har vist os sit smukke hjem med de fineste, håndplukkede detaljer.
Marie Worsaae er medejer af det succesfulde og bæredygtige mode- og interiørbrand Aiayu, der har specialiseret dig i lækre strikvarer af det blødeste lamauld.
Hjemme hos Marie Worsaae er hver en detalje håndplukket. Hendes inspiration til hjemmet opstår ofte under Maries rejser. Hun bor med lækre trævarer fra Italien, skøn strik produceret i Bolivia og franske og italienske fund fra bunkevis af rejser til sydeuropæiske himmelstrøg. Om noget er nyt eller gammelt, betyder ikke så meget for hende, så længe der følger en hæderlig historie med, og ærligheden kan mærkes i produktet.
”Under mine rejser bliver jeg inspireret og sætter mine tanker fri, men i mit hjem samler jeg tankerne og inspirationen.” Fortæller Marie Worsaae.
Marie bor i et lille hus midt i den gamle Frederiksstad i København, der rummer fransk elegance, rustikke detaljer fra Italien, nordisk lys og ikke mindst hjertevarme fra Bolivias bjerge, hvor Aiayus produkter bliver produceret.
Stedet har i gammel tid været en bank, og rummene indeholder stadig en masse historie og særpræg. Mange af de gamle bankdetaljer er bevaret og spiller stilmæssigt fint sammen i indretningen, der i høj grad også bærer Maries dna. En støvet farvepalet, gode materialer med masser af historie og fine fund fra mange rejser under varmere himmelstrøg.
”Jeg omgiver mig med ting og detaljer, der har betydning for mig; ting fra mit arbejde, fra rejser, venner og familie. Jeg bruger dem alle, fordi jeg føler, at det er ved at bruge tingene, at de bliver levende. Det betyder ikke, at jeg ikke holder af dem og passer på dem, faktisk tværtimod! Jeg elsker at købe noget, der bliver en del af min hverdag, og som jeg ved vil følge mig i lang tid. Nogle af mine ting har værdi, andre har ikke, det vigtigste er, at de har værdi for mig,” fortæller Marie Worsaae.
Marie har altid hele sin person med i alt, hvad hun laver.
”Når man elsker det, man laver, er der sjældent skarpe linjer imellem hjem og arbejde,” fortæller Marie.
Hele tanken bag Aiayu var i sin tid at skabe et mærke, der var bæredygtigt produceret og æstetisk smukt, og den grundtanke oplever man også i Maries hjem, hvor den underspillede lækkerhed føles 100 procent autentisk.
I galleriet kan du få et eksklusivt kig med ind i Marie Worsaaes stilrige hjem, samt læse meget mere om de fine, håndplukkede detaljer der danner rammerne for Maries lækre hjem …
Foto: Peter Kragballe
Det fine byhus fra 1800-tallet ligger godt gemt væk fra byens larm i en grøn, brostensbelagt gård, hvor alt ånder ro og fred. Hoveddøren med det runde vindue giver huset arkitektonisk karakter.
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Maries hus har tidligere været bank, og skabet bag spisebordet er den gamle bankboks, som i dag bruges til køleskab og køkkenting. Om bordet står en ældre ‘7’er’-stol og vintage-Thonet-caféstole. Keramikkopperne er købt med hjem fra San Francisco. For Marie Worsaae gælder det, at alt skal have lov til at udtrykke levet liv og historier.
Foto: Peter Kragballe
I et hjørne af stuen har Marie samlet et univers af Aiayu: Puder, plaider og uroen, som Kasper Kjeldgaard skabte unikt til brandet, da de sidste år fyldte 10 år. Plakaten designet af 'All the Way to Paris' er fra samme anledning, mens den smukke krukke er fundet på et loppemarked.
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Det åbne indgangsparti er udsmykket med et litografi af Stilleben. På den lille disk ved glasruderne og den gamle bankluge står en messingbordlampe fra Restart Milano, der på fin vis binder entreen sammen med stuen.
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Den antikke franske lysekrone giver en særlig elegance til køkkenet. På bordet har Marie en samling Andrea Brugi-skærebrætter og et smukt patineret keramikfad fra Italien.
Foto: Peter Kragballe
“Jeg vil gerne skabe et varmt hjem, hvor mine venner føler sig godt tilpas,” fortæller Marie Worsaae. Det rustikke langbord i køkkenet leder tankerne hen på landlige franske køkkener, hvor familier samles om coq au vin. Det er skabt af gamle planker fra Kancellihuset på Christiansborg, som Bo-Tikken i sin tid lavede til borde, og har været i Maries eje i snart 15 år.
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Det åbne køkken er bygget af røget eg og elementer fra Boffi. Den grønne farve fra Farrow & Ball giver varme til rummet, mens de klassiske arkitektlamper på stribe skaber en lækker industriel effekt. Trådkurven til vin og de mange lækre krukker er hentet hjem fra Frankrig.
Foto: Peter Kragballe
Endnu en antik lysekrone hænger smukt i den smalle stue med højt til loftet. Sofaen er fra italienske Verzelloni, sofabordet er skabt af Made a Mano, og lænestolen er den klassiske ’Ghost’ fra Gervasoni. Den buede lampe i vindueskarmen, der er designet af spanske Helena Rohner, binder visuelt de to billedvægge sammen, så rummet fremstår helstøbt.
Foto: Peter Kragballe
På førstesalen står et rustikt arbejdsbord skabt af den italienske snedker Andrea Brugi. Stilen er gjort blød og personlig med strikclutches fra Aiayu, som Marie bruger som opbevaring til blyanter og skrivegrej.
Foto: Peter Kragballe
Foto: Peter Kragballe
Tone i tone i Maries soveværelse, hvor rustrøde uldpuder skaber en smuk kontrast til det lette, rosa bomuldssengetøj. Begge dele er fra Aiayu. Sengelampen er en ’Bestlite’ fra Gubi.