Det er lidt skræmmende, at vi lever i en tid, hvor danske teenagere slår rekorder i slankekure og hvor strikse kropsidealer medfører, at folkeskoler og gymnasier må sætte badeforhæng op for, at eleverne er villige til at gå i bad efter idræt. Pigebladet, ''Vi Unge'' har gennemført en stor undersøgelse, som desværre har vist en meget trist tendens i forhold til unge pigers selvopfattelse..
Tidens kropsidealer har en stærk påvirkning på de danske teenagepiger, som pludselig vise deres kroppe frem eller gå i bad efter idræt i skolen, fordi de er flove over deres kroppe.
Det er et tydeligt eksempel på de triste konsekvenser, som vores urealistiske kropsidealer medfører, og det sætter pigebladet, ”Vi Unge” nu ind overfor.
Sidste år gennemførte pigebladet, ”Vi Unge” en undersøgelse om unge pigers opfattelse af deres udseende og krop, som viser sig at være endnu mere påvirket af tidens idealer, end man havde frygtet.
Undersøgelsen viste, at hele 59% af de 12-16 årige føler sig begrænset af deres udseende, og det sætter Vi Unge nu alle sejl ind for at ændre på med kampagnen, ”Du er smuk, som du er.”
Læs også: Derfor følte Victoria Beckham sig aldrig tilpas i Spice Girls
I alt tusind piger i alderen 12-16 deltog i undersøgelsen, som viste en meget trist tendens i forhold til, hvor meget tidens kropsidealer betyder for unge pigers selvopfattelse. Resultaterne kommer ikke som en decideret overraskelse for Vi Unges chefredaktør, Julie Lund Mikkelsen, da de unges dårlige selvværd (desværre) er en fast del af hverdagen på Vi Unge-redaktionen:
”Hver dag får Vi Unge mange beskeder fra piger, der på den ene eller den anden måde er utilfredse med sig selv, deres krop og måden, de ser ud på. Men det var først, da vi fik resultaterne fra vores egen undersøgelse, at det for alvor gik op for os, hvor stort et samfundsproblem det er. Det er rigtig triste tal, og vi lancerer derfor kampagnen ”Du er smuk, som du er” for at løfte det ansvar, vi har som Danmarks største pigeunivers,” siger Vi Unges chefredaktør, Julie Lund Mikkelsen.
Undersøgelsen viste, at 59% af de unge piger i alderen 12-16 lader sig begrænse i deres liv, fordi de er utilfredse med deres krop eller udseende og, at hele 76% ville lave noget om ved deres krop, hvis de kunne, mens 36% føler, at deres krop eller udseende vil blokere for deres fremtidsdrømme.
Læs også: Christiane Schaumburg-Müller og LOC skal være forældre
Dette er en utrolig trist tendens, som Vi Unge nu, for alvor, sætter alle sejl ind, for at vende til det modsatte med kampagnen, ”Du er smuk, som du er.”
Vi Unge håber, at deres nye kampagne kan hjælpe med at ændre på denne triste tendens og de danske teenagepigers selvopfattelse. Kampagnen fokuserer ganske simpelt på, kontinuerligt, at fortælle og minde de unge piger om, at de er smukke, som de er og, at skønhed er meget mere end blot det, man ser i spejlet.
Kampagnen kommer blandt andet til udtryk i magasinet, på viunge.dk og på de sociale medier. Desuden har Vi Unge skabt Snapchat-profilen @duersmuksnap, som skal fungere som en ekstra hjælpende hånd i Vi Unges kamp for at booste de unge pigers helt forkerte opfattelse af sig selv.
Psst… Du kan læse meget mere om ”Du er smuk, som du er” lige her!