Kultur

Hold humøret højt i krisetiden

- 16/03/2009

Uffes ordstrøm

K an du huske den excentriske grevinde Erna Hamilton, som DR lavede en dokumentarudsendelse om for nogle år tilbage? Hun er mere aktuel end nogensinde, og jeg opfordrer hermed DR til en øjeblikkelig genudsendelse, så vi alle kan få genopfrisket citaterne. Hvad med denne her i krisens tegn? På et tidspunkt bliver hun spurgt, hvordan livet var under Depressionen i 1930’erne. Hun drejer lidt fraværende på en enorm diamantring og svarer noget i retning af: ‘Hvem var deprimeret?’. Åh, hvilken befriende arrogance og uvidenhed. Hvem ville ikke ønske, at den momentaneøkonomiske krise kunne flyve hen over hovedet på én med samme lethed som på grevinde Hamilton.

Men et eller andet sted – under det hovmodige skjold – kan vi bruge hendes ubekymrede tilgang til noget i denne tid. Selv en fashionista skal selvfølgelig følge med i verdens (under)gang uden for modeboblen. Men bare fordi der er krise, kan man vel godt komme velklædt og lækker ud på den anden side af ulykken. En direkte vej til at snyde krisen er et bekendtskab med den irske tøjkæde Primark, der sidste år åbnede en 21.000 kvadratmeter stor butik på Londons Oxford Street – den største af de i alt 125 butikker i England. Der er tale om skamløse kopier af de hotteste designerkollektioner i verden til en pris,der får H&M til at fremstå som et elitært overklassekoncept. Vi taler læderhandsker til 60 kroner, frakker til 250 og stiletter til 150. O.k., ingen kashmir, ægte kroko eller silkepapirs-indpakninger i denne stilens krambod, men masser af næsten gratis modetøj – lidt som Topshop i gamle dage.

Det kan godt være, der bliver øde ved karrusellerne de næste sæsoner, men så kan vi glæde os over, at der er kø-dannelser ved gyngerne. For når folk ikke længere køber huse, biler og fladskærme, så har undersøgelser vist, at vi får mere lyst til sex. Juhuuu! Jeg elsker en god økonomisk nedtur! I hvert fald viser det sig, at når kurserne går ned, går salget af Viagra tilsvarende op – med helt op til 75 procent! Så en flad bankbog hænger nu nøje sammen med bragende potens. Det passer glimrende sammen med en statistik fra kosmetikfirmaet Elizabeth Arden, der fra tidligere recessionsperioderved, at salget af læbestifter stiger markant. Læbestifter og kosmetik i det hele taget er et hurtigt og effektivt fix af selvforkælelse, når man nu ikkelige har råd til et komplet kuffertsæt fra Bottega Veneta. Med andre ord – vi køber ikke sofaer, men masser af sofapuder, og på den måde skal der nok blive kapitaliseret fint nok på krisen. En tendens, der i øvrigt passer glimrende ind i det småkølige økonomiske klima, er swishing. Det betyder slet og ret, at en mindre gruppe kvinder mødes med sække fyldt af deres aflagte designerkluns (man KAN jo sortere de tykkeste veninder fra). Mens champagnen flyder, byttes gevandterne mellem kvinderne, og det diskuteres, hvordan man selv kan lave små ændringer på tøjet, så det kan genanvendes. Efter endt bytte-bytte-købmand kommer alle kvinder hjem med nyt designertøj uden anden udgift end champagnen – den er nødvendig, da den skærper den stilistiske dømmekraft. Swishing er et amerikansk koncept, der nu er blevet det hotteste i England. Den nu 60-årige topmodel Twiggy har netop fået sit eget højt profi lerede tv-show, hvor modebevidste kvinder og kendisser ‘swisher’ tøj for åben skærm – ‘Twiggy’s Frock Swap’. Trenden har grebet om sig som en moderne version af de velkendte Tupperware-parties. Hvem sagde, at krise ikke kan være en fest?