Kultur

Trendy mad er miljørigtig mad!

- 15/09/2009

Happy meat’ og ’Meat Free Mondays’ hitter blandt trendsættere i NYC og London. Og politisk korrekte fashionistaer er selvfølgelig også miljøvenlige

Du bliver, hvad du spiser! I det tilfælde er jeg et stykke lyst franskbrød med tandsmør og Nutella gjort godt mørt af rigelige mængder rødvin. Men inden du mister appetitten til at læse videre, lader jeg lige det ligge! For det her er alvor. Der er i den grad gået trend i mad med holdning og god samvittighed, og det kan mærkes blandt trendsættere i New York og London, hvor muh, mæh, øf og kykkelikyyy nu er en fast del af enhver politisk korrekt fashionistas samtaleemner – hen over den der skinny- milk-from-happy-cow-double-shot-organic-fairtrade- latte, naturligvis.

Kachiiing, skriger kasseapparaterne, for fy, hvor det koster! Men har man ikke længere råd til et fedt køkken (og det har man ikke, for det er so last season at have penge), så har man måske råd til at smide lidt ekstra slanter for bøf a la ren samvittighed med prædikatet ‘happy meat’ købt på de ovenud populære ‘farmers’ markets’, der hastigt popper op i storbyerne. Benævnelsen skulle være synonym med kød fra dyr, der har levet et godt liv inden slagtning og siden udstilling i køledisk. Sædvanligvis dækker begrebet over kvæg og grise, der har levet et ‘naturligt’ landliv langt væk fra masseproduktion og samlebånd, og som man derfor – som etisk ansvarligt menneske og almindelig dyrebedårer – bedre kan forsvare at gafle i sig.

Dyrevelfærd er dog blot et af de problemer, der er forbundet med at spise kød. Som bekendt er de dyr, vi spiser, medvirkende til et kolossalt udslip af skadelig CO2, når de prutter gasser. Det er visse personligheder og meningsdannere inden for showbiz og mode nu meget opmærksomme på. Tidligere på sommeren indledtes en målrettet kampagne mod for megen spisning af kød således i London med selveste Sir Paul McCartney som bannerfører. Kampagnen ‘Meat Free Mondays’ skal få briterne til at droppe kødet bare én dag om ugen med en forhåbentlig klækkelig reduktion af klimagasser til følge. Kampagnen får support af prominente navne som Stella McCartney (naturligvis), Yoko Ono, Moby og den underskønne Kate Bosworth. Ja … og så Kelly Osbourne, der ellers om nogen ligner en, der godt kan kværne et par dobbelt Whopper Cheese anytime … men nu i hvert fald ikke om mandagen. Den helt store trend inden for madkultur bliver efter sigende at mærke de enkelte varer med behørig information omkring CO2- forbrug.

I New York er de også helt oppe at køre over fødevareindustrien lige nu. Den hardcore dokumentar ‘Food Inc’ af Robert Kenner, der skulle give en uhyggelig realistisk beskrivelse af, hvordan diverse madvarer behandles, inden de havner på vores tallerkener, er blevet kult i biograferne og har kickstartet en højrøstet offentlig debat. Det hotteste i NYC er derfor at droppe den behandlede mad og supermarkedskødet og så i øvrigt få fingre i en lejlighed med have (as if!!!), så man kan dyrke sine egne grøntsager. Er man ikke så (svine)heldig, kan man shoppe hotte grøntsager på Union Square Greenmarket, der med ét er blevet det bedste sted i verden at trendspotte lige nu.

Og hvad gør designerne, når strømningerne dikterer, at man skal bruge alle sine sparepenge på mad med mening? Tja, de kan jo gøre som den italienske designduo Dolce & Gabbana. Domenico og Stefano har nemlig i den grad taget tyren – og dermed tiden – ved hornene. Fra næste sæson sætter det verdenskendte modehus alle sine varer ned med mellem 10- 20 procent. Sådan! Eat your heart out, Topshop! Andre elitære modehuse ventes at følge trop, og dermed skulle der være en chance for, at luksusvarer nu vil balancere på et – for tiden – realistisk niveau. Det er i det mindste mode med mening …

Mere ordstrøm fra Uffe:
Obama-effekten på catwalken

Hold humøret højt i krisetiden

Er tyk det nye tynd?