Kultur

Krisen er so last season

- 27/05/2010

Tør øjnene og snup en tudekiks, fra nu af er al snak om krise kun dårlige undskyldninger for at sidde fast i fortiden

Modeverdenen vejrer morgenluft ved at forny sig med utraditionelle samarbejder og shoppeautomater.

Hvem siger, det går dårligt i modebranchen? Er det kun de danske modevirksomheder, der stadig mukker? For det er ikke længere, hvad jeg hører i det store udland. Hos LVMH – verdens største og mest legendariske luksuskonglomerat med tillokkende potpourri af brands som Louis Vuitton, Marc Jacobs og Givenchy – har regnskaberne for første kvartal af 2010 vist yderst tilfredsstillende resultater med en stigning på hele 11 procent i omsætningen. Hvem sagde krise …? Det er åbenbart so last season …

Hos den engelske internetmodegigant net-aporter.com ser tallene heller ikke just bedrøvelige ud. Her afhændes over 300 luksuriøse kollektioner til 170 lande, og hen imod to millioner ekstatiske kvinder med shoppehjertet på rette sted og dertilhørende gloende kreditkort benytter hjemmesiden hver måned. Hele svineriet er netop blevet solgt for 35 milliarder kroner! Stifter og tidligere ejer af foretagendet, den engang så beskedne og fattige modeskribent Natalie Massenet, skraber dermed efter sigende hele 500 millioner kroner ned i egen lomme for strabadsen. Godt, at store lommer er på mode!

Meget tyder på, at samarbejder på kryds og tværs i branchen har vist sig økonomisk givtige i en krisetid, og de nye samspil har skabt ny nødvendig hype. Der er efterhånden ikke en modevirksomhed med respekt for sig selv – og blot en lille smule ambition på chefgangen – der ikke har fattet, at kollaborationer i modeverdenen er et sikkert hit. Se bare på det ellers så støvede franske stormagasin Etam. Da firmaet investerede i at få den russiske stjernemodel Natalia Vodianova til at designe en undertøjskollektion, kan det nok være, at de opvakte og bemidlede damer kom ind i butikken og gik shop-amok. Succesen har været så overvældende, at Etam nu gentager den med endnu en satsning i makkerskabets ånd. Den 38-årige tjekkiske supermodel og mor Eva Herzigova har netop lanceret en fuld damekollektion for Etams 1.2.3-varehuse.

Businessmedierne er fyldt med bekræftende artikler om denne bølge af tidssvarende samarbejder over hele kloden. Den aldrende engelske model Twiggy, kendt for at sætte London på den anden ende i 1960’erne, skal eksempelvis til at designe en tøj-, sko- og accessory-kollektion for HSN. Ja, selv den engang så feterede sangerinde Amy Winehouse er, for hvem ved hvilken gang, hentet ud af rehab for at designe for übermærket Fred Perry …! Og Dolce & Gabbana har (selvfølgelig) overtalt Madonna til at designe en lille solbrillekollektion til fælles gavn. MDG hedder kollektionen, der nemt kan kendes på det ualmindeligt rædderlige M-logo med stjerner på brillestangen. Men lige bortset fra det fejler brillerne skam ikke noget. Kun i Danmark synes både varehuse og modevirksomheder af enhver art at ligge på den så absolut lade og ganske ideforladte side. Måske det var en ide, at de danske modevirksomheder kom i gang med overraskende og inspirerende designsamarbejder, mens det stadig er lidt moderne …!!!

Eller hvad med elitære mode- og skønhedsprodukter, der sælges i automater? … Altså sådan nogle nymodens nogen med touchscreen og det hele. Det San Francisco-baserede firma ZoomSystems mener i hvert fald, det er på tide at få salgsautomaterne tilbage i shoppebilledet. Jeg kunne ikke være mere enig. For nylig blev jeg betjent af en mobilsnakkende, tyk gymnasieelev i en københavnsk butik, der ikke satte sin personlige samtale på hold en eneste gang under ekspeditionen – til trods for at jeg faktisk erhvervede mig en meget dyr creme. Med den historie i baghovedet kan jeg kun tilslutte mig automatdillen. For min skyld kan ALT fra uldsokker til guldure ligge i automater! Welcome to retail heaven! Topbrands som The Body Shop, iPod og Macy’s har allerede bidt på og fås nu helt per automatik, som var det Mars-barer eller M&M’s på en togstation.

Apropos mad, så kan man nu få sig en ‘Karl Lagerfeld- salat’ hos den nye fancy restaurant La Gioia i Paris. Når Karl spiser her, bestiller han konsekvent kongekrabbesalat fra Alaska, der nu – med kejser Karls velsignelse – hedder ‘Insalata Karl Lagerfeld’ på menukortet. Meeen, det er jo gammel vin på nye flasker, for i årevis har man på den parisiske Café de Flore kunne bestille en ‘Le Club Rykiel’ opkaldt efter den legendariske rødhårede designer Sonia Rykiel. Det er såmænd en clubsandwich uden brød. Altså … ikke rigtig nogen sandwich overhovedet, men velegnet her lige før badesæsonen.

Andre relaterede artikler:

 

Maxikjoler

Taskeguide:
Klassisk clutch

Skoguide:
Sommerstøvler