Kultur

ELLE går bag om Marc Jacobs

- 04/09/2009

En upbeat og optimistisk Marc Jacobs fortæller om sin egen linje, jobbet hos Louis Vuitton og om Lola, den nye den sexede nye pige i hans liv

Hvem havde troet, at man kunne nå toppen af modeverdenen ved at gøre en dyd ud af folks særheder, fejl og ufuldkommenheder? “Det, der tæller for Marc, er, hvorvidt man er tro mod sin egen individualitet. Han inspireres af mennesker, som ikke forsøger at være andet end sig selv,” siger kunstner og muse for Marc Jacobs gennem flere år Rachel Feinstein.

Artsy – ikke cool
“Folk siger nogle gange: ‘Ja, han har the cool kids’, men det er de bare ikke,” siger Feinstein. “De er the artsy kids, dem, der kun følger deres egen stemme, som vil sidde og lave videoer derhjemme til et eller andet kunstprojekt. De er ikke de populære overhovedet.” Alligevel sætter Marc Jacobs dagsordnen i modeverden på begge sider af Atlanten.

Marc, Marc og Louis
I New York tilser han sit 25 år gamle Marc Jacobs- og Marc by Marc-imperium, der bliver ved med vokse; i Paris er han på 13. år kreativ direktør hos Louis Vuitton (i den periode er brandets forretning blevet fire gange så stor). Med begge kollektioner ser det ud, som om han gør dem stærkere og stærkere, og han mener selv, det skyldes gode instinkter.

Stoler på sine instinkter
“Vi er meget instinktive mennesker” – Jacobs taler om design i holdarbejde-termer – “vi får de her indfald. ‘Hvorfor ikke gøre det her?’ eller ‘det føles rigtigt’, og så gør vi det. Når jeg ser kvinder på restauranter eller på gaden med vores produkter, tænker jeg: ‘Wow, med alle de muligheder, der er derude, har de valgt vores ting’. Det giver dig virkelig grund til at stole på dine instinkter. Det er et bevis.”

I
Perlebesat velour én-skulder-kjole, Marc Jacobs hos Marc
Jacobs, NYC, 10.000 kr. Strømpeholder, 200 kr., strømper, 70 kr.
begge fra Victoria’s Secret. ‘Lola’, Marc Jacobs kan købes fra
1. sept.

Coppola til middag
“Jeg kan huske, da Sofia (Coppola, red.) kom til middag iført en lille pels. Hun sagde: ‘Er det ikke sjovt at klæde sig ud en fredag aften? Jeg føler mig som en bourgeois-dame fra det syvende arrondissement’ (et arrondissement i Paris primært befolket af overklassen, red.).” “Det er her, charmen ligger – at være tro mod dig selv, men nyde ritualet og legen i at spille forskellige roller.”

Den uartige pige Lola
Sexet er dog en rolle, som Jacobs aldrig har virket særlig komfortabel ved. (“Mit tøj er ikke hot. Aldrig. Aldrig,” sagde han engang til New York Magazine.) Men da Coty, Jacobs’ partner, ville have en efterfølger til ‘Daisy’, den søde, pigede og vanvittigt populære duft fra 2007, var han klar til noget nyt. Sexet, men ‘sexet i min verden’, siger han. “Noget, der er mere lummert, lidt mere vampet, lidt mere hot. Men uden at være vulgært. Så jeg kom på ideen med ‘Lola’.” Lola, den uartige pige – lidt mere af en verdensdame end sin søster Daisy, kan man sige.

Ung og skamløs
I annoncerne er Lola mere en slags Lolita, portrætteret af 16-årige Karlie Kloss, skønheden med sovekammerøjnene. “Det er det med ungdom,” siger Jacobs, “at når du er ung, besidder du en form for skamløshed og frygtløshed, en form for nysgerrighed og undren. Du er ikke bange for at stille spørgsmål.” Set i det lys bliver Marc Jacobs yngre for hver dag, der går.

MARC JACOBS

Marc Jacobs (f. 1963), amerikansk designer. Sammen med pengemandenRobert Duffy startede han et tøjmærke i eget navn i 1984 og har i dagmærkerne Marc Jacobs, Marc by Marc Jacobs, børnetøjet Little Marc m.fl.Tidligere designer hos Perry Ellis, som han måtte forlade i 1992, dadet traditionelle amerikanske mærke ikke mente, hansgrunge-kollektioner harmonerede med deres profil. I 1997 blev Jacobschefdesigner for Louis Vuitton. Marc Jacobs er den vigtigsteamerikanske designer i dag, på trods af stærke kolleger som RalphLauren, Oscar de la Renta, Alexander Wang og Rodarte. Herhjemme kan dukøbe Marc Jacobs i Holly Golightly og Marc by Marc Jacobs i butikken afsamme navn, begge i København.

DESIGNEREN: Marc Jacobs er den
vigtigste amerikanske designer p.t.
og har bl.a. ført hæderkronede Louis
Vuitton sikkert ind i det nyeårtusinde.
Her backstage til A/W 2009.