Iniqlo har valgt Jil Sander som permanent samarbejdspartner.
Jil Sander i kreativ rolle hos den japanske gigant Uniqlo Den tyske designer Jil Sander skal fungere som det kreative hoved hos japanske Uniqlo, der er en af de helt store spillere på det japanske marked.
Det er en oprejsning for Jil Sander, der ad to omgange har haft markante brud med mærket i sit eget navn, senest i 2004. Mærket blev overtaget af Prada Group i 1999, og allerede i 2000 forlod Jil Sander det efter uoverensstemmelser. Hun vendte tilbage i 2003, blot for altså at forlade det igen året efter.
Jil Sander (f. 1943) står for minimalistisk tøj i basisfarver som sort, grå og hvid og havde især sin storhedstid i 1990’erne. Hun lancerede sit brand i eget navn i 1968.
Uniqlo er kendt for prisvenligt tøj og har før haft samarbejder med kendte designere såsom Phillip Lim og Alexander Wang, men det er første gang, de vælger et permanent samarbejde.
Brandet Jil Sander AG designes i dag af belgiske Raf Simons (f. 1968), der overtog rollen som chefdesigner i 2005. Især S/S 2009-kollektionen har været en stor succes.
www.uniqlo.com
www.jilsander.com