ELLE ser nærmere på kulturfænomenet bag de nyeste stilikoner
Blandt stilikoner som Kate Moss, Blake Lively og Patti Smith har vi de nye stilikoner: Kvinder der er blevet kendt som stilikoner efter at være blevet spottet af streetstyle-fotografer.
De har hver deres unikke stil, og de fleste af dem har aldrig nogensinde været på TV. Vi kender dem først og fremmest som stilikoner, og vi kigger først og fremmest på deres tøj – ikke deres cv. Hvor vi før fandt inspiration i filmens verden og på den røde løber, er dagens store stilstjerner helt ‘almindelige’ fashionistaer.
Især ti stilige piger er blevet navne, vi genkender, google’r og tager inspiration fra. Det gælder Olivia Palermo, Alexa Chung, Courtin-Clarins-pigerne, Leigh Lezark, Ulyana Sergeenko, Miroslava Duma og Anna Dello Russo.
Måske kan du genkende deres navne, måske ikke. Men du har sikkert set dem før. De er nemlig både kilder, bidragsydere til og skrevet om af verdens største modeudgivelser.
De mest indflydelsesrige
Det er dog først efter flere gange at have set dem på streetstyle-blogs, at pressen er blevet nysgerrig og har undersøgt, hvem de er og hvor de kommer fra. De nye ikoner tilhører derfor en ny og stadig uklassificeret gruppe.
“Et karakteristika er, at ingen af dem for alvor skiller sig fysisk ud. De er alle slanke, smalle og med langt, naturligt udseende hår. Med andre ord: Neutrale. Det er ikke dem, men deres tøj og accessories, der er i fokus, og disse items er alle hver især håndplukkede; intet er tilfældigt. De dygtigste af dem (som f.eks. Alexa Chung eller Olivia Palermo) formår så at lade bestemte items gå igen, så de er med til at være pigernes karakteristika”, siger ELLEs redaktionschef Marie Louise Wedel Bruun om de nye it-piger.
Netop Alexa Chung er en af de piger på listen, der er blevet mest indflydelsesrig. Hun har på rekordtid forvandlet sig fra ukendt britisk tv-vært til stilsvane med fast plads på første række til modeshows.
“Alexa Chung er svær at komme udenom i disse år, senest som ambassadør for britisk mode og kampagnemodel for franske Maje. Hun har mere eller mindre egenhændigt fået Peter Pan-kraven (i form af halskæde/accessory eller skjortekrave) ind i alles garderober”, siger Wedel Bruun.
Også Anna Dello Russo mener ELLEs redaktionschef har udmærket sig. For hun er endnu et eksempel på, at de nye stilambassadører får indflydelse og når ud til masserne. Med fjer i håret, fugleformede tasker og farver en mas, mener Marie Louise Wedel Bruun dog, at Dello Russos stil er for utilgængelig til, at hun er et stilikon i ordets traditionelle forstand.
“Anna Dello Russo har senest gjort sig som accessorydesigner for H&M, men hun er næsten for meget af en forvandlingskugle til, at man helt kan tale om et stilikon – hun er svær at kopiere, fordi hendes look som regel er bygget op omkring et komplet outfit fra dagens mest toneangivende, og hendes ‘stil’ går på at være ‘too much’ – i form af mod, mønster- og farveglæde”, siger hun.
Streetstyleikonerne: Tidløse eller tøjstativer?
Som en anden påfugl elsker Anna Dello Russo at vise sine klæder frem. Men er hendes (og de andre ikoners) til tider utilnærmelige stil et problem? Noget må de nye stilikoner kunne, for vi lader os forføre af dem, eller i hvert fald af gademoden. Spørgsmålet er, om vi er fascineret af selve fænomenet streetstyle, eller om It-pigerne har en helt særlig kvalitet, andre af tidens ikoner ikke har. Med andre ord, om de bidrager med noget nyt.
“Verden bliver i enhver forstand mere og mere mangfoldig, og vi har brug for nogle til at guide os igennem støjen; nogle pejlemærker. De mange valgmuligheder skaber en utrolig usikkerhed blandt folk, for hvor skal man begynde? Så er der en tryghed i, at andre går forrest, udvælger og ‘liker’ valgene for os. På samme tid er der stor fokus på det individuelle, så vi vil ikke ligne en hvilken som helst stylist-klædt Hollywood-stjerne – det er ganske enkelt for nemt og for kedeligt. Her kommer streetstyle-ikonerne ind i billedet som dem, der dels er internationale (og dermed per definition attraktive), dels unikke og individuelle, dels er blåstemplede som havende god stil. De bedste af ikonerne har så også en interessant personlighed, men indtil videre er de primært kendte som tøjstativer”, konkluderer ELLEs redaktionschef.
Hvis de nye populære piger i (mode)klassen bare er mannequiner og billedmotiver, hvem har så magten? Forholdet mellem streetstyle-fotografer og deres gademodeller må nødvendigvis være gensidigt. Eller er det?
“Der er ingen tvivl om, at de to parter er dybt afhængige af hinanden og har skabt deres egne led i kendis/fotograf-fødekæden. Går du til et internationalt modeshow, er der nærmest lige så mange fotografer udenfor som indenfor, fordi de etablerede celebs er inde, og bloggerne og de andre mode-wannabees er ude. De mest ivrige sørger for at skifte tøj for hvert ny show-venue, så de kan posere i et nyt look op til flere gange dagligt”, siger Wedel Bruun.
Med en så lige magtfordeling ser fremtiden lovende ud for de nye stilikoner. Men hvad sker der, hvis fotograferne opsiger den uofficielle kontrakt? Kan streetstyleikonerne overleve, at fotograferne går på jagt efter nye muser? Er det indtryk, de har gjort dybt nok til, at vi ikke glemmer dem, hvis streetstyleblogs og magasiner bruger spaltepladsen på nye ansigter. Marie Louise Wedel Bruun vurderer, at de er nødt til at blive ‘tidløse’.
“Med mindre vi lærer dem at kende som interessante personligheder, så, ja, vil et streetstyle-ikon altid være et kortvarigt bekendtskab. Kan de formå at rendyrke deres stil baseret på tidløse items, men med et moderne tvwist som f.eks. en Jackie O. eller en Kate Moss, så er det en anden sag. Men der er langt mellem snapsene. Lige nu er streetstyle-ikonerne dem, der larmer mest og bedst i en utroligt støjfuld verden, men hvem ved, hvordan morgendagen lyder?”