Endelig kan vi komme videre, hvor vi slap for godt et halvt år siden. Emily in Paris er i dag 18. december nemlig omsider tilbage med femte sæson af hit-serien, som har gjort – hvis ikke de var det i forvejen – Paris og senest Venedig endnu hottere destinationer for fans verden over. En af dem, som – bogstavelig talt – har været med bag kulisserne, er den danske designer Stine Goya, der sammen med sin mand står bag modehuset i eget navn. Ikke nok med at hendes kreationer tidligere har været at spotte i serien, så har Goya denne gang skabt et dedikeret look til Lily Collins i sin rolle som Emily Cooper. Vi snakkede med Stine Goya om, hvilke overvejelser der ligger bag, når man skal skabe tøj til en af tidens største skuespillerinder.
Hvilke overvejelser lå bag looket?
Vi var nødt til at tænke på Emilys karakterudvikling. Hun udvikler sig fortsat for hver sæson, der går, og det gør hendes stil også. Hun virker mere moden og selvsikker nu, så looket skulle have et mere sofistikeret udtryk – men stadig afspejle hendes glade og modige karakter.
Vi valgte at gå med en struktureret bustier, kombineret med en højtaljet midi-nederdel i kraftig silke, hvilket tilfører noget luksuriøst og raffineret. Samtidig tilfører prikkerne en lethed og glæde, der skaber en balance, som føles romantisk frem for formel.
Det er dette look, Emily ankommer i til Venedig, så det skulle føles helt særligt – næsten som en filmisk entré.
Hvordan passer Emilys stil ind i Stine Goya-universet?
Emily er frygtløs, når det kommer til farver, print og teksturer, og det passer direkte ind i Stine Goyas DNA. Vores univers er bygget op omkring ekspressiv påklædning og glæden ved at eksperimentere.
Looket er ikke kun et, karakteren ville bære – det er også noget, jeg selv helt klart ville have på, og som taler til vores community og de kvinder, der bærer Stine Goya til hverdag. Det afspejler selvtillid, selvstændighed og en frihed til at klæde sig efter sine følelser.
Det er ikke første gang, Stine Goya bliver vist i Emily in Paris. Hvordan kom kontakten til kostumeteamet omkring samarbejdet i stand?
Vi blev sat i forbindelse med kostumeteamet og mødte Marylin Fitoussi (kostumedesigner, red.), hvis tilgang til farver og historiefortælling straks resonerede i mig. Hun er dybt drevet af farver på samme måde, som jeg er, og vi ser begge to mode som en form for frihed samt en måde at udtrykke sig på. Lige fra starten føltes det som et fælles kreativt sprog og et meget naturligt samarbejde.
Serien er filmet i Frankrig og Italien. Hvordan synes du, at Stine Goya som brand passer ind i den mere sydeuropæiske stil?
Jeg har aldrig forestillet mig en verden uden farver eller print. På mange måder stemmer denne ekspressive tilgang smukt overens med den sydeuropæiske stil, hvor påklædning ofte er mere emotionel, farverig og drevet af glæden ved det gode vejr.
Den tilgang ser vi også tydeligt i vores community – Stine Goya har en stor fanskare i lande som Spanien og Portugal. Hvad end det er i Paris, Venedig eller København, handler det i bund og grund om en fælles kærlighed til farver, femininitet og historiefortælling gennem tøj.
Hvad betyder det for dig og Stine Goya-universet at være repræsenteret i en så populær serie?
På et personligt plan er det som designer en enorm ære at blive betroet af en som Marylin Fitoussi at bidrage til Emilys karakter.
For brandet er det en utrolig betydningfuld milepæl at være en del af Emilys garderobe. Serien har et dedikeret globalt publikum, og at se reaktionerne – især entusiasmen og engagementet på sociale medier omkring dette look – har været virkelig bevægende. Det understreger bare den evne, som mode har til at skabe et fælles kulturelt øjeblik.