Mode

Fra professionelle modebloggere til designere i eget tøjbrand: Her er det minimalistiske skandi-brand, du skal kende

- 06/06/2025

Finske Alexa Dagmar og Linda Juhola kender deres strik – og har med Almada Label skabt et brand, der fokuserer på få, men gode styles, der har lige præcis den detalje, der gør, at de ikke bliver for basic.

Hvad var begyndelsen på Almada Label?

Vi begyndte begge vores karriere som nogle af Finlands tidligste professionelle modebloggere i begyndelsen af ​​2010’erne. Med over ti års erfaring med digital markedsføring og arbejde med adskillige brands følte vi begge en stærk iværksætterkraft. Vi ønskede at bygge vores eget, et foretagende, hvor vi fuldt ud kunne omfavne kreativ kontrol og styre alt fra produktion til branding – og sikre, at hvert valg afspejlede vores unikke vision. Men rejsen var ikke ligetil. Det tog os to år, og der var tidspunkter, hvor vi næsten gav op. At finde de rigtige kontakter og produktionspartnere var en skræmmende proces, men efter meget vedholdenhed kunne vi endelig lancere Almada Label i 2020.

De to co-founders Alexa Dagmar og Linda Juhola

Hvad er jeres roller i virksomheden?

I begyndelsen klarede vi alt fra papirarbejde og hjemmesidestyring til design og logistik. Vi finansierede selv brandet fra dag ét, og vi var begge gravide, da vi lancerede i september 2020. Det var noget af en udfordring at administrere en opstart under pandemien, mens vi også plejede vores nyfødte. Og nævnte vi, at vi også bor i forskellige lande? Alexa er baseret i Helsinki, og Linda bor i Stockholm. På en eller anden måde fik vi det til at fungere, og det var det hele værd.

I øjeblikket er vores team vokset til seks medlemmer, og det udvides støt. Vi fungerer begge som de kreative hjerner bag brandet, der fører tilsyn med alt fra design til branding. Med vores stærke baggrund inden for sociale medier og PR forbliver vi hands-on inden for markedsføring. Mens vores team nu håndterer de mere praktiske aspekter af forretningen, er vi stadig aktive og ønsker at være involveret i alle dele af virksomheden.

Hvad er idéen bag Almada Label?

Da vi bor i Skandinavien, er strik en fast bestanddel i vores garderobe året rundt. Vi tager os selv i at række ud efter strik det meste af tiden på grund af dets komfort, og vi tror på konceptet ‘komfortabel elegance’ – når du føler dig godt tilpas, ser du altid bedst ud. Strik giver alsidighed og kan dresses op eller ned på adskillige måder.

Mens strik forbliver hjertet af vores brand, introducerede vi for nylig nogle satinstyles lavet af genbrugscellulose, som var så stor en succes, at vi nu udvikler nye kategorier for at tilbyde vores kunder et komplet Almada-look.

Almada har en meget smuk minimalistisk æstetik. Hvordan definerer I grænsen mellem minimalistisk og (for) basic?

Det er så godt et spørgsmål. Vi føler, at vores ‘hemmelige sauce’ er præcis det. Alt vores tøj er minimalistisk, men har et moderne tvist, udtrykt gennem subtile detaljer – som ærmelængde, den måde, skulderlinjen er udformet på, teksturen eller en smukt sammensat farve.

Hvad er historien bag navnet?

Vores første fabriksbesøg var i Portugal i 2019, og under den tur indså vi, at vores drøm var ved at blive til virkelighed – alt, hvad vi havde brug for, var et navn til mærket. Mens vi sad på gulvet i vores Airbnb, lagde vi mærke til et gadeskilt, hvor der stod “Rua do Almada”. Almada føltes med det samme rigtigt: Det starter som ALexa og slutter som LinDA, og det er en hyldest til Portugal, hvor alting begyndte.

Hvordan arbejder I med sæsonerne?

Vi arbejder faktisk på sæsonfri basis med mange styles, der går igen sæson efter sæson. Da vi selv har finansieret brandet fra starten, er vi meget selektive omkring, hvilke designs der går i produktion. Vi ønsker ikke at forhaste noget eller lade flotte designs gå efter blot én sæson. Denne tilgang giver os frihed til at designe i vores eget tempo og lancere nye styles, når de er klar.

Hvad er I mest stolte af med Almada? 

Det er utroligt, at vi har opnået international succes. Vores forhandlere omfatter Harrods, Le Bon Marché, Printemps og Harvey Nichols. Hurtigt er vi kommet langt på egen hånd og så, at vi er i stand til at tilbyde et sundt arbejdsmiljø i denne her branche.

Hvordan arbejder I med bæredygtighed?

Vi har altid fastholdt et stærkt engagement i bæredygtighed. Vi udfører en grundig due diligence på alle vores fabrikker og materialer, og vi kræver, at alle partnere underskriver og overholder vores adfærdskodeks. I øjeblikket udvikler vi et digitalt produktpas, der giver os mulighed for at spore hele vores materiale- og fremstillingsproces og præsentere disse oplysninger for forbrugerne på en letforståelig måde.

Hvad er jeres egne favoritter fra kollektionen?

At vælge en favorit er som at vælge et yndlingsbarn! Men vi ender altid med at have én style, vi begge er fikseret på og bærer konstant, indtil vi finder vores næste ‘uniform’. Som mødre til to har vi ikke meget tid til at planlægge outfits. Jeg tror, ​​vi kommer til at bruge vores crepesæt meget i foråret og sommeren – de er lette at vedligeholde, rynker næsten ikke og kan maskinvaskes, hvilket er perfekt til en travl mors liv. Sættet kan også bruges ubesværet fra dag til aften. I løbet af dagen ville vi parre den med klipklapper og løst hår, og om aftenen hæle og statement-øreringe.

Hvad er jeres drømme for Almada?

Vores drøm er at udvide brandet endnu mere på globalt plan, så når folk tænker på kvalitetsstrik, kommer de til at tænke på Almada. Vi har modtaget så god feedback om, at vores tøj får folk til at føle sig godt tilpas, selvsikre og stilfulde, og vi ønsker at give den oplevelse til så mange mennesker rundtom i verden som muligt.

Har I et tip til jeres by? 

Helsinki er for os som et varmt og hyggeligt skandinavisk sommerhus. Det udstråler en følelse af sikkerhed og komfort, som er svær at finde andre steder. Du kan frit udforske byen til fods, og den følelse af tryghed er helt speciel. Hvis du besøger Helsinki, så sørg for at besøge Roobertin Herkku. Denne charmerende slikbutik er en velbevaret hemmelighed og er tilfældigvis den bedste i byen. Finnerne har en særlig evne til at lave lækkert slik, og denne butik byder på en række lækkerier, som du ikke vil gå glip af.

Shop vores favoritter her

1

Top, 1.100 kr.

2

Kjole, 2.300 kr.

3

Cardigan, 2.450 kr.

4

Bukser, 2.150 kr.

 

Læs ogå

Skomærket, du nok ikke kender, laver nogle af sæsonens smukkeste ballerinaer