Den brasilianske, London-baserede Joao Maraschin har en fortid hos bl.a. JW Anderson og Wales Bonner, men har siden 2020 designet i eget navn med håndlavet strik som sin signatur. I august 2024 debuterede han med et show under Københavns modeuge. ELLE har talt med ham.

Min nysgerrighed omkring mode startede, da jeg var teenager. Som 12-årig legede jeg med stof og strik – dog uden at lave tøj. Som 14-årig opdagede jeg et sy- og mønsterklipkursus på en skole i min hjemby, Caxias do Sul i Brasilien, men jeg var for ung til at tilmelde mig. Jeg blev ved i et år, bankede på deres dør næsten hver uge, lovede at jeg ville opføre mig pænt og var oprigtigt interesseret i at lære håndværket. Som 15-årig lod de mig endelig komme med på kurset, selv om de fleste var over 45. Jeg lærte meget over to år og byggede et stærkt teknisk fundament inden for beklædningsfremstilling. Derefter tog jeg en bachelorgrad i dametøj og arbejdede i branchen for flere forskellige mærker, lige fra strik, herretøj og dametøj til børnetøj, accessories og meget mere. I 2016 flyttede jeg til London for at tage en kandidatgrad. Jeg studerede på London College of Fashion til en kandidat i Fashion Womenswear og arbejdede i mellemtiden for mærker som JW Anderson og Wales Bonner, før jeg lancerede mit eget brand i februar 2020.
Jeg startede mit eget brand, fordi jeg er iværksætter i hjertet. Jeg har altid været interesseret i at lave ting og sælge dem, selv fra jeg var helt ung, så det var helt naturligt, at min kreative vision med tiden ville blive til en forretning. Efter at have afsluttet min kandidat vidste jeg, at jeg ville drive min egen virksomhed frem for at arbejde for et brand. Det hele skete som et naturligt næste skridt efter uddannelsen, selv om jeg endnu ikke havde nogen væsentlig finansiering eller en solid forretningsplan. Jeg startede Joao Maraschin, fordi jeg var investeret i de relationer med de dygtige håndværkere, jeg fik under min uddannelse og ønskede at fortsætte med at forstærke det ved at skabe produkter sammen med dem.


To af de hovedværdier, jeg står for, er forbindelse og dialog. At skabe noget med mine hænder har altid været en del af min opvækst og er noget, jeg har plejet og finpudset i min uddannelse og professionelle praksis. Når jeg skaber noget håndlavet sammen med fællesskaber af håndværkere, er der dialog, udveksling og forhandling af begreber og betydninger. En bro bygges af mange sind og hænder, der arbejder sammen, hvilket fører til noget fælles og derfor meningsfuldt.
Min rolle i virksomheden er svær at definere, da jeg har et meget lille direkte team – det er kun mig og to andre mennesker. Indirekte er der mange freelance-samarbejdspartnere og håndværkere, som jeg arbejder meget med. Jeg kan godt lide at tænke på mig selv som en facilitator, en person, der formulerer alle aspekter af at sætte visionen i gang og omsætte forskning til idéer. Jeg arbejder på tværs af alle de forskellige involverede mennesker og kombinerer deres ekspertise på tværs af hinanden, for at føre alles idéer ud i livet.
Copenhagen Fashion Week føles som det rigtige sted for os. Modeugen inkarnerer alle de værdier, jeg har stået for fra starten. Da vi overvejede at vise kollektionen i Europa, førte vores strategi os til et sted, der flytter industriens grænser og barrierer. Det giver plads til mindre, nye brands som mit og understøtter forskellige tilgange til mode – ikke kun med hensyn til produktet, men også i mekanismerne bag kulisserne og forretningsmodellen.
Min stil er en hybrid af mine brasilianske rødder og min erfaring med at bo i Europa i næsten 10 år. Jeg kan godt lide at tro, at mit arbejde er ubesværet og lidt minimalistisk, men samtidig også indviklet og unikt på grund af dets forpligtelse til at være håndlavet.


Jeg laver én større kollektion om året og har så forskellige drops. Jeg har ikke kapaciteten eller infrastrukturen til at skabe to sæsoner om året, og helt ærligt, så tror jeg, at det virker til min fordel, da jeg virkelig tror på, at mine produkter er kommet for at blive, og ikke for at blive udskiftet om seks måneder. Den nye kollektion, der hedder ‘Road Trip’, er et godt eksempel på det. Den bygger videre på min tidligere kollektion, ‘Home’, da den føles som en naturlig rejse fra at tage afsted hjemmefra og køre i bil. I denne sæson præsenterer vi vores sommer-/efterårskollektion, et nyt koncept, der afspejler en ny trend i vores styles. Det skyldes dels, at vi opererer på begge halvkugler samtidigt og tilbyder et bredt og varieret udvalg, og dels det at jeg ikke tror på, at tøj er skabt udelukkende til en bestemt sæson. I stedet fokuserer jeg på at skabe mindre kollektioner, der gennem styling kan arbejde sammen uanset vejret – om det er koldt eller varmt.
I kollektionen, der er ude nu, har vi eksperimenteret med denim for første gang og tilføjet et håndlavet touch til de stoffer ved at udføre alle farvningsprocesserne i hånden, hvilket giver tøjet et eksklusivt og unikt aspekt. Kollektionen bygger naturligvis på den tidligere og fremviser signaturelementer som den nedbrydelige strikteknik, vores broderier og vores brug af farver i nye nuancer. Vi har også eksperimenteret med upcycling af materialer, men på en måde, der ikke gør dem identificerbare som upcycling; i stedet ser de helt nye ud.
Bæredygtighed er absolut ikke til forhandling for mig og er forankret i alt, hvad vi diskuterer eller gør i brandet. Jeg revurderer hele tiden min arbejdsproces og mind-mapper alt for at sikre, at vi bevæger os i den rigtige retning, som er baseret på ansvarlig praksis. Ved løbende at revurdere den måde, vi gør tingene på og sikre, at vi tager alle bæredygtige dagsordener op, er vi opmærksomme på vores indflydelse og stræber efter en sund udveksling med både mennesker og planeten.


Nogle af mine favoritter er de håndlavede styles, vi har eksperimenteret med denne sæson. Vi brugte en række forskellige materialer, lige fra reb og industrielt vævaffald til genbrugt fisketråd. Jeg er især begejstret for vores luksuriøse basics lavet af repreve, et garn lavet af genbrugte post-consumer PET-flasker. Vi har brugt det til at skabe nogle dejlige striktrøjer, der passer godt gennem enhver sæson og er en rejsendes bedste ven.
Jeg bor og har mit studie i East London, hvor der er masser af ting at se. Hvis jeg skal give nogle tips er det at besøg Donlon Books for sjældne fund på Broadway Market på en lørdag, Hey Cowboy på Cheshire Street for udsøgt håndplukket vintagetøj og Beigel Bake på Brick Lane for at spise.
Min drøm for fremtiden er, at brandet skal fortsætte med at vokse, samtidig med at det bevarer en stærk forpligtelse til balancen mellem arbejde og privatliv. Jeg stræber efter, at mærket bliver anerkendt over hele verden for dets dedikation til håndværk og for at tjene som et eksempel, der inspirerer andre til at bevare håndlavede teknikker og skabe bro mellem håndværkere og industri. Jeg drømmer om, at alle skal eje et af vores stykker tøj, hvilket ville vække samtaler, dialog og interesse blandt forskellige mennesker, da de alle, hvis de har vores tøj, sætter pris på det håndlavede.

Showet under Københavns modeuge i august 2024.