Modeugen

Cecilie Bahnsen klæder os på til vandreturen i nyt samarbejde med The North Face

- 26/09/2024

Outdoor-trenden er hot, Cecilie Bahnsen er hot og The North Face er hot. Det er muligvis et af årets sejeste samarbejder – og vi skal i den grad sidder klar, når det lancerer.

Volumniøse skørter, A-silhuetter, florlette materialer i metervis og duffelbags, tech-materialer og windbreakers. De tre førstnævnte karakteristika er sådan, vi bedst kender danske Cecilie Bahnsen, som er berømt for sine drømmende kreationer – men under gårsdagens SS25-show under Paris Fashion Week var der mindst lige så stor repræsentation af de sidstnævnte tre items, som i højere grad sender referencer til outdoor-beklædningen, vi trækker i til vandre- eller klatre-turen.

Og der er en helt særlig grund til det. Cecilie Bahnsen kunne nemlig i går løfte sløret for en lidt anden retningen, hvor designerens fascination for de majestætiske bjerge og hele klatre- og outdoor-kulturen er blevet fysisk implementeret i stylesne. Og nå ja, så var kollektionen også den første i brandets nystartede samarbejde med The North Face, mens kollektionens sneakers var fra det fortsatte samarbejde med Asics.

Foto: Imaxtree
Foto: Imaxtree
Foto: Imaxtree

Om samarbejdet siger designer Cecilie Bahnsen selv:

“Denne kollektion er min hyldest til Ingrid Harshbarger, den afdøde designer hos The North Face, hvis omhyggelige håndværk jeg virkelig beundrer. Det var dybt inspirerende at dykke ned i hendes designarv, og det blev umuligt ikke at få hendes indflydelse til at præge hele kollektionen. Det fik mig til at se på håndværk, funktionalitet og holdbarhed på en helt ny måde – hvor hverdagscouture og en dybere udforskning af detaljer og bærbarhed kom i højsædet”.

Til tonerne af den japanske artist Takashi Homma var det kontrastfyldte styles, modellerne trådte ud i på catwalken, hvor Cecilie Bahnsens romantiske univers mødte The North Faces praktiske, outdoor-æstetik i en kollektion, der havde klare røde tråde til den københavnske, lidt edgy stil – og blot for at understrege netop dette, bar modellerne selvfølgelig også Sophie Bille Brahe-smykker.

Selvom kollektionen på mange måder havde fået et nyt, innovativt tvist, var der ikke et sekunds tvivl om, at det var Bahnsen. Det var som altid de ikoniske, klædelige silhuetter, der var på repetoiret – og selvom det ikke er nyt, er det bestemt ikke kedeligt. Kollektionen havde skeletblomsten som gennemgående motiv, og derfor kunne man se blomsten indbroderet i materialerne samt udformet i både påsatte pailletter og små glimmerblomster.

Mødet mellem elegance og performance kom altså på fornemmeste vis til udtryk i den vellykkede kollektion. Og vi ved ikke med dig, men vi skal sidde klar, når samarbejdet launcher til foråret 2025.

 

Læs ogå

Josephine Aarkrogh: Her er mine 5 favoritlooks fra Gannis (første) modeugeshow i Paris