Mode

Dette brand forvandlede dansk models fald til genial marketing

- 19/09/2024

Mon ikke brandet er helt okay med modellens snublen under showet? "Even when we fall we rise like a Boss," fik i hvert fald en helt bogstavelig betydning.

Hvordan ser det ud, når en af verdens største modeller snubler på catwalken? Faktisk ikke så galt, nok nærmere genialt. I hvert fald, hvis du spørger det tyske modehus Boss.

I går præsenterede Boss sin Spring 25-kollektion i haven ved det smukke Palazzo del Senato i forbindelse med modeugen i Milano med både et cast og en front row, der sagde spar-to!

Blandt modelcastet var blandt andre Paloma Elsesser, som mange nok kender for hendes samarbejde med Ganni, samt de to danske modeller Ida Heiner og topmodel Mona Tougaard, sidstnævnte som allerede har gået adskillige shows på modeugeprogrammet i Milano i år.

Paloma Elsesser på catwalken for Boss.

Og Ida Heiner.

.. Og selvfølgelig Mona Taugaard.

Danske Mona Tougaard, hvis karriere de seneste år er eksploderet med raketfart, fik æren af at lukke Boss-showet i går, men før le grand finale nåede hun lige at bevise foran de fremmødte gæster, at blot fordi man er topmodel, betyder det ikke, at man er fejlfri.

“Selv den bedste kan lave fejl,” fik nemlig ekstra stærk betydning, da hun under showet lige måtte ned og røre ved gulvet for at rejse sig igen, efter hun snublede – like a real Boss-lady.

Et flertal ville nok have panikket og måske endda frygtet reaktionen backstage – men Tougaard?

Jamen hun tog det med et smil og rejste sig elegant og gik videre – på helt professionel vis – og det lader heller ikke til, at reaktionen fra Creative Director Marco Falcioni blev et problem for hende …

Efterfølgende delte Mona Tougaard på helt uhøjtidelig vis en story på sin Instagram med ordene “If anyone got a video of me falling at the Boss show please send it to meeee”.

Foto: Mona Taugaard

For hvad kan I virkeligheden normalisere en situation, som når hovedpersonen selv gør grin med den? Det lader til, at det var det, Tougaard selv tænkte.

Det lader heller næppe til, at holdet bag Boss har været helt utilfredse med situationen. Efter showet har brandet nemlig selv reddet med på Tougaards bølge ved at reposte hendes story af “efterlysningen efter bevismaterialet” og benyttede desuden anledningen til lidt branding af sig selv ved at skrive hen over videoen af den snublende mode “even when we fall we rise like a Boss”.

Boss' reporst af Mona Taugaards story med ordene "even when we fall, we rise like a Boss".

Men hvorfor er det egentligt, at det netop er et fald, der skaber opmærksomhed og ikke selve showet?

Indrømmet, jeg er jo tilsyneladende ikke bedre selv – for intet fald, ingen artikel. De fleste journalister kan nok erklære sig enige i, at det er det, der er mere undtagelsen end reglen, som er interessant.

Tougaards “stunt” har allerede her dagen efter showet vist sig at afføde omtale af Boss-showet, som, om muligt, sjældent har fået så megen opmærksomhed. Måske man i virkeligheden kunne strække sig så langt og kalde det for genial marketing? Om ikke andet, er det godt fanget af Boss, når de få sneget lidt reklame for sig selv ind i “we rise like a Boss”.

Når vi det næste lille års tid (hvor SS25-kollektionen rent faktisk kommer ud) tænker på Boss, vil der nok hyppigere blive sagt “det var dengang, hvor Mona Tougaard faldt” end “det var showet med den stjernespækkede front row med Anna Wintour, David Beckham, Naomi Campbell og (af mere lokal interesse) Grev Nikolaj”.

Og godt for Boss! Hvem vil ikke gerne associeres med topmodellen, hvis tid efterhånden udelukkende er forbeholdt de store modehuse? Hvis du spørger Boss selv, om de vil karakterisere showet som galt eller genialt, er jeg i hvert fald ikke i tvivl om, hvad de vil sige.

Læs ogå

Den bedste streetstyle fra modeugen i Milano