Modeugen

Denne simple makeup-trend dominerede Københavns modeuge – og så kan den laves på ingen tid

- 20/08/2024

Pamela Anderson elsker den, modeugen elskede den og det samme gør vi; væk med de vilde paletter og læbestifter, ind med au natural.

Der var nærmest “Kongens nye klæder”-karakter over makeuppen – eller mangel på samme – da modeller under Københavns modeuge trådt ud på runwayen.

Om det var Pamela Andersons tilstedeværelse (og hendes for nyligt adapterede “no makeup”-look) under modeugen eller blot skandinavernes hang til det helt naturlige look, der gjorde udslaget, skal jeg ikke kunne sige, men makeuppen under (mange af) modeugens show var minimal – faktisk tendenserende til, hvad der lignede, ikke-eksisterende. I stedet var fokus på velplejet hud – formentlig inklusiv god solbeskyttelse, da de fleste shows foregik udendørs i den bragende augustsol.

Lovechild, Mark Tan og OpéraSport var blandt de brands, som havde valgt den mere simple tilgang, da det kom til makeup, og hos alle tre brands stemte det smukt oversens med deres meget enkle – og hos de to førstnævnte – minimalistiske design – meget a la den stil, Skandinavien er kendt for.

Generelt er en helt simpel makeup noget, vi har set mere og mere af de seneste år under modeugerne og på gaden – dét eller det diamentralt modsatte. Om det kan have noget at gøre med, at vi bliver mere og mere opmærksomme på bivirkninger og effekter ved de produkter, ingredienser og andre ting, vi smører i hovedet, samt at flere og flere mennesker lokkes af en mere simpel og gennemsigtig livsstil, er uvist, men de naturlige looks, der i mindre grad stjal opmærksomheden fra de styles, som blev præsenteret, tilførte en elegance og renhed, som virkede mere relaterbar.

Foto: James Cochrane

OpéraSport

OpéraSport viste deres SS24-kollektion foran Operahaven og med Københavns havn som backdrop. Modellernes minimale makeup (og forholdsvis naturlige hårstyling) overlod spotlightet til kollektionen – og understregede det sporty touch.

Foto: James Cochrane

Lovechild

Lovechild var hoppet over på den anden side af havnen – og viste deres forårskollektion i Amaliehaven med havnen og Operaen som smuk baggrund. Solen bagte og brankede næsten os alle og må næsten have givet modellerne sved på panden; men makeuppen, der var svær at få øje på, løb derfor (heldigvis) ingen steder.

Læs ogå

Pamela Anderson bliver kampagnemodel for dette kendte danske brand

Foto: James Cochrane

Mark Kenly Domino Tan

Mark Kenly Domino Tans chefdesigner Caroline Engelgaar havde valgt Kunsthal Charlottenborgs slotsgård som ramme om sit tredje show. Kollektionens rene snit, skarpe linjer og klassiske silhuetter med et tvist blev smukt fremhævet af det bare makeuplook.

Læs ogå

10 trends fra Københavns SS25-modeuge, som du allerede kan bruge nu