ELLE Awards er til for at hylde inspiration og ambition, og i denne artikel giver vi ordet til fem toneangivende personligheder, som på hver sin måde har gjort indtryk på os i året, der gik.
Modeverdenen skal være tidløs i stedet for trendy, skønhedsverdenen klar til nye idealer, genbrug skal være guld, og de sociale medier et rart sted at være. ELLE Awards hylder modebranchen, men også de iværksættere og ildsjæle, der inspirerer, overrasker og kører os sikkert ind i fremtiden.
I samarbejde med Volvo, hovedsponsor på årets ELLE Awards, sætter vi i denne artikel fokus på fem af awardshowets største stjerneskud, deres ambitioner og drømme – og ikke mindst rejsen mod mål.
I anledning af ELLE Awards har vi taget en køretur med Natasha Høyer, hvor hun fortalte om sine drømme og mål og om, hvordan hun har lært at ignorere de sociale mediers skyggeside.
Natasha Høyer, influencer
For at fordrive tiden og triste tanker, oprettede Natasha Høyer en profil på TikTok. Uden noget egentligt mål begyndte hun at lægge makeup, filme det og poste det – og hurtigt fandt tusindvis af følgere vej til hendes platform. I dag skinner den 22-årige influencer som et af de tydeligste stjerneskud på den danske underholdningsscene, og hun glæder sig til at tage de næste skridt på sin karrierevej.
Hvad fik dig til at starte på TikTok?
Jeg startede i 2021, fordi jeg kedede mig. Jeg er egentlig en farverig person med en positiv tilgang til livet, men på dét tidspunkt var jeg i en dyb depression og følte mig meget ensom. Jeg begyndte så småt at poste lidt makeupvideoer, mest for at underholde mig selv. I starten tog jeg det ikke rigtigt seriøst, og jeg havde ingen forventning om, at mine videoer ville skaffe mig følgere. .
Da du startede på dine sociale medier, hvad var det så, du ville opnå?
Jeg havde virkelig intet mål. Om noget. Det var bare en hobby. Derfor synes jeg også, det er så utroligt og vildt, at jeg er nået så langt, som jeg er. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet, jeg ville komme hertil. Jeg håber bare på at kunne inspirere og måske endda hjælpe folk til at elske sig selv lidt højere og stole på sig selv og sit værd.
Hvad motiverer dig?
Min største motivationsfaktor er helt klart alle de søde beskeder og kommentarer, jeg modtager dagligt. Det kan være utroligt hårdt at være en personlighed på sociale medier, hvor alle konstant måler og vejer én, selvom de i virkeligheden slet ikke kender dig. Men heldigvis har jeg så mange dejlige følgere, som skriver de sødeste beskeder til mig, og det er en kæmpe motivation for mig at vide, at jeg har deres støtte. Uden dem tror jeg, det ville være for hårdt for mig psykisk.
Fortæl lidt om din rejse – hvor var du og hvor er du på vej hen?
Min personlige rejse har været lang. Da jeg begyndte på TikTok var jeg langt nede i min depression, og i dag – bare få år senere – har jeg det bedre, end jeg nogensinde har haft det før. TikTok har været med til at give mig så meget selvtillid og gåpåmod på livet, og det er jeg bare så taknemlig for.
Så har rejsen lært mig, at jeg skal tage fremmedes holdninger til mig mindre seriøst. Folk har alle mulige meninger om alle mulige mennesker, og dét i særlig grad hvis du er en offentlig person. Jeg har lært, at mange af dem udelukkende baserer sine holdninger på fordomme.
Hvis jeg skal drømme megastort, går mine tanker på at gå fuldtid med at hjælpe og inspirere folk. Jeg har meget på hjerte, og jeg drømmer om, at min platform kommer til at nå langt ud over bare mine sociale medier. Måske en dag jeg kan lave fede ting på TV.
Men hvis vi skræller alle lagene væk, drømmer jeg dybest set bare om at være glad.
Lærke Nikolajsen og Stine Petersen, stiftere af Proem Parades
Efter syv år som designere havde Lærke Nikolajsen og Stine Petersen rejst verden rundt og mødt skyggesiderne af den ellers så glamourøse modeverden, som de begge var en del af. Efter mange lange overvejelser sprang de ud i Proem Parades: Et tøjbrand, hvor kærligheden til håndværket er den vigtigste valuta – og hvor der hellere produceres en sending tøj for lidt end for meget.
Hvorfor har verden brug for Proem Parades?
Verden har ikke kun brug for Proem Parades, men den har brug for, at alle tøjmærker begynder at producere på bestilling og i små partier, så vi kan komme overproduktion til livs. Det er egentlig meget simpelt. Der bliver lavet alt for meget tøj, som ingen har bedt om, og som holder i for kort tid.
Fortæl om øjeblikket, hvor I besluttede jer for at stifte jeres eget brand. Hvad var den udløsende faktor?
Vi arbejdede sammen i syv år som designere, inden vi stiftede virksomheden. I de år rejste vi store dele af verden rundt sammen og så en masse fantastiske og knap så fantastiske ting inden for vores industri. Vi brainstormede i mange år på, hvordan vi kunne arbejde med et koncept, der ikke generede den mængde af overproduktion, vi så andre steder. Udover at komme dilemmaet med overproduktion til livs, var den store drivkraft for os begge, at vi ville skabe et brand, der gjorde sig umage, så mentaliteten hos forbrugeren kunne ændre sig til at investere i færre, men bedre produkter.
Hvad er det allervigtigste I har lært undervejs?
At blive ved med at holde fokus på det langsigtede mål, holde fast i vores inderste kerne og aldrig lade os diktere af en branche, som tit og ofte hylder en trendbaseret og hurtig vækst. Vi bygger vores hus langsomt, for tid er et nøgleord i hele denne industri, der bevæger sig hurtigere, end vi og kloden har godt af. Desuden hænger hurtige designs sjældent i skabet i mange år.
Hvad er jeres ultimative mål?
Vi vil være pionerer, opdagelsesrejsende om du vil, i det her modelandskab, som skal transformeres, så vi både kan skabe meningsfulde og smukke produkter uden at gå på kompromis med verdens ressourcer.
Hvordan håber I, modeverdenen ser ud om 10 år?
Vi håber, lovgivningen vil tage fat om problemstillingen og gøre det attraktivt ikke at overproducere. At alle brands, der er repræsenteret på modeugerne, laver made-to-order i mere eller mindre grad. At flere er modige nok til at lave forretningskoncepter, som ikke er bygget på, at det er billigere at overproducere, men i stedet har en god forretning, som er målrettet folks reelle ønsker og behov. Vi håber at branchen er meget mere cirkulær i sin tankegang, så håndværk og design kan skabe værdi, uden at smadre de ni planetære grænser.
Sophia Khaled, strikdesigner
Sophia Khaled begyndte at strikke, fordi hun fandt, at det langsommelige og tekniske håndværk var hendes historiefortælling. Og historier fortæller hun masser af. De består af dyr og planter, farver og mønstre, gerne i en formfuldendt pærevælling af alt det, der inspirerer hende. Det 30-årige stjerneskud er rejst langt i sin karriere, siden dengang hun slog de første masker op, men selvom hun ønsker sig om et stort imperium, er det tilfredshed og tilpashed, hun drømmer om, når hun lader tankerne slippe helt fri.
Hvorfor begyndte du at strikke?
Jeg plejede at tænke, at strik var kedeligt, langsommeligt og teknisk. Med andre ord: Slet ikke noget for mig. Men på et tidspunkt opdagede jeg de muligheder, der lå i at fortælle figurative historier gennem farver og motiver, og så blev jeg pludselig opslugt og begyndte at bruge alle mine penge på garn.
Jeg lærte nærmest at strikke over night. Det var jeg selv ret overrasket over, men det var i en tid i mit liv, hvor jeg ikke havde adgang til at lave tøj på anden måde. Strik kan du have med overalt, og nød lærer nøgen kvinde at spinde, som man jo siger. Sideløbende har jeg også arbejdet i andre tekstiler, men strik er og bliver alligevel altid omdrejningspunktet.
Hvad inspirerer dine designs?
Alt muligt, som jeg er draget af og elsker. Heste, flagermus, vers fra mine yndlingssange, karakterer fra film, stemninger og eventyr. Da jeg gik på Designskolen fik jeg tit at vide, at jeg havde for meget og for forvirrende inspirationsmateriale, der stak i for mange retninger. Men jeg har brug for en teenage-udklipsvæg med billeder og ting, der for mig er smukke. Det handler også om tryghed, for det er en måde for mig at manifestere min indre verden visuelt.
Når du rigtig slipper tankerne fri, hvad drømmer du så om?
At være tilfreds og helt tilpas. Ligesom Guldlok i eventyret om Guldlok og de tre bjørne.
Det mest euforiske, jeg ved, er, når en ide bliver ligeså god eller bedre, end jeg kunne forstille mig. Det er for mig ligesom et high, men omvendt kunne jeg godt tænke mig at prøve den simple glæde i at være stabil, glad og rolig. Jeg vil gerne skabe et bæredygtigt arbejdsliv på alle fronter for mig selv og for alle i det – forhåbentlig kæmpe – imperium, jeg får skabt.
Hvad er den bedste beslutning, du nogensinde har taget?
Da jeg valgte at stole på universet og min mavefornemmelse. Når man står over for en udfordring, kender man jo tit den rigtige løsning, hvis man mærker ordenligt efter.
Jeg har truffet mange gode beslutninger, som virkede dårlige, da jeg tog dem, men som føltes rigtige. At få et barn som 17-årig for eksempel. Det gav mig en retning og en seriøsitet – og i dag er jeg mor til et fantastisk menneske på 12 år.
Martin Lyne og Jannick Lindberg, stiftere af woods_copenhagen
Som ejere af et af Europas største modelbureauer, har Martin Lyne og Jannick Lindberg levet i en verden af æstetik, men bag kameralinsen har de set, hvordan modellerne døjede med en hud i ubalance. Da deres egen datter blev ramt af atopisk eksem, besluttede de sig for at gå ind i hudplejeverdenen og skabe den produktserie, de selv manglede både privat og professionelt.
Hvorfor havde verden brug for et nyt hudplejebrand?
I 2016 havde vores første fælles virksomhed, modelbureauet Le Management, eksisteret i seks år. I løbet af denne tid havde vi arbejdet med mange modeller, der kæmpede med ubalancer i huden som følge af hormonelle forstyrrelser, lange flyrejser, tung makeup og søvnmangel.
Samme år blev vores tvillingedøtre født, hvor vores ene datter, Viola, blev ramt af atopisk eksem. Vi opdagede, hvor udfordrende det var at gennemskue procentsatser, inci-lister og vildledende markedsføring på hudplejeprodukter, og vi var ærligt talt overraskede over, hvor ugennemsigtig en branche, det var. Derfor blev vi inspireret til at skabe woods_copenhagen. Det, der startede som et personligt projekt, har sidenhen har udviklet sig til et globalt brand.
Hvad gør woods_copenhagen anderledes end ’de andre’?
woods_ copenhagen har en helt grundlæggende filosofi om at styrke og genskabe balancen i det naturlige forsvar, vores hud og vores krop. Vi undgår derfor skrappe sulfater og pH-forstyrrende produkter, men går udelukkende efter at optimere og booste de naturlige processer. Hudpleje skal ikke afrense og forstyrre, men støtte og forbedre.
I ejer sammen et modelbureau, så I kommer fra en æstetisk verden. Hvad er det bedste og det værste ved de skønhedsidealer, vi spejler os i?
Skønhedsidealer ændrer sig hele tiden i takt med samfundstendenser og kulturelle strømninger. Vi har de seneste år (heldigvis) oplevet at vores branche har ændret sig radikalt. Der er blevet rum og plads til mange flere kropsstørrelser, etniciteter og minoriteter. Vi har et stort ansvar som ejere af et modelbureau, og vi er stolte af at gå forrest med budskabet om, at der skal være plads til alle.
Hos woods_copenhagen sigter vi efter sundhed frem for perfektion, og det er også noget vi tager meget seriøst i markedsføringen af vores produkter, da sund og smuk hud kan se ud på mange forskellige måder. Derfor ser I også alle hudtyper, etniciteter og størrelser i vores kampagner.
Hvis jeres hudplejerutine skulle bestå af ét produkt, hvad skulle det så være?
Det er noget nær umuligt at vælge, men skal vi alligevel, er vi begge ret forelskede i A-vitaminets fantastiske egenskaber. Det både booster hudens regenerering og kollagenproduktion, fremmer cellefornyelsen, regulerer olieproduktionen, stabiliserer pigmentering og arbejder dybt i hudens celler for at minimere tidlige tegn på aldring. Derfor ville vi også vælge woods_ Vitamin A Treatment Cream, hvis vores rutine kun måtte bestå af ét produkt. Her er A-vitamin formuleret sammen med beroligende ekstrakter, arktisk kildevand, næringsstoffer sammen med ceramider og lecithin for en hud i balance.
Ann-Christin Lystrup, repræsentant for Røde Kors med vinderstatuetten for ’Årets Ansvarlige’, en pris som i år gik til Røde Kors.
Tina Donnerborg, Røde Kors Genbrug
For Røde Kors er fremtiden også fortiden. I hvert fald når det kommer til vores garderober. For med en butik i næsten hver en by, er Røde Kors’ genbrugsbutikker en tilgængelig tidslomme af 70’er-fløjl og farverige silker, pæn patina og denim, der har levet flere liv. Røde Kors inspirerer os alle med sin fantastiske verden af styles, der er gale, andre geniale – og har du tid til at gå på jagt, kan du gøre årtiets genbrugsfund.
Hvorfor skal vi egentlig gå i mere genbrugstøj?
Det er der mange grunde til, blandt andet at du kan finde en bred vifte af unikke og sjældne styles, der kan give din garderobe en original og personlig stil. Du kan finde tidløse klassikere eller retrofund, som du ikke ville kunne finde i traditionelle butikker. Dertil kommer, at genbrugstøj normalt er betydeligt billigere end nyt tøj. Du kan være heldig at få kvalitetstøj til en brøkdel af prisen.
En af de mest afgørende grunde til at vælge genbrugstøj er, at det er en miljøvenlig praksis. Genbrugstøj reducerer behovet for at producere nyt tøj, hvilket mindsker den samlede miljøpåvirkning. Samlet set er at gå i genbrugstøj en enkel og effektiv måde at tage ansvar for miljøet, spare penge og støtte gode formål, mens du opdaterer din garderobe med unikke fund. Det er en vinder på flere fronter.
‘One man’s trash is another man’s treasure’ lyder ordsproget – men hvordan gør man egentlig det gode genbrugsfund?
At gøre et godt genbrugsfund handler først og fremmest om at have en strategi og ikke mindst tålmodighed. Et godt råd er, at du sætter tid af, når du shopper genbrug. Jo mere tid du har, desto større er chancen for at finde noget fantastisk. Her synes jeg også, det er en god idé at være åben for at prøve noget nyt. I Røde Kors-butikkerne finder du ofte tøj fra en bred vifte af stilarter og æraer, så du kan ende med at opdage noget, du aldrig ville have overvejet før.
Sidst, men ikke mindst kan du altid spørge personalet til råds. Nogle gange har de en insider-viden om nye varer eller skjulte skatte i gemmerne. Spørg dem, om de har set noget specielt i butikken, som du kan gå på opdagelse i.
Hvad er personligt dit bedste genbrugsfund?
Jeg har gjort mange gode fund gennem årene. Lige nu er jeg på jagt efter gaver til mine børn og svigerbørn. Og jeg har allerede fundet den bedste gave til min svigerdatter. Hun bliver bare så glad! Og jeg glæder mig til at hun får den.
Hvad drømmer du om på vegne af Røde Kors-butikkerne?
Jeg drømmer om, at Røde Kors-butikkerne en dag vil blive så populære, at folk vil stå i kø om at få fat i de mest eftertragtede genbrugsvarer som autograferede vintage-t-shirts og limited edition brugte bøger – og bytte dem som var de baseballkort. Jeg håber, vi kan gøre genbrug glamourøst.
ELLE Awards 2023 x Volvo
Volvo har en ambition om at være den innovative stemme i bilindustrien inden for design, sikkerhed, ansvarlighed og det digitale. Volvo er hovedsponsor til ELLE Awards 2023 og vil gerne give ordet til nogle af de inspirerende personligheder og virksomheder, som arbejder for en bedre, mangfoldigere og mere balanceret fremtid. Dem, der innoverer inden for deres felt. I denne artikel har vi sat fokus på fem af årets nominerede til ELLE Awards, deres drømme og vejen mod mål.