Nederdelen gik til mere end det firdobbelte af sin vurdering og taler dermed ind i en klar trend i auktionsverdenen lige nu
Det ikoniske tutu-skirt fra ‘Sex and the City’ er netop blevet solgt på auktion.
Tidligere på måneden kunne man læse, hvordan ballerinaskørtet, der indgår i seriens velkendte intro, netop var blevet tilgængeligt på det amerikanske auktionshus Julien’s.
Og den vurderede pris på godt 80.000 danske kroner blev haglet ned af modeeksperter, der vurderede værdien langt højere.
Og spørger man seriens fans, er de øjensynligt enige i den analyse. Mere præcist mere end fire gange så enig. For tutu-skørtet gik nemlig for et hammerslag på – hold nu fast – 52.000$, altså 355.000 danske kroner.
Dermed en pris, der ligger sig tæt på fem gange så høj som den anslåede værdi. Og samtidig astronomiske gange fra ballerinaskørtets oprindelige værdi, da den blev fisket ud af en 5$ rodekasse af seriens stjernestylist Patricia Field i sin tid.
Salget af SATCs tutu-skørtet ligger sig samtidig i slipstrømmen af en trend, der dominerer auktionsverdenen lige nu. Nemlig salget af ikoniske items fra tidens mest hotte serier.
For nylig har HBO selv haft en finger med i spillet om at bortauktionere tøj fra succes-serien ‘Succession’, hvor købeglade kunder kunne få fingrene i alt fra Shiv Roys jakkesæt til Burberry tasken, der blev kendt som ‘ludicrously capacious bag’. Og samtidig kommer på fornavn med tidens trend ‘Quiet Luxury’, som serien er en af pionererne indenfor.
Også Netflix-serien ‘The Crown’ har givet ekstra vind i sejlene til en række auktioner af Lady Dianas kjoler, der mildt sagt også har indbragt lukrative summer.
Og mens auktioner af ‘collectors items’ tidligere har domineret fanskarer i de mere sci-fi inspirerede universer som for eksempel Star Wars, ser vi nu en bølge mod, at fans i den mere popkulturelle afdeling rask væk griber dybt i lommerne for at erhverve sig mode, der har spillet en central rolle i deres yndlingsserier.
Vi spørger dermed også os selv, hvad vi næste gang kan se komme under hammeren. Kunne det for eksempel være Emilys overdimensionerede iPhone fra ‘Emily in Paris’ eller Jennifer Coolidges hovedtørklæde, når hun i ‘The White Lotus’ skal ligne ‘La Dolce Vita’?
Vi spår i hvert fald, at der i langt højere grad bliver et marked for de ikoniske seriegarderober i fremtiden. Hvis man vel og mærke har finanserne i orden.
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.