Tivoli er aktuel med sin årlige blomster- og havefestival, hvor blandt andre Marianne Scott Eriksen udstiller sine overdimensionerede papirblomster.
Frem til den 10. september 2023 afholder Tivoli sin årlige blomster- og havefestival i deres smukke rammer, hvor et hav af florale kunstværker fylder haven.
En af dem, der har bidraget til årets festival, er blomsterkunstner Marianne Scott Eriksen, der med papir skaber livagtige og kæmpestore blomster, som var de taget ud af ‘Alice i Eventyrland’.
Med en fortid som designer, valgte Marianne Scott Eriksen for godt ti år siden at bytte moden ud med papir, og her var det en installation til ELLE Awards i 2015, der blev starten på hendes nye karriere som papirkunstner.
Vi har talt med kunstneren op til afsløring af hendes kæmpemæssige værk, der kan opleves på 1. sal i Rotunden på siden af Koncertsalen i Tivoli sammen med en række andre blomsterinstallationer fra forskellige kunstnere.
Hvad er tanken bag værket?
“Tankerne bag er i virkeligheden at sætte mig selv fri og løsne min egen kreativitet. Så der er egentlig ikke et bestemt koncept, men jeg har freestylet inden for en fast farvepalette og lavet det, jeg synes var sjovt at lave. Der er 35 blomster, der har en 70-80 centimeter i diameter. Når man skal lave så mange store blomster, er man nødt til at tune ind i et flow, hvor man kan arbejde lidt i en tidløs lomme. Det, der sker, når man slipper, er, at man bliver mere produktiv og kreativiteten vælter frem. Den skal der ikke være bånd på, for så sprudler den ikke som dens natur er.”
Hvorfor havde du brug for at sætte dig selv fri?
“Jeg har arbejdet så hårdt og målrettet, siden jeg lavede værket til ELLE Awards for 8 siden. Jeg har insisteret på at ville leve af det her, så jeg har arbejdet psykopathårdt. I foråret tog jeg en pause og rørte ikke en saks for første gang siden 2015. Der lovede jeg mig selv, at jeg skulle huske at nyde og stole på, at jeg godt kunne arbejde frit, uden at skulle præstere noget genialt hver gang, men i stedet se, hvad der skete, hvis jeg slap presset på mig selv. Det havde jeg lyst til at eksperimentere med. Så mit eneste dogme var at holde mig til nogle få farver.”
Hvad har det betydet for dit nye værk?
“Jeg kan godt se, at det er blevet noget andet. 75 af de blomster jeg har lavet gennem tiden, har været rosa og lyserøde, og det havde måske bidt sig lidt fast. Men her har jeg tænkt i nye baner med primærfarver og andre farver, og det i sig selv har et helt vildt udtryk. Det er det største, mest farvestrålende, jeg nogensinde har lavet.”
Hvad håber, beskuerne får ud af værket?
“Jeg håber, at folk bliver glade for at se noget, der er så pisseflot og overraskende. Man tænker ikke, blomster kan være så store. Så jeg håber, folk tager nogle smukke billeder af dem selv, for det gør en glad at stå foran sådan noget smukt. Alle, der gerne vil have fede selfies, skal have taget billeder foran den væg.”
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.