Hvor er tyngdekraften henne i denne kreation?
Filmfestivalen i Cannes er altid leveringsdygtig i fabelagtig mode, men det er som om, at i år har været på et niveau for sig.
Fra Julia Fox’ transparente kavalkade til Jennifer Lawrence atypiske skovalg til sin højrøde gallakjole og Dame Helen Mirren med violet hår, har den sydfranske festival været et festfyrværkeri af couture – og vi elsker alt ved det.
Men vi måtte alligevel blinke to gange, da modellen Elsa Hosk ankom til premieren på ’La Passion De Dodin Bouffant’ i en kjole, der fik os til at tvivle på alt fra tyngdekraft til vores egne synsevner.
Ved første øjeblik er der nemlig tale om en klassisk gallakjole – ikke ulig den, som vi kender fra Disney-eventyret Askepot – i en lyseblå nuance. Men ved nærmere eftersyn, er alt ikke helt som det burde være på kjolen. Noget er mildest talt skævt.
Kjolens overdel er nemlig frigjort fra torsoen og sat i en vinkel, så det ligner, at den der har den på, er en påklædningsdukke, hvorpå papirkjolen er pålagt skævt.
Kjolen er fra de kreative genier Viktor & Rolfs SS23 couture kollektion, som har navnet ’Late Stage Capitalism Waltz’, og som designerne selv beskriver som en absurd vinkel på balkjoler til det 21. århundrede. Vi kunne ikke have beskrevet det bedre selv.
Selv skrev Hosk på sin Instagram, at hun var ”dybt beæret over at bære sit yndlings couture-stykke (for første gang på den røde løber) fra den mest geniale balkjole-kollektion fra @viktorandrolf”
Hun fortsatte: ”Da jeg så kjolen komme ned af deres catwalk, var jeg solgt over, hvordan kjolen i bevægelse kunne se både surrealistisk, smuk og grim ud på samme tid, og det var ikke bare mageløst, men mindede mig også om ikke tage moden for seriøst. Jeg vidste, at dette var kjolen. Det er som en dekonstrueret rock’n’roll version af den første kjole, jeg havde på nogensinde i Cannes, og som jeg elskede. Bravo til teamet, og tak for at jeg måtte være her, Cannes, og tak til alle, som inspirerer med deres egen stil og personlige kreationer.”