Det brand som Karl-Oskar Olsen og Brian SS Jensen startede i 2002, har i dag designkræfter fra de store internationale modehuse Balenciaga og Burberry. Wood Wood er blevet voksen, og sådan her skal du se ud næste halvår, hvis det står til dem.
“Wood Wood kan ikke udelukkende beskrives som et mærke. Det handler i lige så høj grad om stil og attitude, der tager afsæt i vores opvækst med ønsket om konstant udvikling. I hver kollektion udforsker vi elementer fra high-end og undergrund for at skabe vores helt egen æstetik.”
Sådan beskriver Karl-Oskar Olsen, medstifter og tidligere kreativ direktør af Wood Wood, sit brand på deres hjemmeside. Og det er også sådan, de fleste kender til brandet – eller skulle jeg sige kulten Wood Wood.
Helt personligt var den nu lukkede butik på Krystalgade i København et uundgåeligt stop for en jyde, som undertegnede, når jeg førhen aflagde hovedstaden et besøg.
Det var her, jeg for første gang mødte brands fra den store vide verden, jeg ikke tidligere havde kendt til. Faktisk kom jeg så ofte, at jeg endte med at drikke kakao med salgspersonalet, og derved følte mig som en lillebitte del af det kæmpestore fællesskab, der er skabt. Alt imens jeg fik stillet min modesult, om end pengepungen ikke var til at tømme hylderne.
Nok om mig. Og dog. For da jeg indtog galleriet Simian på Kay Fiskers Pl. 17 onsdag til Wood Woods AW23-show, så var det ikke kun spørgsmålet om, hvorvidt dette galleri egentligt var tiltænkt en cykelkælder til den nærliggende metrostation, men også, hvad Wood Wood egentligt er blevet til i dag?
Hvem er personen, der bærer deres DNA? Det er i hvert fald ikke de hættetrøjer med perler på lynlåsen og forskelligt farvede
prikker, jeg købte, da jeg gik i folkeskole i 00’erne.
Wood Woods AW23-showet var bygget op omkring et set-design gjort i tagpap, der mest af alt mindede om en form for
havestue med dårligt ind- og udsyn. På en måde føles det hjemligt. Et koldt og goldt hjem, that is.
Allerede her får jeg et delvist svar. Wood Wood er ikke blødsødent eller romantisk. Det er skarpt, ungt og karakterfuldt. Måske endda et levende, konstant ungdomsoprør?
Allerede med showets første look starter en tendens, der fyldes på resten af showet.
Ikke bare på flere looks, men også på hvert enkelt – nemlig en klassisk rulam, der hverken er klippet eller farvet, men blot står helt rå i sit udtryk.
Der er også et genialt tætsiddende nylonsæt, detaljer som læderhandsker, cowboy-støvler, vamsede huer med ører og denim i den der helt rigtige 00’er-vask.
For ikke at tale min personlige favorit, jeg vælger at tolke som en homage til de føromtalte hættetrøjer fra min folkeskoletid: En similistensbesat ryg, der giver et overraskelsesmoment, jeg ikke havde forventet. Og som jeg skal bede om nu. Tak.
Og der er helt klart tale om en ny dagsorden, der allerede blev påbegyndt til brandets SS23-show, hvor de nye designkræfter med baggrund hos bl.a. Balenciaga og Burberry rigtigt tog fat og satte retningen for, hvordan Wood Woods fremtid ser ud.
Det store spørgsmål er, hvorvidt at den kernekunde, brandet har appelleret til igennem mere end 20 år, kan følge med, eller om de nye kunder overtager magten. Det må tiden vise. Jeg glæder mig til at se, hvor det ender.
Se hele Wood Woods AW23-show her: