Modeugen

Kristian Hindø-Lings anmelder: Er modeshowet en nødvendighed i 2023? Ikke for dette nye talent

- 01/02/2023

STAMM har siden 2022 sat en tyk streg under, hvor vigtig en dynejakke er gennem sin Instagram-profil. Tirsdag under modeugen ramte første model STAMMs catwalk. Om det var nødvendigt for brandets fremtid, giver Kristian Hindø-Lings sit bud på i denne anmeldelse af showet.

Kristian Hindø-Lings, der er stylist og indkøber hos Magasin, anmelder STAMMs show under den københavnske modeuge. 

Hvordan lykkedes det egentligt nye brands at præsentere deres første show i et set-up som Zalando Sustainability Award? Et koncept, der beskrives som ”kernen i partnerskabet mellem Zalando og CPHFW, hvor brands, der driver positive forandringer hyldes”.

Konceptet er åbent for designere fra hele verden, og i år er Elisabet Stamm, udvalgt som finalist. Hun viste sit show tirsdag formiddag i Sydhavn i København.

Et modeshow er det sted, hvor scenen sættes for kollektionen.

Det er her, vi skal forstå, hvordan rammen har set ud for det tøj, der om seks måneder hænger i vores yndlingsbutik og forhåbentligt influerer nogle af de valg, vi tager hver morgen, når vi vælger vores tøj.

Det gør en gæst, som jeg i hvert fald. Jeg tænker over hvilke drømme og ambitioner designeren har haft, når jeg sætter mig på min tildelte plads. Er ambitionen at ændre noget ud fra et bæredygtigt perspektiv, en farve eller noget helt tredje?

Men kan man lykkedes med at vise, hvem man er, i en ramme, der er så sat på forhånd og kommerciel, som denne?

Foto: Imaxtree

Designeren Elisabet Stamm, der står bag brandet STAMM, er en del af Zalando Sustainability Awards. Faktisk er hun finalist, og det er netop derfor, hun viser show i dag.

Igennem sin Instagram-profil har hun formået at skabe momentum i et fælleskab, som mange brands kun tør drømme om.

Her har viser hun alt fra musikere og danske topmodeller til farmor STAMM – hver og én i de nærmest ikoniske, svulstige jakker fra mærket, hvis fyld ovenikøbet er bæredygtigt og består af RDS-certifceret dun eller kapok. Gerne med et snart lige så ikonisk velourjoggingsæt indenunder fra samme kyndige hånd.

“Kan man lykkedes med at vise, hvem man er, i en ramme, der er så sat og kommerciel, som denne?”

Foto: Imaxtree

Og det er særligt overtøjet, der fylder hos STAMM.

Det virker nemlig som om, at brandet udspringer fra en vellykket og ægte kærlighed til netop denne kategori, hvor særligt nøglesilhuetten er konstrueret i et mønster, som STAMM kalder ‘Fly’, hvor ærmekonstruktionen er signaturen, der inviterer til bevægelse og komfort. En silhuette, du vil se igen og igen på STAMMs føromtalte Instagram.

Og hvis du spørger mig, så skal hun bare blive der i det kontrollerede univers. På Instagram.

“Igennem sin Instagram-profil har hun formået at skabe momentum i et fælleskab, mange brands kun tør drømme om”

Jeg startede denne anmeldelse med et spørgsmål: ”Hvordan lykkedes det egentligt nye brands at præsentere deres første show i et set-up som Zalandos?”.

Det korte svar: Det lykkedes ikke.

Og dette er altså på trods af, at denne føromtalte ramme passede overraskende godt til netop det, Elisabet Stamm præsenterer på sin Instagram.

Vi sidder omkring en geometrisk formation af gule baner med spejlblanke gulve. I loftet er der højtalere og en skærm, der viser en alien, der senere også går igen på tøjet. Rummet er stort, industrielt og koldt, men rammen er fyldig. Det er farverigt. Det er skarpt, men blødt på samme tid.

Så hvad er det, der gjorde, at det ikke fungerede?

Foto: Imaxtree
Foto: Imaxtree

Modellerne var diverse som #StammFam er det, når det er bedst. Og kollektionen fejlede ikke synderligt. Faktisk vil jeg gå så langt at sige, at Elisabet Stamm er kvinden, der har lavet denne sæsons flotteste overtøj. Og det er altså sagt på første dag af en nyligt påbegyndt modeuge.

Når det sidder i skabet, så sidder det lige der, hvor det skal og gælder altså både de smukke læderjakker med patchwork, de finurlige dynejakker og STAMM-”klassikeren”: dynejakken besat med similisten.

“Hvis du spørger mig, så skal hun bare blive i det kontrollerede univers. På Instagram”

Problemet ligger i autenciteten. Det er næsten umuligt, og her skinner det desværre igennem, at der er tale om en pakkeløsning, som har gjort det muligt for Elisabet Stamm at realisere sine drømme.

Og hvis du spørger mig, så var de drømme meget mere lyserøde på hendes Instagram-profil, hvor hun allerede gør så godt.

Her præsenteres man for kampagner, der kunne være fra internationale modehuse, et lige så smukt cast og mit personlige favorit-input: videoer af bedsteforældre, der prøvekører nye designs. Hallo? Hvem skal bruge et modeshow, når man kan få alt det på Instagram?

Måske jeg æder min gamle hat næste år, hvis STAMM viser show i mere personlige omgivelser.

Indtil da, vil jeg glæde mig over den oplevelse, jeg kan få i mine trygge rammer ved bare ét klik på Instagram.

Foto: Imaxtree

Se hele STAMMS AW23-show her:

Læs ogå

Tirsdagens bedste streetstyle fra Københavns modeuge