Modeugen

Alle taler om Coperni: Her er alt, du skal vide om det mest omtalte modebrand lige nu

- 09/10/2022

Mød den franske design-duo, der gik viralt med en spray-paint kjole på Bella Hadid under modeugen i Paris, om som i øvrigt har fans som Hailey Bieber, Doja Cat og castet fra 'Euphoria'.

Denne artikel blev bragt i ELLEs september-nummer, inden Coperni overraskede alle med deres spray-paint kjolestunt under SS23-modeugen i Paris. Det kan du i øvrigt læse om her

’Hot girl summer’ er ovre, og de hotteste tøser var alle klædt i Coperni. Vi kan takke det parisiske brand for genopstandelsen af Y2K-bølgen med alle dens sexede undertoner og kendetegn som modige og ultrakorte kjolekanter, der oser af selvsikkerhed, gennemsigtige materialer, enkel skrædderkunst, dramatiske crop-tops og… en provokerende lille taske i håndblæst glas med djævlehorn.

Tasken havde sin debut over armen på Gigi Hadid til Copernis AW22 show, og var skabt i samarbejde med det pulserende glasbrand Heven. Samarbejdet sendte Coperni i katapultfart ud i æteren, fra at være et modeinsiderbrand til at gå viralt – med lidt hjælp fra Kylie Jenner, Doja Cat og Kim Kardashian.

”Vi regnede ikke med at den ville blive så stor en succes fordi den er så skrøbelig,” siger Arnaud Vaillant, der er medstifter og CEO for Coperni. ”Det er nærmere et lille kunststykke. Men det var stort, da Kylie bar den, og der er mange kendte, der er besatte af den nu.”

Foto: Zoe Joubert, Cody Lidtke og Imaxtree

En version af Copernis ‘Swipe’-taske i glas blev præsenteret på A/W 2022-catwalken, og den upraktiske, men ultrachikke taske har allerede fået ikonstatus og er båret af flere kendisser.

HELT I TRÅD MED TIDEN
En taske i glas er den perfekte metafor for det, Coperni står for: et delikat miks af teknisk innovation og parisisk raffinement. Brandet blev skabt af Vaillant og Sébastien Meyer, der mødtes som modestuderende på Modart International i Paris.

”Det var kærlighed ved første blik,” siger Vaillant. ”Sébastien studerede design og jeg læste forretningsledelse, så det at arbejde sammen kom helt naturligt. I mode har man brug for både det pragmatiske og magiske aspekt.”

Den perfekte kombination har medført, at Coperni er blevet en insiderfavorit i modekredse – og magien skinner igennem gang på gang, når de formår at kanalisere den aktuelle zeitgeist gennem det, de skaber.

”Under Covid lod vi vores shows vise det, de unge savnede. AW21 var en hyldest til fester og at stadse sig ud på sexet vis, og til SS22 skruede vi helt op for eskapismen – det var som at tage et psykedelisk trip og bare nyde at være i live,” siger Vaillant.

Faktisk er Meyer og Vaillant i så høj grad på samme frekvens med øjebliksstemningen i samfundet, at deres AW22 show var som et spejlbillede af hit TV-serien ‘Euphoria’ – helt tilfældigt.

”Ungdommen led virkelig under pandemien, så vores AW22 show var et nik til dem, og reflekterede tiden, hvor man bliver voksen. Settet var en ’high school’ med skabe langs runwayen (som dem man ser på amerikanske film, red.). Konceptet var perfekt timet med at Euphoria gik amok,” fortæller Vaillant.

Meget passende er ‘Euphoria’-stjernerne Zendaya og Alexa Demie fans af brandet, og en mini-baguette version af Copernis ’Swipe’-taske dukkede også op i serien.

Foto: Zoe Joubert, Cody Lidtke og Imaxtree

Copernis design er bl.a. at spotte i hit-serien Euphoria.

HIGH TECH MØDER FRANSK SKRÆDDERKUNST
Vaillant og Meyer har trådet deres nåle hos Balenciaga, Chanel og Courrèges, hvor de blev udnævnt som co-Creative Directors, inden de lancerede deres eget brand i 2019, som de kalder et futuristisk, ’techno-chic’ mærke.

”Coperni er opkaldt efter renæssanceastrologen Kopernikus, og er inspireret af videnskab, innovation og teknologi,” siger Vaillant.

Det bekræfter brandets kult-taske ’Swipe’, der er opkaldt efter iPhone-funktionen ’swipe to unlock’, samt SS21-kollektionen med tøj skabt i antibakterielle materialer direkte afledt af Covid-19, og en kampagne skudt i ’extended reality’; en nyskabende teknologi, der kombinerer virkelige og virtuelle miljøer, som tilsammen skaber en flerdimensionel oplevelse.

Og side om side med det teknologiske spor løber designernes passion for klassisk, fransk skrædderkunsthåndværk.

”Vi elsker elegance, skrædderarbejde, smukke snit og broderi. Coperni er en cocktail af det hele,” fortæller Vaillant.

Foto: Zoe Joubert, Cody Lidtke og Imaxtree

Backstage til Copernis A/W 2022-show.

Brandet giver også ordet sexet en ny, moderne accent ved at skabe tøj, som kvinder let kan se sig selv i.

”Bærbarheden i tøjet har været alfa-omega fra dag ét,” fortsætter Vaillant. ”Vi vil bidrage til, at kvinder føler sig kraftfulde, men vi vil omvendt ikke have, at de skal føle sig udklædte. Det betyder, at vi skal bringe kreativiteten til live på funktionel manér.”

Med inspiration fra de kvinder, der er i deres omgangskreds såsom stylist Helena Tejedor, model Mica Argañaraz og typer som Eve Jobs, Bella Hadid og Nina Kraviz oversættes den kreative funktionalitet til gennemtænkte, dekonstruerede blazere, skræddersyede cargo-bukser, gennemsigtige lag og snoede jakker med udskæringer – elementer, der kan bruges på arbejdet og direkte videre til middag i byen.

”Vi ønsker at vores tøj skal nå ud til så mange mennesker som muligt. Jeg elsker, når min mor lægger ordre på en frakke, eller når min yngste søster køber et miniskirt. At se en kvinde på gaden i Coperni er den mest givende oplevelse,” fortæller Vaillant.

Med det in mente er tilgængeligheden naturligvis også en faktor (med undtagelse af tasken i glas, forstås).

”Alle vores veninder er omkring 30 år. Vi vil have, at de skal kunne købe et item fra Coperni uden at skulle vente på, at det kommer på udsalg.”

Kvaliteten ligger i den ende af skalaen, der falder under ’high end luxury’, men prisen er mere imødekommende: Den populære ’Swipe’-taske starter fra omkring 3.000 kr., mens en top, som Rihanna for nyligt er spottet i, koster omkring 2.000 kr.

Hvorom alting er, ser Vaillant og Meyer værdien i at tage lidt let på tingene. Vaillant siger: ”Stringens er vigtigt, men det er også vigtigt at se humoristisk på tingene. Vi redder jo ikke liv, vel? Så lad os have det sjovt.”

Læs ogå

Kanye i en mudderpøl, et ikonisk modeøjeblik og Cher på catwalken: 7 højdepunkter fra modeugen i Paris