Der er åbenbart ingen grænser for, hvad luksusmærket kan sætte sit logo på. Nu har endnu flere af deres nye produkter fået internettet op i det røde felt.
Er der et brand, der igennem året har fyldt spalterne på internettet – også her på ELLE.dk – og skabt både beundring og forargelse, er det luksusmærket Balenciaga.
Mærket, der er ledt af den kreative direktør Demna, er populært som aldrig før og formår gang på gang at skabe sko, tasker og tøj, der lynhurtigt ryger til tops på mange modeelskeres øneskelister.
Om så det drejer sig om minitasken ‘Hourglass’, højtalertasken i samarbejde med danske B&O eller nogle helt særlige luksus-Crocs, så er brandet flere gange gået viralt med sine vilde, og ofte meget dyre, påfund.
Brandet har før været i internettets søgelys, da de lancerede et par øreringe, der bogstaveligt talt var en sløjfe bundet af et par snørebånd. Det i sig selv er måske ikke nok til at forarge, men det var prisen på de enkle øreringe til gengæld: for i bedste Balenciaga-stil var prisskiltet selvfølgelig tilpasset brandets høje popularitet, og derfor kostede de cirka 1.450 kroner.
Og øreringene er langt fra de eneste produkter fra mærket i år, der har fået internettets kritiske stemmer til at slå øjnene ekstra op. Et vamset badehåndklæde til 23.000 kroner, der blev fremvist under brandets ekstravagante stormshow under Paris modeuge tilbage i februar, har også været genstand for både undren og diskussion.
Til selvsamme show blev der også fremvist en taske, der til forveksling lignede en helt almindelig sort skraldepose, men som selvfølgelig var udført i kalvelæder og med et prisskilt på godt 13.000 kroner.
Et påfund, som siden er blevet er latterliggjort på både Instagram og TikTok på samme måde, som brandets efterhånden famøse efterligning af Ikeas ikoniske blå pose blev, da de lancerede den i 2017 i en læderversion til godt 14.500 kroner.
Og det ser ud til, at der er noget med aparte tasker hos det populære modebrand. For under deres show til modeugen i Paris i sidste uge, hvor hele catwalken i øvrigt var en stor mudderpøl, som modellerne skulle kæmpe sig igennem, blev endnu en Balenciaga-taske fremvist.
Denne gang var det en taske formet som en chipspose fra mærket Lay’s.
Det er endnu ikke meldt officielt ud, hvad det kommer til at koste, hvis man vil spankulere rundt med en chipspose som taske, men ifølge Instagram-profilen Diet Prada, der følger modeverdenen tæt og har over tre millioner følgere, rygtes prisen på tasken til at være omkring 13.000 kroner.
Til sammenligning koster en helt almindelig pose Lay’s 28 kroner.
Sammenlagt har alle disse items fået flere internetbrugere til at spekulere i, om Balenciaga i virkeligheden er mere et socialt eksperiment end et almindeligt modebrand: For hvor langt er vi villige gå, og hvor mange penge er vi villige til at betale for at kunne bryste os at eje noget med et populært logo på?
Vi glæder os i hvert fald til at se, om chipsposer bliver den nyeste it-accessory.