Tirsdag viste Mia Kappelgaard sin første kollektion som kreativ chef for Lovechild 1979 til modeugen i København. Vi snakkede med designeren op til sin debut for brandet for at høre om hendes inspirationskilder og vision for brandet.
Der var smukke silhuetter med moderne snit, som vi kender dem, da Lovechild 1979 tirsdag præsenterede sin spring/summer 2023-kollektion i gården på Thorvaldsens Museum under den københavnske modeuge.
Men der var også noget, der ikke helt var, som det plejede – fx var der skruet lidt mere op for sporty detaljer og farverige indslag end normalt.
Det var der en god grund til, for det var allerførste gang, at brandets nye kreative chef Mia Kappelgaard præsenterede en kollektion for Lovechild 1979, siden hun overtog roret fra grundlægger Anne-Dorthe Larsen.
Derfor var der også lidt nerver på, da vi snakkede med designeren dagen inden hendes første show for brandet.
Her forklarede hun, hvordan hun vil sætte sit præg på det danske brand, hvad der er særligt for Lovechild 1979, og hvordan hun finder inspiration.
Hvad gør Lovechild til noget helt særligt for dig?
“Lovechild 1979 har altid haft en fantastisk energi over sig. En meget dynamisk energi, som har noget med grundlæggeren Anne-Dorthe at gøre. Det er en energi, som når hele vejen ud i brandet og deres shows. En feminin energi, der er jordnær og aldrig bliver for overdressed. Og så er der noget kontemporært over Lovechild 1979, men som aldrig bliver kedeligt med masser af små highlights og meget dragende items.”
Hvordan vil du sætte dit præg på Lovechild?
“Både Anne-Dorthe og jeg har begge to en meget dynamisk energi, så det vil jeg gøre alt for at føre videre. Samtidig har vi internationale ambitioner for brandet, som jeg med kollektionerne skal sørge for at sikre os, men selvfølgelig uden at miste vores DNA.”
“Det vil jeg gøre ved at gå helt ned i detaljer som længder, farver og materialer, der jo kan variere meget fra marked til marked. For eksempel er man i Tyskland af en eller anden særlig grund ikke specielt glad for lilla, mens orange er en svær farve i Holland. Det er blandt andet sådan noget, vi skal have for øje for at nå vores ambitioner”
Hvad er din største inspirationskilde?
“Jeg har som regel et meget bredt udsyn, men alligevel ender jeg næsten altid med at kigge tilbage på forskellige møbelklassikere og fotografer. Det er tit formgivning og design andre steder end i beklædning, jeg bliver tiltrukket af. Helt grundlæggende er den danske designarv meget indgroet i mig, hvorfor jeg ofte vender tilbage til den. Og den har jo heldigvis stadig sin berettigelse.”
“Det særlige ved dansk design og ‘mid century modern’-stilen er, at den er grafisk og minimalistisk, men samtidig også meget kropslig og organisk. De kvaliteter har Lovechild 1979 også for mig med fine, subtile farver tilført et sjovt element. Ligesom møbeldesigneren Finn Juhl, der primært arbejdede i træ tilført farvede accenter.”
Har du et stykke tøj fra den nye kollektion, som du er særligt stolt af?
“Hvis ikke jeg kan vælge hele kollektionen, må det være åbnings-looket med den oversize dobbeltradede vest, som har en underspillet power. Den skriger ikke, men detaljegraden i materialet og konstruktionen er resultatet af hårdt arbejde, der virkelig har givet pote.”