ELLEs moderedaktion anmelder i denne uge shows til den københavnske modeuge. Her er det Cecilie Ingdal, der skriver om Mark Tan.
Første gang, vi på ELLE for alvor fik øjnene op for Mark Kenly Domino Tan, var, da Medina ankom til ELLE Style Awards-debuten i Skuespilhuset i København i 2013. Medina var hottere end hot; kæreste med Christopher og overshinede selskabet i sin minimalistiske sort/creme kjole med lange ærmer, overdel i sort med diskrete udskæringer ved maven og cremefarvet lys underdel. Siden har den talentfulde designer imponeret den danske og internationale modescene med sine skarpe snit, enkle silhuetter, modige materialevalg og tydelige referencer til sit asiatiske ophav.
Om sin æstetik og forhold til tøj udtalte han for nyligt til Dossierdanmark.dk:
“Min æstetik har rødder i mit levede liv og mine forældres forskellige kulturer. Den asiatiske kultur træder klart mest frem i forhold til min farmor. Hun havde én type kimono, som hun fik lavet i forskellige materialer. Fra hendes kimono har jeg videreført et blomstermotiv, der går igen i flere af mine styles. På samme måde har jeg taget det at have en uniform med mig. Mit tøj hænger i sæt, og jeg gider ikke bruge mere end otte sekunder på at tænke over, hvad jeg skal have på om morgenen.”
I går viste Mark Tan så sit bud på efteråret anno 2022 i smukke rammer på Statens Museum for Kunst.
Luksuriøse frakker i uld, som han mestrer til perfektion, var et naturligt omdrejningspunkt sammen med de perfekt fittede jakkesæt, som vel nok nærmest er blevet hans kendetegn. Der var masser af elegant lag på lag i stylingen, og fokus på taljen, der gav de voluminøse silhuetter et feminint touch.
En lille jakke i nylon, en spanskinspireret lang nederdel i sort, et par oversize cremefarvede bukser i boucle og plisseringer a la Issey Miyake var en cool tilføjelse til en ellers på mange måder klassisk Mark Tan-kollektion, hvor designeren endnu en gang slog fast, at han kan skrædderkunsten til perfektion.
Se udvalgte looks fra kollektionen her: