Hvilke brands rammes af Phoebe Philos comeback? Vi spår
Af Nikita Hoffmann Andersen - 12/07/2021
Home / Mode / Hvilke brands rammes af Phoebe Philos comeback? Vi spår
Den franske designer, Phoebe Philo, der forlod Céline (dengang der stadig var apostrof) i 2017, vender snart tilbage med brand i eget navn, og mon ikke der er en designer eller to, der i modsætning til hele Instagram ikke er begejstrede. Vi spår hvem, der rammes af Phoebes comeback.
Phoebe Philo er tilbage! Den 48-årige britiske designer, der nærmest opnåede kultstatus, da hun sad ved det kreative ror hos (old) Céline vender endelig tilbage til modebranchen efter en fire år lang pause. Det skriver blandt andre The Business of Fashion den 12. juli 2021.
Denne gang bliver det ikke som kreativ direktør hos et stort modehus, men derimod som ejer af sit eget tøj- og accessory-brand – økonomisk bakket op af det franske multinationale konglomerat af luksusvarer, LVMH, der også står bag Celine (i dag uden apostrof).
Mens hele Instagram, der jo er et mekka for modeelskere, holder like-knappen og hjerterne i bund over den gode nyhed, kan det umuligt være alle, der er lige begejstrede over Phoebes comeback. Hvor hvem kommer det til at gå udover?
Idet der er tale om den enormt ankerkendte og roste Phoebe Philo herself, vil vi i princippet sige alle. Men der er selvfølgelige nogle brands og kreative direktører, der nok ryster en lille smule mere i designerbukserne end andre lige nu.
1. The Row
Der er for eksempel ingen tvivl om, at old Céline-kvinden blandt andet vendte snuden (og Dankortet) mod Mary-Kate og Ashley Olsens The Row, da Philo forlod det franske modehus i 2017. De enkle snit, klassiske designs med overraskende og moderne tvists og eminente håndværk er nemlig bare nogle af fællesnævnerne hos det gamle Céline og The Row.
Men siden Philo forlod Celine i 2017 er der også kommet en ny spiller på banen.
2. Bottega Veneta
Daniel Lee overtog i 2019 det kreative ror hos Bottega Veneta, og det er næppe gået din næsetip (eller dit Instafeed … eller din bankkonto) forbi, at det mildt sagt har været og er en succes.
Ved første øjekast minder Philo og Lees design måske ikke umiddelbart om hinanden, men så alligevel … Grafiske snit, uforudsete cutouts, leg med dimensioner og rene linjer. Jo jo, Lee skal tænke hurtigt nu, hvis han vil beholde titlen som talk of town-designeren.
Et tredje brand, der helt sikkert har holdt krisemøde ovenpå nyheden om Phoebe Philos vej tilbage, må være det tysk funderede Jil Sander.
De maskuline vibes med et feminint tvist – og især brandets lædervarer, som for eksempel tasker, er eksempler på overlap, der må ende i benhård krig, når Philos nyeste designs er klar.
Præcis hvornår, vi kan glæde os til at trykke ‘add to basket’ på Phoebe Philos første kollektion i eget navn, vides endnu ikke, men vi sidder selvfølgelig på kanten af stolen indtil da og følger udviklingen.
Mens du venter, kan du jo scrolle igennem galleriet herunder, der viser forskellen på Philos (old) Celine og Hedi Slimanes nye. Slimanes debutkollektion for Celine skred ned af den parisiske catwalk under S/S 2019-modeugen, og her blev det for alvor manifesteret, at den dengang 50-årige franskmand havde en lidt anden vision for det over 70 år gamle modehus, end sin forgænger Phoebe Philo.
Hvor Philos design var skødesløst, minimalistisk og sofistikeret, var Slimanes stramt, skinnende og festklart. Taskerne fik et gedigent ansigtsløft, solbrillerne blev skarpe og kjolerne fyldt med glitter. Mens Phoebe aldrig klædte kvinder udfordrende, gik Slimane i den modsatte grøft. Kjolerne blev korte, kavalergangen dyb og i det hele taget er der ingen tvivl om, at Celine-kvinden ifølge Philo og Celine-kvinden ifølge Slimane går til ret forskellige fester.