Svenske House of Dagmar er netop kåret som vinder af Zalando Sustainability Awards. ELLE Runway har talt med Karin Söderlind, en af de tre søstre bag brandet, om deres syn på, hvad bæredygtighed anno 2021 betyder i mode-regi.
Karin Söderlind er et stort smil. For under 30 minutter siden fik hun, sammen med sine partnere og søstre, Kristina Tjäder og Sofia Wallenstam, nyheden om, at deres fælles brand, House of Dagmar, har vundet den nye Sustainability Award, der er blevet lanceret af Zalando under modeugen i København netop nu.
”Jeg er meget overvældet,” siger Karin Söderlind, og smiler ind i kameraet over Zoom.
House of Dagmar, der blev stiftet i 2005 af de tre søstre, er indbegrebet af svenske design, når det er bedst. De skaber sofistikerede styles, med en underspillet omhu for detaljer, der skiller sig ud uden at dominere, og som ikke lader sig påvirke af trends. Dertil kommer et fokus på at producere så bæredygtigt som muligt, som er fundereret helt ind i brandets dna.
Læs også: Q&A med Baum und Pferdgarten
Netop grundet den tidløse tilgang til design og det omhyggelige arbejde med materialer og bæredygtig produktion har gjort, at House of Dagmar landende på Zalandos radar, da finalisterne til den første bæredygtighedspris skulle findes. Prisen er sat i stand for at opfordre modebrands til at udforske alternative tilgange til design og produktion, der til sammen kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Og det arbejde ligger bestemt ikke House of Dagmar fjernt for, selvom processen ikke er uden udfordringer.’
”Den største udfordring (ved at designer bæredygtigt, red.) er at finde de rigtige materialer og metervarer. I vores research har vi fundet ud af, at 71% af vores CO2-udledning kommer fra materialerne, så det er på det område, at vi kan gøre den største forskel, ved at erstatte de mere belastende materialer med bæredygtige alternativer. Det er dog ikke alt, der er lige til i denne proces: Hvis man eksempelvis vil have et materiale med glimmer i, er det meget svært at finde, da glimmer i sin grundform ikke er bæredygtigt. Så man er nødt til at tilpasse sig de vilkår, og det har klart været en udfordring at skabe en kollektion, der er modemæssigt interessant samtidig med at den er bæredygtig,” siger Karin Söderlind.
Men det er ikke udelukkende på materialesiden, at House of Dagmar tænker bæredygtigt.
”Ligesom det kan være en udfordring med materialerne, lige så meget er det en udfordring med designet. Vi er uddannede i at designe trendy og i at skabe trends, men i House of Dagmar-regi er vi nødt til at gøre det modsatte. Vi lader trendsne passere og prøver at skabe et moderne univers, der stadig er tidløst og hvis styles kan bruges i mange år. Målet er at man skal kunne tage vores tøj på 10 år fra nu og stadig føle sig moderne og nutidig. Så det er også en udfordring at skabe bæredygtigt design ud fra et tidsperspektiv,” fortæller Karin Söderlind.
Når det kommer til bæredygtighed, og særligt i modebranchen, er det ekstremt vigtigt at kunne dokumentere sine bæredygtige initiativer, og ikke blot fortælle hvad man gør. Derfor har House of Dagmar i nu tre år målt deres CO2-aftryk, som de bruger i deres eksterne bæredygighedskommunikation, og for at blive klogere internt i, hvad deres produktion rent faktisk koster. Målet er at blive CO2-neutrale inden 2025.
Og nu til moden, for det er jo trods alt modeuge, hvor House of Dagmar er en del af den officielle modeuge-kalender, som i år er udelukkende digtital. ”Vi havde virkelig glædet os til at komme til København og hilse på alle og præsentere fysisk – det har vi længtes efter – men vi den model måtte vi gentænke,” siger Karin Södermalm.
House of Dagmar producerede, ligesom alle de øvrige brands, der viser deres kollektioner under CPHFW denne sæson, en præsentationsvideo. ”Det var faktisk en sjov produktion at lave, fordi den er så bæredygtigt produceret. Der var ingen, der rejste for at lave produktionen, kun kollektionen, der blev sendt til London, hvor modellen og fotografen bor. Vi havde et allerede herboende fototeam i København, der tog location-billederne til videoen, og et online AR-produktionsselskab (argumented reality, red.), der klippede det hele sammen. Det er en sjov måde at vise, at vi stadig er i København under modeugen, selvom vi ikke kunne være der fysisk,” siger Karin Söderlind.
Hendes favoritlook fra kollektionen er et beige tone-i-tone-look bestående af gamacher og taljeret jakke.
Læs også: Backstage til Lovechild 1979 med ELLEs Styling Editor Agnes Buch
Som vinder af Zalando Sustainability Awards har House of Dagmar vundet et legat på 20.000 euro, samt et samarbejde med Zalando om at producere en eksklusiv kollektion til sitet. Kollektionen skal udforske bæredygtige løsninger inden for design og materialer, produktionsprocesser, teknik og grøn sporing.
Men hvad mon House of Dagmar har i sinde at skabe i capsule kollektionen?
” Det må være en overraskelse. Vi får se,” siger Karin Söderlind.
… og indtil da kan du se nærmere på House of Dagmars AW21 kollektion i galleriet nedenfor.