Home / Mode / Shopping / Her er de mest kopierede brands i verden
Vi vil alle gerne have fingrene i eksklusive mærker som Chanel, Gucci og Versace – men er vi også villige til at betale den fulde pris for dem? Læs med, når ELLE giver dig overblikket over hvilke brands, der er de mest kopierede i verden.
Vi er vilde med smukke tasker og sko fra yndlingsmærker som Chanel og Gucci, men de er desværre heller ikke helt billige. Nogle kan derfor ty til andre remedier for at få fingrene i drømmetasken.
Den britiske markedsportal OnBuy har lavet en undersøgelse, som viser hvilke brands, vi oftest køber kopier af. Det har de gjort ved at finde den månedlige gennemsnitssøgning på luksusmærkerne sammen med ord som ”fake”, ”knockoff” og ”dupe”.
På en femteplads ligger det franske modehus Chanel med 13,000 søgninger, og på en fjerdeplads ligger hypede Supreme med 15,340 søgninger. Louis Vuitton ligger på en sikker tredjeplads med 24,920 søgninger, og det kan tyde på, at folk stadig ikke vil give den fulde pris for mærket, som blev kopieret på livet løs på diverse charterdestinationer i 00’erne.
Et andet velkendt og kopieret mærke er Gucci med 41,490 månedlige søgninger. Det er især sko, tasker og hættetrøjer, som folk er interesseret i at købe kopier af fra dette mærke.
På en solid førsteplads ligger, rapper og designer, Kanye Wests samarbejde med Adidas – Yeezy. Yeezy har været ekstremt hypet for især deres limited edition-kollektioner, og man kunne forestille sig, at mange gerne vil være med på hypen, men hverken har pengene eller hurtigheden til at få fat i de eftersøgte kollektioner.
OnBuy undersøgte også, hvad folks tanker er om kopivarer, og det viser sig, at 22% af de udspurgte allerede havde kopier, og 54% overvejede det – det vil altså sige, at der kun er 24% tilbage, som hverken ejer eller overvejer at købe en kopivare. Det vildeste må være, at 67% har givet en kopivare i gave uden at fortælle, at det var en kopi! Måske man ville blive en anelse skuffet over senere at finde ud af, at ens nye, højtelskede Chanel-taske – kun næsten er en Chanel-taske?