Hun er ikke den typiske designer, der fylder et helt rum med høj røst og store armbevægelser – men hun fylder rummet med sin nærmest forførende charme, og så fylder hendes design i langt de fleste danske kvinders garderober. Selv om Naja Munthe er noget af det mest rolige, du kan forestille dig, så har hun en energi og et overskud som få, så der skal helst ske noget hele tiden – og det gør der i den grad nu, hvor mærket har afsløret en hemmelighed.
I år kan Munthe plus Simonsen fejre 20-års-fødselsdag, og det markeres med en definitiv ny begyndelse, nemlig med et navneskifte. Brandet hedder nu Munthe, og der hersker ingen tvivl om, at det er stort for Naja, som længe har gået og holdt på hemmeligheden, der først blevet afsløret for ELLE.
Munthe plus Simonsen har netop skiftet navn. Læs mere her
Hun illustrerer i forvejen flittigt med armene, når hun taler, men hendes armbevægelser bliver endnu mere ivrige, når snakken falder på nye tiltag; muligvis fordi hun er rastløs af natur og meget nødigt sidder stille i chefdesignerstolen alt for lang tid ad gangen.
Læs historien om Munthes Plan-jakke her
Og det har også gået alt andet end stille for sig i de 20 år, mærket har eksisteret. Tænker du tilbage, husker du måske de brede, baggy bukser med broderier op ad benene og et stort spænde foran eller jakkerne med pelskant på hætterne, der var så eftertragtede, at de blev solgt til overpris på nettet?
De var, ifølge chefdesigner Naja Munthe, definerende styles for mærket Munthe plus Simonsen. Designet har altid skilt sig ud med sin detaljerigdom, for Naja Munthe vil ikke falde i ét med tapetet – hun vil have, at folk med hendes designunivers føler, at de har ‘smagt’ noget.
Smagen af Munthe plus Simonsen er smagen af succes. Mærket, der blev grundlagt i 1994 af Naja Munthe og Karen Simonsen, var nemlig sammen med mærker som Day Birger et Mikkelsen og Bruuns Bazaar startskuddet på en ny æra for dansk mode.